Yhteenveto: | Tämän tutkimuksen tehtävänä oli laadullisen tutkimuksen keinoin selvittää alakoulun opettajien kokemuksia siitä, näkyvätkö kasvuolosuhteet lapsen koulukäyttäytymisessä. Tarkoituksena oli selvittää alakoulun opettajien kokemuksia siitä, minkälainen kodin kasvuolosuhde näkyy lapsen koulukäyttäytymisessä ja minkälaista kodin kasvuolosuhteiden aiheuttama käyttäytyminen on.
Tutkimuksen aineisto koostui 22:n luokanopettajan vapaamuotoisista kirjoitelmista. Kirjoitelmat kerättiin Google Forms -lomakkeen avulla, johon opettajat pääsivät saatekirjeessä esitetyn internet linkin kautta. Kirjoitelmiin sai kirjoittaa vapaasti omista kokemuksistaan tutkimusaiheeseen liittyen. Aineiston analysointi tapahtui aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen. Erilaisista kasvuolosuhteista heijastuva käyttäytyminen oli tutkimuksen tulosten mukaan vaihtelevaa. Tulokset osoittivat, että vallitsevilla tasapainoisilla ja epävakailla kodin kasvuolosuhteilla oli merkitystä lapsen koulukäyttäytymiseen. Lisäksi tutkimuksessa havaittiin, että kodin kasvuolosuhteissa ilmenevät muutokset aiheuttivat näkyviä muutoksia lapsen koulukäyttäytymisessä, kuten huomionhakuisuutta, haastavaa käyttäytymistä sekä ongelmia tunteiden ilmaisussa ja koulusuoriutumisessa. Tutkimukseen osallistuneet opettajat toivat myös esille, että läheisten käyttäytyminen ja toiminta näyttäytyivät lapsen koulukäyttäytymisessä. Tuloksista kävi ilmi, että kodin kasvuolosuhteissa tapahtuva muutos näkyy lapsen käyttäytymisessä selkeämmin kuin, jos kasvuolosuhteet ovat stabiilit eli vakaat. Lapset mallintavat ympärillään olevia ihmisiä ja oppivat sitä kautta käyttäytymään ja toimimaan tietyllä tavalla.
|