La prise en compte du programme national d’enseignement dans des manuels scolaires finlandais de français de l’enseignement primaire

Tutkielman tavoitteena oli selvittää, noudattavatko suomalaiset ranskan kielen oppikirjat opetussuunnitelmaa ja miten oppikirjat ovat muuttuneet opetussuunnitelmauudistuksen myötä. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet uusittiin vuonna 2014 ja ne otettiin käyttöön syksyllä 2016. Oppikirjojen t...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kuhna, Roosa
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fra
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63358
Description
Summary:Tutkielman tavoitteena oli selvittää, noudattavatko suomalaiset ranskan kielen oppikirjat opetussuunnitelmaa ja miten oppikirjat ovat muuttuneet opetussuunnitelmauudistuksen myötä. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet uusittiin vuonna 2014 ja ne otettiin käyttöön syksyllä 2016. Oppikirjojen tulee noudattaa opetussuunnitelman tavoitteita ja sisältöjä, sillä opetussuunnitelma on opetuksen ohjaamisen perusta Suomessa. Suuri osa opetuksesta myös perustuu edelleen oppikirjoihin. Tutkimuksessa tarkasteltiin kahden oppikirjasarjan, Tous Ensemblen ja Cadeaun, ensimmäisiä osia, niiden suhdetta julkaisemisen aikana voimassa olleisiin vieraan A-kielen opetussuunnitelmiin sekä opetussuunnitelmauudistuksen aiheuttamia eroja oppikirjoissa. Tätä varten tutkielmassa tarkasteltiin ensin vuoden 2004 sekä vuoden 2014 opetussuunnitelman perusteita vieraan A-kielen opetuksen osalta. Aluksi tutkittiin, noudattaako Tous ensemble 1 vuoden 2004 opetussuunnitelman perusteiden vieraan A-kielen vuosiluokille 3-6 tarkoitettuja opetuksen tavoitteita ja keskeisimpiä sisältöjä. Tämän jälkeen tutkittiin, noudattaako Cadeau 1 vuorostaan vuoden 2014 opetussuunnitelman perusteissa yhtä lailla vuosiluokille 3-6 mainittuja vieraan kielen A-oppimäärän opetuksen tavoitteita, opetuksen tavoitteisiin liittyviä keskeisiä sisältöalueita sekä jokaista oppiainetta koskevia laaja-alaisen osaamisen tavoitteita. Lopuksi tutkittuja oppikirjoja ja niiden sisältöjä verrattiin toisiinsa opetussuunnitelmauudistuksen aiheuttamien erojen selvittämiseksi. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että Cadeau 1 noudattaa oman opetussuunnitelmansa perusteita tunnollisemmin kuin Tous ensemble 1. Viimeiseksi mainitun oppikirjan sisällöstä huomattiin, ettei kaikkia vuoden 2004 opetussuunnitelman perusteisiin merkittyjä tavoitteita ole otettu huomioon oppikirjan laadinnassa, mutta vieraiden kielten keskeiset sisällöt on kuitenkin onnistuttu siihen sisällyttämään. Cadeau 1 -kirjassa puolestaan kaikki opetuksen tavoitteet sekä tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet ovat onnistuttu huomioimaan oppikirjan laadinnassa ainakin osittain, mikä edistää myös tavoitteiden toteutumista opetuksessa. Toisaalta laaja-alaisista osaamisen tavoitteista yksi puuttui kokonaan, ja muut olivat oppikirjassa esillä suht heikosti. Oppikirjojen vertailussa saatiin selville, että oppikirjojen kohderyhmästä johtuen ne käsittelevät paljolti samoja aihealueita ja painottavat vuorovaikutuksen tärkeyttä opetuksessa ja oppimisessa, mutta opetussuunnitelman perusteissa esiintyviä eroavaisuuksia oli myös havaittavissa. Cadeau 1 painotti enemmän oppilaan roolia aktiivisena toimijana omassa oppimisessaan sekä sisälsi enemmän esimerkiksi tietotekniikan ja autenttisen materiaalin käyttöä opetuksen tukena kuin Tous ensemble 1, kuten vuoden 2014 opetussuunnitelman perusteissa on mainittu.