Verkko-oppimisympäristö DigLin ja lukutaito-oppijoiden mahdollisuudet hyödyntää oppimisteknologiaa

Luku- ja kirjoitustaidottomien aikuisten maahanmuuttajien opetuksessa yksi suurimmista haasteista on sopivien oppimateriaalien saatavuus. Erityisen vähän lukutaito-oppijoille on tarjolla verkko-oppimateri- aaleja, vaikka niitä tarvittaisiin digitaalisten tekstitaitojen kehittämiseksi. Kansainvälise...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tengvall, Noora
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63368
_version_ 1826225686738632704
author Tengvall, Noora
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Tengvall, Noora Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Tengvall, Noora Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Tengvall, Noora
datasource_str_mv jyx
description Luku- ja kirjoitustaidottomien aikuisten maahanmuuttajien opetuksessa yksi suurimmista haasteista on sopivien oppimateriaalien saatavuus. Erityisen vähän lukutaito-oppijoille on tarjolla verkko-oppimateri- aaleja, vaikka niitä tarvittaisiin digitaalisten tekstitaitojen kehittämiseksi. Kansainvälisessä kehittämishankkeessa luotu DigLin-verkko-oppimisympäristö pyrkii mahdollistamaan lukutaito-oppijoille itsenäisen verkko-oppimisen. Tutkin sitä, miten DigLiniä Suomessa käyttäneet oppijat ja opettajat kokivat DigLinin. Tutkimusaineistonani toimivat Taina Tammelin-Laineen vuonna 2015 tekemät oppijoiden ja opettajien haastattelut, joiden äänitallenteet ja litteraatit sain haltuuni. Aineiston analyysi rakentuu sisällönanalyysin pohjalle. Lisäksi hyödynnän pedagogisen käytettävyyden käsitettä sekä omia käyttökokemuksiani DigLinistä lukutaito-opetuksessa. Haastatteluissa käsiteltiin useita teemoja, jotka jaottelin kolmeen ryhmään analyysia varten. DigLinin parissa opitun selvittämiseksi tarkastelin oppijoiden ja opettajien kertomaa siitä, kuinka oppijat käyttivät DigLiniä, sekä heidän kuvaustaan siitä, vaikuttiko DigLinin käyttö oppijoiden oppimiseen tai opiskelutaitoihin. DigLinin käytettävyyden yhteydessä analysoin myös käyttäjien kohtaamia ongelmia sekä heidän tunteitaan ja motivaatiotaan. Lopuksi keräsin yhteen DigLinin kehittämisideoita ja pohdin lukutaito-oppijoiden mahdollisuuksia hyödyntää oppimisteknologiaa. Tutkimukseni tulokset vahvistavat muussa DigLiniä koskevassa raportoinnissa kerrottua: DigLin on pääosin toimiva oppimisympäristö kohderyhmälleen. DigLiniä käyttäneiden opettajien ja oppijoiden havainnot ja kokemukset ovat jossain määrin erilaisia. Opettajien suhtautuminen oppimisympäristöön on kriittisempi. Kehittämisideoiden runsaus osaltaan osoittaa, että lukutaito-oppijoille kaivataan lisää mahdollisuuksia verkko-oppimiseen.
