Ansaintamallit videopeliteollisuudessa hyödyt ja ongelmat

Tässä kandidaatintutkielmassa tutustuttiin videopeliteollisuuden ansaintamalleihin kirjallisuuskatsauksen avulla. Kandidaatin tutkimuksen tavoitteena oli selvittää videopeliteollisuudessa esiintyvien ansaintamallien mahdollisia hyötyjä sekä haittoja. Kandidaatin tutkimuksessa selvisi, että Free-to-P...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ahola, Jouni
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63414
_version_ 1826225791614058497
author Ahola, Jouni
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ahola, Jouni Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ahola, Jouni Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ahola, Jouni
datasource_str_mv jyx
description Tässä kandidaatintutkielmassa tutustuttiin videopeliteollisuuden ansaintamalleihin kirjallisuuskatsauksen avulla. Kandidaatin tutkimuksen tavoitteena oli selvittää videopeliteollisuudessa esiintyvien ansaintamallien mahdollisia hyötyjä sekä haittoja. Kandidaatin tutkimuksessa selvisi, että Free-to-Playansaintamallit ovat kasvattaneet suosiotaan ja niiden hyötynä on mahdollistaa suurempi käyttäjämäärä ja potentiaalisesti suuremmat tulot pelistä hyödyntämällä virtuaalihyödykkeiden kaupankäyntiä. Free-to-Play-ansaintamalleihin kuitenkin liitettiin eettisiä ongelmia kuten ongelmallinen pelisuunnittelu ja uhkapelaamista muistuttavien virtuaalihyödykkeiden myynti. Pay-to-Playansaintamallien etuna oli niiden parempi ennustettavuus, mutta ongelmina pidettiin niiden heikompaa tuottavuutta sekä pelaajien vaikeampaa houkuttelua pelin pariin. Lisäksi tutkimuksessa selvisi, että niin sanotut hybridiansaintamallit, joissa yhdistellään Free-to-Play- ja Pay-to-Play-ansaintamallien ansaintakeinoja, ovat nousseet uusimmaksi trendiksi videopeliteollisuudessa.
first_indexed 2019-08-19T08:21:43Z
format Kandityö
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Luoma, Eetu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Palonen, Teija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ahola, Jouni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-04-05T07:38:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-04-05T07:38:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63414", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 kandidaatintutkielmassa tutustuttiin videopeliteollisuuden ansaintamalleihin kirjallisuuskatsauksen avulla. Kandidaatin tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 videopeliteollisuudessa esiintyvien ansaintamallien mahdollisia hy\u00f6tyj\u00e4 sek\u00e4 haittoja. Kandidaatin tutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 Free-to-Playansaintamallit ovat kasvattaneet suosiotaan ja niiden hy\u00f6tyn\u00e4 on mahdollistaa suurempi k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4 ja potentiaalisesti suuremmat tulot pelist\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 virtuaalihy\u00f6dykkeiden kaupank\u00e4ynti\u00e4. Free-to-Play-ansaintamalleihin kuitenkin liitettiin eettisi\u00e4 ongelmia kuten ongelmallinen pelisuunnittelu ja uhkapelaamista muistuttavien virtuaalihy\u00f6dykkeiden myynti. Pay-to-Playansaintamallien etuna oli niiden parempi ennustettavuus, mutta ongelmina pidettiin niiden heikompaa tuottavuutta sek\u00e4 pelaajien vaikeampaa houkuttelua pelin pariin. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 niin sanotut hybridiansaintamallit, joissa yhdistell\u00e4\u00e4n Free-to-Play- ja Pay-to-Play-ansaintamallien ansaintakeinoja, ovat nousseet uusimmaksi trendiksi videopeliteollisuudessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-04-05T07:38:34Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-04-05T07:38:34Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "25", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ansaintamallit videopeliteollisuudessa : hy\u00f6dyt ja ongelmat", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201904052086", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitaaliset pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelitutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "videopelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_63414
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:55Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ahola, Jouni Ansaintamallit videopeliteollisuudessa : hyödyt ja ongelmat Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 digitaaliset pelit pelitutkimus videopelit
title Ansaintamallit videopeliteollisuudessa : hyödyt ja ongelmat
title_full Ansaintamallit videopeliteollisuudessa : hyödyt ja ongelmat
title_fullStr Ansaintamallit videopeliteollisuudessa : hyödyt ja ongelmat Ansaintamallit videopeliteollisuudessa : hyödyt ja ongelmat
title_full_unstemmed Ansaintamallit videopeliteollisuudessa : hyödyt ja ongelmat Ansaintamallit videopeliteollisuudessa : hyödyt ja ongelmat
title_short Ansaintamallit videopeliteollisuudessa
title_sort ansaintamallit videopeliteollisuudessa hyödyt ja ongelmat
title_sub hyödyt ja ongelmat
title_txtP Ansaintamallit videopeliteollisuudessa : hyödyt ja ongelmat
topic Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 digitaaliset pelit pelitutkimus videopelit
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede digitaaliset pelit pelitutkimus videopelit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63414 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201904052086
work_keys_str_mv AT aholajouni ansaintamallitvideopeliteollisuudessahyödytjaongelmat