La prise en compte du programme national d’enseignement dans des manuels scolaires finlandais de français de l’enseignement primaire

Tutkielman tavoitteena oli selvittää, noudattavatko suomalaiset ranskan kielen oppikirjat opetussuunnitelmaa ja miten oppikirjat ovat muuttuneet opetussuunnitelmauudistuksen myötä. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet uusittiin vuonna 2014 ja ne otettiin käyttöön syksyllä 2016. Oppikirjojen t...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kuhna, Roosa
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fra
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63358
_version_ 1826225771183603712
author Kuhna, Roosa
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kuhna, Roosa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kuhna, Roosa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kuhna, Roosa
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman tavoitteena oli selvittää, noudattavatko suomalaiset ranskan kielen oppikirjat opetussuunnitelmaa ja miten oppikirjat ovat muuttuneet opetussuunnitelmauudistuksen myötä. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet uusittiin vuonna 2014 ja ne otettiin käyttöön syksyllä 2016. Oppikirjojen tulee noudattaa opetussuunnitelman tavoitteita ja sisältöjä, sillä opetussuunnitelma on opetuksen ohjaamisen perusta Suomessa. Suuri osa opetuksesta myös perustuu edelleen oppikirjoihin. Tutkimuksessa tarkasteltiin kahden oppikirjasarjan, Tous Ensemblen ja Cadeaun, ensimmäisiä osia, niiden suhdetta julkaisemisen aikana voimassa olleisiin vieraan A-kielen opetussuunnitelmiin sekä opetussuunnitelmauudistuksen aiheuttamia eroja oppikirjoissa. Tätä varten tutkielmassa tarkasteltiin ensin vuoden 2004 sekä vuoden 2014 opetussuunnitelman perusteita vieraan A-kielen opetuksen osalta. Aluksi tutkittiin, noudattaako Tous ensemble 1 vuoden 2004 opetussuunnitelman perusteiden vieraan A-kielen vuosiluokille 3-6 tarkoitettuja opetuksen tavoitteita ja keskeisimpiä sisältöjä. Tämän jälkeen tutkittiin, noudattaako Cadeau 1 vuorostaan vuoden 2014 opetussuunnitelman perusteissa yhtä lailla vuosiluokille 3-6 mainittuja vieraan kielen A-oppimäärän opetuksen tavoitteita, opetuksen tavoitteisiin liittyviä keskeisiä sisältöalueita sekä jokaista oppiainetta koskevia laaja-alaisen osaamisen tavoitteita. Lopuksi tutkittuja oppikirjoja ja niiden sisältöjä verrattiin toisiinsa opetussuunnitelmauudistuksen aiheuttamien erojen selvittämiseksi. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että Cadeau 1 noudattaa oman opetussuunnitelmansa perusteita tunnollisemmin kuin Tous ensemble 1. Viimeiseksi mainitun oppikirjan sisällöstä huomattiin, ettei kaikkia vuoden 2004 opetussuunnitelman perusteisiin merkittyjä tavoitteita ole otettu huomioon oppikirjan laadinnassa, mutta vieraiden kielten keskeiset sisällöt on kuitenkin onnistuttu siihen sisällyttämään. Cadeau 1 -kirjassa puolestaan kaikki opetuksen tavoitteet sekä tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet ovat onnistuttu huomioimaan oppikirjan laadinnassa ainakin osittain, mikä edistää myös tavoitteiden toteutumista opetuksessa. Toisaalta laaja-alaisista osaamisen tavoitteista yksi puuttui kokonaan, ja muut olivat oppikirjassa esillä suht heikosti. Oppikirjojen vertailussa saatiin selville, että oppikirjojen kohderyhmästä johtuen ne käsittelevät paljolti samoja aihealueita ja painottavat vuorovaikutuksen tärkeyttä opetuksessa ja oppimisessa, mutta opetussuunnitelman perusteissa esiintyviä eroavaisuuksia oli myös havaittavissa. Cadeau 1 painotti enemmän oppilaan roolia aktiivisena toimijana omassa oppimisessaan sekä sisälsi enemmän esimerkiksi tietotekniikan ja autenttisen materiaalin käyttöä opetuksen tukena kuin Tous ensemble 1, kuten vuoden 2014 opetussuunnitelman perusteissa on mainittu.
