”Se soitto vaan tuo jotenkin iloa.” näkökulmia musiikillisiin merkityksiin

Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkitaan musiikin merkityksiä. Musiikillisista merkityksistä avautuu monia musiikkikasvatuksen käytäntöihin vaikuttavia näkökulmia lähtien musiikkikasvatuksen ja musiikin oppiaineen oikeutuksesta olla osa yleissivistävä koulutusta. Tutkielman alkuosa on musiikkifilosof...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kentala, Susanna
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63361
_version_ 1833407659229839360
author Kentala, Susanna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kentala, Susanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kentala, Susanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kentala, Susanna
datasource_str_mv jyx
description Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkitaan musiikin merkityksiä. Musiikillisista merkityksistä avautuu monia musiikkikasvatuksen käytäntöihin vaikuttavia näkökulmia lähtien musiikkikasvatuksen ja musiikin oppiaineen oikeutuksesta olla osa yleissivistävä koulutusta. Tutkielman alkuosa on musiikkifilosofinen pohdinta musiikista ja sen monista merkityksistä. Tutkielman empiirisessä osassa tutkitaan lasten kokemuksista nousevia musiikillisia merkityksiä. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja tutkimuksen tieteenfilosofinen näkökulma kiinnittyy fenomenologis-hermeneuttiseen perinteeseen. Musiikki ei ole vain soivaa ääntä, vaan se on myös kulttuurinen ja sosiaalinen ilmiö. Meistä jokainen kasvaa ymmärtämään musiikkia niiden kokemusten kautta, joita saamme omassa kulttuurissamme ja yhteisöissä, joissa toimimme. Näin myös musiikilliset merkitykset voivat nousta sekä soivasta musiikista, että erilaisista kulttuurin muovaamista musiikin funktioista. Tämän tutkielman keskiössä on yksilöllinen kokemus ja siitä aukeavat merkitykset. Tutkielmassa on haastateltu seitsemää 10-13 -vuotiasta lasta. Haastatteluissa lapset ovat kuvailleet niin koulussa kuin harrastusten piirissä saatuja musiikillisia kokemuksia. Haastateltaville musiikki on tunteiden ilmaisua ja konkreetista toimintaa, soittamista, laulamista sekä oman musiikin tekemistä. Se on myös taitojen kehittämistä ja tärkeä yhdessä tekemisen muoto. Musiikin ja musiikkikasvatuksen merkitys nousee näistä yksilöllisistä merkityksistä – siitä kuinka musiikki parantaa yksilön elämänlaatua.
first_indexed 2024-09-11T08:50:54Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kentala, Susanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-04-03T08:38:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-04-03T08:38:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63361", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkielmassa tutkitaan musiikin merkityksi\u00e4. Musiikillisista merkityksist\u00e4 avautuu monia musiikkikasvatuksen k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6ihin vaikuttavia n\u00e4k\u00f6kulmia l\u00e4htien musiikkikasvatuksen ja musiikin oppiaineen oikeutuksesta olla osa yleissivist\u00e4v\u00e4 koulutusta. Tutkielman alkuosa on musiikkifilosofinen pohdinta musiikista ja sen monista merkityksist\u00e4. Tutkielman empiirisess\u00e4 osassa tutkitaan lasten kokemuksista nousevia musiikillisia merkityksi\u00e4. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja tutkimuksen tieteenfilosofinen n\u00e4k\u00f6kulma kiinnittyy fenomenologis-hermeneuttiseen perinteeseen.\nMusiikki ei ole vain soivaa \u00e4\u00e4nt\u00e4, vaan se on my\u00f6s kulttuurinen ja sosiaalinen ilmi\u00f6. Meist\u00e4 jokainen kasvaa ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n musiikkia niiden kokemusten kautta, joita saamme omassa kulttuurissamme ja yhteis\u00f6iss\u00e4, joissa toimimme. N\u00e4in my\u00f6s musiikilliset merkitykset voivat nousta sek\u00e4 soivasta musiikista, ett\u00e4 erilaisista kulttuurin muovaamista musiikin funktioista. T\u00e4m\u00e4n tutkielman keski\u00f6ss\u00e4 on yksil\u00f6llinen kokemus ja siit\u00e4 aukeavat merkitykset. Tutkielmassa on haastateltu seitsem\u00e4\u00e4 10-13 -vuotiasta lasta. Haastatteluissa lapset ovat kuvailleet niin koulussa kuin harrastusten piiriss\u00e4 saatuja musiikillisia kokemuksia. Haastateltaville musiikki on tunteiden ilmaisua ja konkreetista toimintaa, soittamista, laulamista sek\u00e4 oman musiikin tekemist\u00e4. Se on my\u00f6s taitojen kehitt\u00e4mist\u00e4 ja t\u00e4rke\u00e4 yhdess\u00e4 tekemisen muoto. Musiikin ja musiikkikasvatuksen merkitys nousee n\u00e4ist\u00e4 yksil\u00f6llisist\u00e4 merkityksist\u00e4 \u2013 siit\u00e4 kuinka musiikki parantaa yksil\u00f6n el\u00e4m\u00e4nlaatua.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-04-03T08:38:26Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-04-03T08:38:26Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "85", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikilliset merkitykset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikkikasvatuksen filosofia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "praksiaalinen musiikkikasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dSe soitto vaan tuo jotenkin iloa.\u201d : n\u00e4k\u00f6kulmia musiikillisiin merkityksiin", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201904032050", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkifilosofia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_63361
language fin
last_indexed 2025-05-21T20:06:49Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2cf7a066-e99e-47eb-a1c7-2a7e03742f03\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201904032050.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kentala, Susanna ”Se soitto vaan tuo jotenkin iloa.” : näkökulmia musiikillisiin merkityksiin musiikilliset merkitykset musiikkikasvatuksen filosofia praksiaalinen musiikkikasvatus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 kokemukset musiikkikasvatus musiikkifilosofia
title ”Se soitto vaan tuo jotenkin iloa.” : näkökulmia musiikillisiin merkityksiin
title_full ”Se soitto vaan tuo jotenkin iloa.” : näkökulmia musiikillisiin merkityksiin
title_fullStr ”Se soitto vaan tuo jotenkin iloa.” : näkökulmia musiikillisiin merkityksiin ”Se soitto vaan tuo jotenkin iloa.” : näkökulmia musiikillisiin merkityksiin
title_full_unstemmed ”Se soitto vaan tuo jotenkin iloa.” : näkökulmia musiikillisiin merkityksiin ”Se soitto vaan tuo jotenkin iloa.” : näkökulmia musiikillisiin merkityksiin
title_short ”Se soitto vaan tuo jotenkin iloa.”
title_sort se soitto vaan tuo jotenkin iloa näkökulmia musiikillisiin merkityksiin
title_sub näkökulmia musiikillisiin merkityksiin
title_txtP ”Se soitto vaan tuo jotenkin iloa.” : näkökulmia musiikillisiin merkityksiin
topic musiikilliset merkitykset musiikkikasvatuksen filosofia praksiaalinen musiikkikasvatus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 kokemukset musiikkikasvatus musiikkifilosofia
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education kokemukset musiikilliset merkitykset musiikkifilosofia musiikkikasvatuksen filosofia musiikkikasvatus praksiaalinen musiikkikasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63361 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201904032050
work_keys_str_mv AT kentalasusanna sesoittovaantuojotenkiniloanäkökulmiamusiikillisiinmerkityksiin