Yhteenveto: | Yhteiskunnan palvelut ovat siirtyneet digitaalisiin ympäristöihin, joissa kaikkien kansalaisten pitäisi pystyä asioimaan. Tämän vuoksi digitaalisten palveluiden tulee olla esteettömiä kaikille käyttäjille. Tutkimuksessa tarkastellaan digitaalisten ympäristöjen esteettömyyttä kielellisten erityisvaikeuksien (SLI) näkökulmasta. Tavoitteena oli selvittää, miten tutkimukseen osallistuneet SLI-nuoret määrittävät esteettömyyden ja millaisilla ratkaisuilla mielen hyvinvoinnin verkkosivustoista tai sovelluksista voitaisiin heidän mielestään tehdä esteettömämpiä.
Tutkimus toteutettiin etnografisena tapaustutkimuksena SLI-nuorista koostuvassa oppilasryhmässä (n=6). Nuoret osallistuivat työpajoihin, joiden aiheina olivat mielen hyvinvointi, esteettömyys sekä digitaaliset ympäristöt ja joissa suunniteltiin esteetöntä mielen hyvinvoinnin digitaalista palvelua.
Nuoret kuvasivat esteettömyyden mahdollisuudeksi tehdä haluamiaan asioita sekä kasvaa ja kehittyä aikuisuuteen. Heidän mukaansa esteettömyyttä voidaan tuottaa tukipalveluilla, kuten opetusjärjestelyillä tai kuntoutuksella. Nuorten mielestä digitaalisten palveluiden esteettömyyttä lisäisi sivustojen selkeys ja turvallisuus sekä relevantin ja luotettavan tiedon helppo löytäminen.
Sivustoja voitaisiin selkeyttää yksinkertaisilla kirjasintyypeillä sekä lisäämällä tekstiä täydentäviä kuvia ja selkokieltä. Sivustojen sääntöjen noudattamisen valvonta parantaisi turvallisuuden tunnetta. Oleellisen tiedon löydettävyyttä helpottaisi tiedon jakaminen erilaisiin kategorioihin. Tiedon tulisi myös olla luotettavaa eli esimerkiksi asiantuntijan tuottamaa.
|