first_indexed 2019-08-19T08:21:47Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kalmbach, Jean-Michel", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kuhna, Roosa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-04-03T08:19:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-04-03T08:19:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63358", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, noudattavatko suomalaiset ranskan kielen oppikirjat opetussuunnitelmaa ja miten oppikirjat ovat muuttuneet opetussuunnitelmauudistuksen my\u00f6t\u00e4. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet uusittiin vuonna 2014 ja ne otettiin k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n syksyll\u00e4 2016. Oppikirjojen tulee noudattaa opetussuunnitelman tavoitteita ja sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4, sill\u00e4 opetussuunnitelma on opetuksen ohjaamisen perusta Suomessa. Suuri osa opetuksesta my\u00f6s perustuu edelleen oppikirjoihin. Tutkimuksessa tarkasteltiin kahden oppikirjasarjan, Tous Ensemblen ja Cadeaun, ensimm\u00e4isi\u00e4 osia, niiden suhdetta julkaisemisen aikana voimassa olleisiin vieraan A-kielen opetussuunnitelmiin sek\u00e4 opetussuunnitelmauudistuksen aiheuttamia eroja oppikirjoissa. T\u00e4t\u00e4 varten tutkielmassa tarkasteltiin ensin vuoden 2004 sek\u00e4 vuoden 2014 opetussuunnitelman perusteita vieraan A-kielen opetuksen osalta. \n\nAluksi tutkittiin, noudattaako Tous ensemble 1 vuoden 2004 opetussuunnitelman perusteiden vieraan A-kielen vuosiluokille 3-6 tarkoitettuja opetuksen tavoitteita ja keskeisimpi\u00e4 sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4. T\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen tutkittiin, noudattaako Cadeau 1 vuorostaan vuoden 2014 opetussuunnitelman perusteissa yht\u00e4 lailla vuosiluokille 3-6 mainittuja vieraan kielen A-oppim\u00e4\u00e4r\u00e4n opetuksen tavoitteita, opetuksen tavoitteisiin liittyvi\u00e4 keskeisi\u00e4 sis\u00e4lt\u00f6alueita sek\u00e4 jokaista oppiainetta koskevia laaja-alaisen osaamisen tavoitteita. Lopuksi tutkittuja oppikirjoja ja niiden sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 verrattiin toisiinsa opetussuunnitelmauudistuksen aiheuttamien erojen selvitt\u00e4miseksi.\n\nTutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 Cadeau 1 noudattaa oman opetussuunnitelmansa perusteita tunnollisemmin kuin Tous ensemble 1. Viimeiseksi mainitun oppikirjan sis\u00e4ll\u00f6st\u00e4 huomattiin, ettei kaikkia vuoden 2004 opetussuunnitelman perusteisiin merkittyj\u00e4 tavoitteita ole otettu huomioon oppikirjan laadinnassa, mutta vieraiden kielten keskeiset sis\u00e4ll\u00f6t on kuitenkin onnistuttu siihen sis\u00e4llytt\u00e4m\u00e4\u00e4n. Cadeau 1 -kirjassa puolestaan kaikki opetuksen tavoitteet sek\u00e4 tavoitteisiin liittyv\u00e4t keskeiset sis\u00e4lt\u00f6alueet ovat onnistuttu huomioimaan oppikirjan laadinnassa ainakin osittain, mik\u00e4 edist\u00e4\u00e4 my\u00f6s tavoitteiden toteutumista opetuksessa. Toisaalta laaja-alaisista osaamisen tavoitteista yksi puuttui kokonaan, ja muut olivat oppikirjassa esill\u00e4 suht heikosti. Oppikirjojen vertailussa saatiin selville, ett\u00e4 oppikirjojen kohderyhm\u00e4st\u00e4 johtuen ne k\u00e4sittelev\u00e4t paljolti samoja aihealueita ja painottavat vuorovaikutuksen t\u00e4rkeytt\u00e4 opetuksessa ja oppimisessa, mutta opetussuunnitelman perusteissa esiintyvi\u00e4 eroavaisuuksia oli my\u00f6s havaittavissa. Cadeau 1 painotti enemm\u00e4n oppilaan roolia aktiivisena toimijana omassa oppimisessaan sek\u00e4 sis\u00e4lsi enemm\u00e4n esimerkiksi tietotekniikan ja autenttisen materiaalin k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 opetuksen tukena kuin Tous ensemble 1, kuten vuoden 2014 opetussuunnitelman perusteissa on mainittu.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-04-03T08:19:38Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-04-03T08:19:38Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "67", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fra", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "La prise en compte du programme national d\u2019enseignement dans des manuels scolaires finlandais de fran\u00e7ais de l\u2019enseignement primaire", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201904032047", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romaaninen filologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romance Philology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "307", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vieraat kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ranskan kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_63358
language fra
last_indexed 2025-02-18T10:56:07Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/548231e4-02fc-4797-8064-1fef1473358c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201904032047.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kuhna, Roosa La prise en compte du programme national d’enseignement dans des manuels scolaires finlandais de français de l’enseignement primaire Romaaninen filologia Romance Philology 307 oppikirjat opetussuunnitelmat vieraat kielet ranskan kieli
title La prise en compte du programme national d’enseignement dans des manuels scolaires finlandais de français de l’enseignement primaire
title_full La prise en compte du programme national d’enseignement dans des manuels scolaires finlandais de français de l’enseignement primaire
title_fullStr La prise en compte du programme national d’enseignement dans des manuels scolaires finlandais de français de l’enseignement primaire La prise en compte du programme national d’enseignement dans des manuels scolaires finlandais de français de l’enseignement primaire
title_full_unstemmed La prise en compte du programme national d’enseignement dans des manuels scolaires finlandais de français de l’enseignement primaire La prise en compte du programme national d’enseignement dans des manuels scolaires finlandais de français de l’enseignement primaire
title_short La prise en compte du programme national d’enseignement dans des manuels scolaires finlandais de français de l’enseignement primaire
title_sort la prise en compte du programme national d enseignement dans des manuels scolaires finlandais de français de l enseignement primaire
title_txtP La prise en compte du programme national d’enseignement dans des manuels scolaires finlandais de français de l’enseignement primaire
topic Romaaninen filologia Romance Philology 307 oppikirjat opetussuunnitelmat vieraat kielet ranskan kieli
topic_facet 307 Romaaninen filologia Romance Philology opetussuunnitelmat oppikirjat ranskan kieli vieraat kielet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63358 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201904032047
work_keys_str_mv AT kuhnaroosa lapriseencompteduprogrammenationaldenseignementdansdesmanuelsscolairesfinlandaisdefra