Luokanopettajien kokema työstressi, stressitekijät ja stressinhallintakeinot lukuvuoden aikana

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajien työstressin, stressitekijöiden sekä stressinhallintakeinojen yleisyyttä. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös luokanopettajien työstressin sekä stressiä aiheuttavien tekijöiden pysyvyyttä lukuvuoden aikana. Lisäksi tutkimuksessa oltiin kiinnostuneit...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Salmijärvi, Essi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63444
_version_ 1826225721394069504
author Salmijärvi, Essi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Salmijärvi, Essi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Salmijärvi, Essi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Salmijärvi, Essi
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajien työstressin, stressitekijöiden sekä stressinhallintakeinojen yleisyyttä. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös luokanopettajien työstressin sekä stressiä aiheuttavien tekijöiden pysyvyyttä lukuvuoden aikana. Lisäksi tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita, onko luokanopettajien työkokemus yhteydessä työstressin pysyvyyteen lukuvuoden aikana. Tutkimus oli osa Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom -tutkimusta (TESSI). Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella, johon vastasi 52 ensimmäisen luokan opettajaa. Aineisto analysoitiin määrällisin menetelmin. Tulokset osoittivat, että syksyllä 63 ja keväällä 46 prosenttia luokanopettajista koki stressiä jonkin verran tai enemmän. Yleisimmiksi stressiä aiheuttaviksi tekijöiksi osoittautuivat järjestyksen ylläpitoon ja oppilaiden motivaatioon, työn sisältöön sekä ajanhallintaan liittyvät tekijät. Luokanopettajat käyttivät stressinhallintakeinonaan usein tai aina ystäviltä ja perheeltä saatavaa tukea sekä melko usein huumoria, sosiaalista tukea, itsestä huolehtimista ja myönteistä asennetta. Luokanopettajien työstressi ja stressitekijät olivat varsin pysyviä lukuvuoden aikana. Luokanopettajien stressitekijöissä muutosta tapahtui ainoastaan ajanhallinnassa, jonka pysyvyys laski lukuvuoden aikana. Luokanopettajien työkokemus ei ollut tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä työstressin pysyvyyteen. Tulokset olivat pääsääntöisesti linjassa aiempien tutkimusten kanssa, mutta antoivat myös uutta tietoa luokanopettajien työstressin pysyvyydestä lukuvuoden aikana. Luokanopettajien työstressiä on tarpeen tarkastella pidemmällä aikavälillä, jolloin saadaan tarkempaa tietoa sen pysyvyydestä. Tutkimuksen perusteella sosiaaliset suhteet, huumori ja itsestä huolehtiminen ovat merkittävässä roolissa stressinhallinnassa ja hyvinvointiin panostamisessa.
first_indexed 2019-08-19T08:21:45Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pakarinen, Eija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lerkkanen, Marja-Kristiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Salmij\u00e4rvi, Essi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-04-10T06:24:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-04-10T06:24:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63444", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 luokanopettajien ty\u00f6stressin, stressitekij\u00f6iden sek\u00e4 stressinhallintakeinojen yleisyytt\u00e4. Tutkimuksessa tarkasteltiin my\u00f6s luokanopettajien ty\u00f6stressin sek\u00e4 stressi\u00e4 aiheuttavien tekij\u00f6iden pysyvyytt\u00e4 lukuvuoden aikana. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita, onko luokanopettajien ty\u00f6kokemus yhteydess\u00e4 ty\u00f6stressin pysyvyyteen lukuvuoden aikana. Tutkimus oli osa Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom -tutkimusta (TESSI). Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin kyselylomakkeella, johon vastasi 52 ensimm\u00e4isen luokan opettajaa. Aineisto analysoitiin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisin menetelmin. Tulokset osoittivat, ett\u00e4 syksyll\u00e4 63 ja kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 46 prosenttia luokanopettajista koki stressi\u00e4 jonkin verran tai enemm\u00e4n. Yleisimmiksi stressi\u00e4 aiheuttaviksi tekij\u00f6iksi osoittautuivat j\u00e4rjestyksen yll\u00e4pitoon ja oppilaiden motivaatioon, ty\u00f6n sis\u00e4lt\u00f6\u00f6n sek\u00e4 ajanhallintaan liittyv\u00e4t tekij\u00e4t. Luokanopettajat k\u00e4yttiv\u00e4t stressinhallintakeinonaan usein tai aina yst\u00e4vilt\u00e4 ja perheelt\u00e4 saatavaa tukea sek\u00e4 melko usein huumoria, sosiaalista tukea, itsest\u00e4 huolehtimista ja my\u00f6nteist\u00e4 asennetta. Luokanopettajien ty\u00f6stressi ja stressitekij\u00e4t olivat varsin pysyvi\u00e4 lukuvuoden aikana. Luokanopettajien stressitekij\u00f6iss\u00e4 muutosta tapahtui ainoastaan ajanhallinnassa, jonka pysyvyys laski lukuvuoden aikana. Luokanopettajien ty\u00f6kokemus ei ollut tilastollisesti merkitsev\u00e4sti yhteydess\u00e4 ty\u00f6stressin pysyvyyteen. Tulokset olivat p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti linjassa aiempien tutkimusten kanssa, mutta antoivat my\u00f6s uutta tietoa luokanopettajien ty\u00f6stressin pysyvyydest\u00e4 lukuvuoden aikana. Luokanopettajien ty\u00f6stressi\u00e4 on tarpeen tarkastella pidemm\u00e4ll\u00e4 aikav\u00e4lill\u00e4, jolloin saadaan tarkempaa tietoa sen pysyvyydest\u00e4. Tutkimuksen perusteella sosiaaliset suhteet, huumori ja itsest\u00e4 huolehtiminen ovat merkitt\u00e4v\u00e4ss\u00e4 roolissa stressinhallinnassa ja hyvinvointiin panostamisessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-04-10T06:24:36Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-04-10T06:24:36Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "69", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6stressi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "stressitekij\u00e4t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "stressinhallintakeinot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajien kokema ty\u00f6stressi, stressitekij\u00e4t ja stressinhallintakeinot lukuvuoden aikana", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201904102123", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "stressi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "stressinhallinta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_63444
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:02Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/be3e7583-4aee-445f-ae65-f31855cfed19\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201904102123.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Salmijärvi, Essi Luokanopettajien kokema työstressi, stressitekijät ja stressinhallintakeinot lukuvuoden aikana työstressi stressitekijät stressinhallintakeinot Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 stressi opettajat luokanopettajat stressinhallinta
title Luokanopettajien kokema työstressi, stressitekijät ja stressinhallintakeinot lukuvuoden aikana
title_full Luokanopettajien kokema työstressi, stressitekijät ja stressinhallintakeinot lukuvuoden aikana
title_fullStr Luokanopettajien kokema työstressi, stressitekijät ja stressinhallintakeinot lukuvuoden aikana Luokanopettajien kokema työstressi, stressitekijät ja stressinhallintakeinot lukuvuoden aikana
title_full_unstemmed Luokanopettajien kokema työstressi, stressitekijät ja stressinhallintakeinot lukuvuoden aikana Luokanopettajien kokema työstressi, stressitekijät ja stressinhallintakeinot lukuvuoden aikana
title_short Luokanopettajien kokema työstressi, stressitekijät ja stressinhallintakeinot lukuvuoden aikana
title_sort luokanopettajien kokema työstressi stressitekijät ja stressinhallintakeinot lukuvuoden aikana
title_txtP Luokanopettajien kokema työstressi, stressitekijät ja stressinhallintakeinot lukuvuoden aikana
topic työstressi stressitekijät stressinhallintakeinot Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 stressi opettajat luokanopettajat stressinhallinta
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education luokanopettajat opettajat stressi stressinhallinta stressinhallintakeinot stressitekijät työstressi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63444 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201904102123
work_keys_str_mv AT salmijärviessi luokanopettajienkokematyöstressistressitekijätjastressinhallintakeinotlukuvuodena