Esteettömyys digitaalisissa ympäristöissä kielellisten erityisvaikeuksien näkökulmasta

Yhteiskunnan palvelut ovat siirtyneet digitaalisiin ympäristöihin, joissa kaikkien kansalaisten pitäisi pystyä asioimaan. Tämän vuoksi digitaalisten palveluiden tulee olla esteettömiä kaikille käyttäjille. Tutkimuksessa tarkastellaan digitaalisten ympäristöjen esteettömyyttä kielellisten erityisvaik...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Autere, Nelli, Talvinen, Anniina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63354
_version_ 1826225683514261504
author Autere, Nelli Talvinen, Anniina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Autere, Nelli Talvinen, Anniina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Autere, Nelli Talvinen, Anniina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Autere, Nelli
datasource_str_mv jyx
description Yhteiskunnan palvelut ovat siirtyneet digitaalisiin ympäristöihin, joissa kaikkien kansalaisten pitäisi pystyä asioimaan. Tämän vuoksi digitaalisten palveluiden tulee olla esteettömiä kaikille käyttäjille. Tutkimuksessa tarkastellaan digitaalisten ympäristöjen esteettömyyttä kielellisten erityisvaikeuksien (SLI) näkökulmasta. Tavoitteena oli selvittää, miten tutkimukseen osallistuneet SLI-nuoret määrittävät esteettömyyden ja millaisilla ratkaisuilla mielen hyvinvoinnin verkkosivustoista tai sovelluksista voitaisiin heidän mielestään tehdä esteettömämpiä. Tutkimus toteutettiin etnografisena tapaustutkimuksena SLI-nuorista koostuvassa oppilasryhmässä (n=6). Nuoret osallistuivat työpajoihin, joiden aiheina olivat mielen hyvinvointi, esteettömyys sekä digitaaliset ympäristöt ja joissa suunniteltiin esteetöntä mielen hyvinvoinnin digitaalista palvelua. Nuoret kuvasivat esteettömyyden mahdollisuudeksi tehdä haluamiaan asioita sekä kasvaa ja kehittyä aikuisuuteen. Heidän mukaansa esteettömyyttä voidaan tuottaa tukipalveluilla, kuten opetusjärjestelyillä tai kuntoutuksella. Nuorten mielestä digitaalisten palveluiden esteettömyyttä lisäisi sivustojen selkeys ja turvallisuus sekä relevantin ja luotettavan tiedon helppo löytäminen. Sivustoja voitaisiin selkeyttää yksinkertaisilla kirjasintyypeillä sekä lisäämällä tekstiä täydentäviä kuvia ja selkokieltä. Sivustojen sääntöjen noudattamisen valvonta parantaisi turvallisuuden tunnetta. Oleellisen tiedon löydettävyyttä helpottaisi tiedon jakaminen erilaisiin kategorioihin. Tiedon tulisi myös olla luotettavaa eli esimerkiksi asiantuntijan tuottamaa.
first_indexed 2019-08-19T08:21:25Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hankala, Mari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "P\u00f6ys\u00e4-Tarhonen, Johanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Autere, Nelli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Talvinen, Anniina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-04-03T07:29:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-04-03T07:29:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63354", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Yhteiskunnan palvelut ovat siirtyneet digitaalisiin ymp\u00e4rist\u00f6ihin, joissa kaikkien kansalaisten pit\u00e4isi pysty\u00e4 asioimaan. T\u00e4m\u00e4n vuoksi digitaalisten palveluiden tulee olla esteett\u00f6mi\u00e4 kaikille k\u00e4ytt\u00e4jille. Tutkimuksessa tarkastellaan digitaalisten ymp\u00e4rist\u00f6jen esteett\u00f6myytt\u00e4 kielellisten erityisvaikeuksien (SLI) n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten tutkimukseen osallistuneet SLI-nuoret m\u00e4\u00e4ritt\u00e4v\u00e4t esteett\u00f6myyden ja millaisilla ratkaisuilla mielen hyvinvoinnin verkkosivustoista tai sovelluksista voitaisiin heid\u00e4n mielest\u00e4\u00e4n tehd\u00e4 esteett\u00f6m\u00e4mpi\u00e4.\nTutkimus toteutettiin etnografisena tapaustutkimuksena SLI-nuorista koostuvassa oppilasryhm\u00e4ss\u00e4 (n=6). Nuoret osallistuivat ty\u00f6pajoihin, joiden aiheina olivat mielen hyvinvointi, esteett\u00f6myys sek\u00e4 digitaaliset ymp\u00e4rist\u00f6t ja joissa suunniteltiin esteet\u00f6nt\u00e4 mielen hyvinvoinnin digitaalista palvelua.