first_indexed 2024-09-11T08:52:16Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Tengvall, Noora", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-04-03T08:59:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-04-03T08:59:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63368", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Luku- ja kirjoitustaidottomien aikuisten maahanmuuttajien opetuksessa yksi suurimmista haasteista on \nsopivien oppimateriaalien saatavuus. Erityisen v\u00e4h\u00e4n lukutaito-oppijoille on tarjolla verkko-oppimateri-\naaleja, vaikka niit\u00e4 tarvittaisiin digitaalisten tekstitaitojen kehitt\u00e4miseksi. Kansainv\u00e4lisess\u00e4 kehitt\u00e4mishankkeessa luotu DigLin-verkko-oppimisymp\u00e4rist\u00f6 pyrkii mahdollistamaan lukutaito-oppijoille itsen\u00e4isen verkko-oppimisen. \n Tutkin sit\u00e4, miten DigLini\u00e4 Suomessa k\u00e4ytt\u00e4neet oppijat ja opettajat kokivat DigLinin. Tutkimusaineistonani toimivat Taina Tammelin-Laineen vuonna 2015 tekem\u00e4t oppijoiden ja opettajien haastattelut, \njoiden \u00e4\u00e4nitallenteet ja litteraatit sain haltuuni. Aineiston analyysi rakentuu sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin pohjalle. \nLis\u00e4ksi hy\u00f6dynn\u00e4n pedagogisen k\u00e4ytett\u00e4vyyden k\u00e4sitett\u00e4 sek\u00e4 omia k\u00e4ytt\u00f6kokemuksiani DigLinist\u00e4 lukutaito-opetuksessa. \n Haastatteluissa k\u00e4siteltiin useita teemoja, jotka jaottelin kolmeen ryhm\u00e4\u00e4n analyysia varten. DigLinin \nparissa opitun selvitt\u00e4miseksi tarkastelin oppijoiden ja opettajien kertomaa siit\u00e4, kuinka oppijat k\u00e4yttiv\u00e4t DigLini\u00e4, sek\u00e4 heid\u00e4n kuvaustaan siit\u00e4, vaikuttiko DigLinin k\u00e4ytt\u00f6 oppijoiden oppimiseen tai opiskelutaitoihin. DigLinin k\u00e4ytett\u00e4vyyden yhteydess\u00e4 analysoin my\u00f6s k\u00e4ytt\u00e4jien kohtaamia ongelmia sek\u00e4 \nheid\u00e4n tunteitaan ja motivaatiotaan. Lopuksi ker\u00e4sin yhteen DigLinin kehitt\u00e4misideoita ja pohdin lukutaito-oppijoiden mahdollisuuksia hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 oppimisteknologiaa. \n Tutkimukseni tulokset vahvistavat muussa DigLini\u00e4 koskevassa raportoinnissa kerrottua: DigLin on \np\u00e4\u00e4osin toimiva oppimisymp\u00e4rist\u00f6 kohderyhm\u00e4lleen. DigLini\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4neiden opettajien ja oppijoiden havainnot ja kokemukset ovat jossain m\u00e4\u00e4rin erilaisia. Opettajien suhtautuminen oppimisymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n on \nkriittisempi. Kehitt\u00e4misideoiden runsaus osaltaan osoittaa, ett\u00e4 lukutaito-oppijoille kaivataan lis\u00e4\u00e4 \nmahdollisuuksia verkko-oppimiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-04-03T08:59:19Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-04-03T08:59:19Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "30", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Verkko-oppimisymp\u00e4rist\u00f6 DigLin ja lukutaito-oppijoiden mahdollisuudet hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 oppimisteknologiaa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201904032056", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maahanmuuttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_63368
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:46Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tengvall, Noora Verkko-oppimisympäristö DigLin ja lukutaito-oppijoiden mahdollisuudet hyödyntää oppimisteknologiaa Suomen kieli Finnish 309 lukutaito oppimisympäristö oppiminen maahanmuuttajat
title Verkko-oppimisympäristö DigLin ja lukutaito-oppijoiden mahdollisuudet hyödyntää oppimisteknologiaa
title_full Verkko-oppimisympäristö DigLin ja lukutaito-oppijoiden mahdollisuudet hyödyntää oppimisteknologiaa
title_fullStr Verkko-oppimisympäristö DigLin ja lukutaito-oppijoiden mahdollisuudet hyödyntää oppimisteknologiaa Verkko-oppimisympäristö DigLin ja lukutaito-oppijoiden mahdollisuudet hyödyntää oppimisteknologiaa
title_full_unstemmed Verkko-oppimisympäristö DigLin ja lukutaito-oppijoiden mahdollisuudet hyödyntää oppimisteknologiaa Verkko-oppimisympäristö DigLin ja lukutaito-oppijoiden mahdollisuudet hyödyntää oppimisteknologiaa
title_short Verkko-oppimisympäristö DigLin ja lukutaito-oppijoiden mahdollisuudet hyödyntää oppimisteknologiaa
title_sort verkko oppimisympäristö diglin ja lukutaito oppijoiden mahdollisuudet hyödyntää oppimisteknologiaa
title_txtP Verkko-oppimisympäristö DigLin ja lukutaito-oppijoiden mahdollisuudet hyödyntää oppimisteknologiaa
topic Suomen kieli Finnish 309 lukutaito oppimisympäristö oppiminen maahanmuuttajat
topic_facet 309 Finnish Suomen kieli lukutaito maahanmuuttajat oppiminen oppimisympäristö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63368 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201904032056
work_keys_str_mv AT tengvallnoora verkkooppimisympäristödiglinjalukutaitooppijoidenmahdollisuudethyödyntääoppimistek