\nNuoret kuvasivat esteett\u00f6myyden mahdollisuudeksi tehd\u00e4 haluamiaan asioita sek\u00e4 kasvaa ja kehitty\u00e4 aikuisuuteen. Heid\u00e4n mukaansa esteett\u00f6myytt\u00e4 voidaan tuottaa tukipalveluilla, kuten opetusj\u00e4rjestelyill\u00e4 tai kuntoutuksella. Nuorten mielest\u00e4 digitaalisten palveluiden esteett\u00f6myytt\u00e4 lis\u00e4isi sivustojen selkeys ja turvallisuus sek\u00e4 relevantin ja luotettavan tiedon helppo l\u00f6yt\u00e4minen.\nSivustoja voitaisiin selkeytt\u00e4\u00e4 yksinkertaisilla kirjasintyypeill\u00e4 sek\u00e4 lis\u00e4\u00e4m\u00e4ll\u00e4 teksti\u00e4 t\u00e4ydent\u00e4vi\u00e4 kuvia ja selkokielt\u00e4. Sivustojen s\u00e4\u00e4nt\u00f6jen noudattamisen valvonta parantaisi turvallisuuden tunnetta. Oleellisen tiedon l\u00f6ydett\u00e4vyytt\u00e4 helpottaisi tiedon jakaminen erilaisiin kategorioihin. Tiedon tulisi my\u00f6s olla luotettavaa eli esimerkiksi asiantuntijan tuottamaa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-04-03T07:29:16Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-04-03T07:29:16Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "58", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "digitaalinen lukutaito", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "SLI-nuoret", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mielen hyvinvointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Esteett\u00f6myys digitaalisissa ymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4 kielellisten erityisvaikeuksien n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201904032044", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielellinen erityisvaikeus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "WWW-sivustot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitalisaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esteett\u00f6myys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_63354
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:05Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Autere, Nelli Talvinen, Anniina Esteettömyys digitaalisissa ympäristöissä kielellisten erityisvaikeuksien näkökulmasta digitaalinen lukutaito SLI-nuoret mielen hyvinvointi Erityispedagogiikka Special Education 101 nuoret kielellinen erityisvaikeus WWW-sivustot digitalisaatio esteettömyys
title Esteettömyys digitaalisissa ympäristöissä kielellisten erityisvaikeuksien näkökulmasta
title_full Esteettömyys digitaalisissa ympäristöissä kielellisten erityisvaikeuksien näkökulmasta
title_fullStr Esteettömyys digitaalisissa ympäristöissä kielellisten erityisvaikeuksien näkökulmasta Esteettömyys digitaalisissa ympäristöissä kielellisten erityisvaikeuksien näkökulmasta
title_full_unstemmed Esteettömyys digitaalisissa ympäristöissä kielellisten erityisvaikeuksien näkökulmasta Esteettömyys digitaalisissa ympäristöissä kielellisten erityisvaikeuksien näkökulmasta
title_short Esteettömyys digitaalisissa ympäristöissä kielellisten erityisvaikeuksien näkökulmasta
title_sort esteettömyys digitaalisissa ympäristöissä kielellisten erityisvaikeuksien näkökulmasta
title_txtP Esteettömyys digitaalisissa ympäristöissä kielellisten erityisvaikeuksien näkökulmasta
topic digitaalinen lukutaito SLI-nuoret mielen hyvinvointi Erityispedagogiikka Special Education 101 nuoret kielellinen erityisvaikeus WWW-sivustot digitalisaatio esteettömyys
topic_facet 101 Erityispedagogiikka SLI-nuoret Special Education WWW-sivustot digitaalinen lukutaito digitalisaatio esteettömyys kielellinen erityisvaikeus mielen hyvinvointi nuoret
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63354 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201904032044
work_keys_str_mv AT auterenelli esteettömyysdigitaalisissaympäristöissäkielellistenerityisvaikeuksiennäkökulmasta