Ongelmaperustainen oppiminen lukion kemian opetussuunnitelmassa ja opetuksessa

Tässä Pro gradu -tutkielmassa on tutkittu nykyisen lukion opetussuunnitelman perusteita ja ongelmaperustaista oppimista lukion kemian opettajien näkökulmasta. Tutkielman kirjallisessa osassa määritellään ongelmaperustainen oppiminen ja sitä vastaavat pedagogiset mallit. Lisäksi pohditaan miksi ja mi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Erkkilä, Noora
Other Authors: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Kemian laitos, Department of Chemistry, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63344
_version_ 1828193079700488192
author Erkkilä, Noora
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Erkkilä, Noora Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Erkkilä, Noora Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Erkkilä, Noora
datasource_str_mv jyx
description Tässä Pro gradu -tutkielmassa on tutkittu nykyisen lukion opetussuunnitelman perusteita ja ongelmaperustaista oppimista lukion kemian opettajien näkökulmasta. Tutkielman kirjallisessa osassa määritellään ongelmaperustainen oppiminen ja sitä vastaavat pedagogiset mallit. Lisäksi pohditaan miksi ja miten lukion kemian opetussuunnitelma muuttui vuonna 2015, miksi siihen otettiin mukaan ongelmaperustainen oppiminen ja miten opettajat muutoksen kokivat. Toisaalta perehdytään myös parhaaseen mahdolliseen tapaan hyödyntää ongelmaperustaista oppimista lukion kemian opetuksessa ja tarjotaan konkreettisia esimerkkejä ongelmaperustaisen oppimisen käytön tueksi. Lisäksi pohditaan opetustyylin hyötyjä ja haasteita sekä oppilaiden ja oppimisen että opettajien ja opettamisen näkökulmasta. Lukion kemian opetussuunnitelman perusteita muutettiin, koska opetussuunnitelman haluttiin vastaavan tulevaisuuden työelämätaitoja. Sitä muutettiin kohti tutkivaa työotetta ja aktiivisen oppijan kuvausta ja vaatimuksiin sisällytettiin esimerkiksi tutkiva oppiminen, jota ongelmaperustainen oppiminen mallina vastaa. Sisällytys tehtiin, koska sen katsottiin lisäävän työelämässä tarvittavia uusia taitoja, kuten kriittistä ajattelua ja ongelmanratkaisua. Edellä mainitut taidot perusteltiin kirjallisuudessa myös ongelmaperustaisen oppimisen suurimmiksi hyödyiksi oppilaille ja oppimiselle. Kirjallisuuden perusteella opettajat kokivat opetussuunnitelman perusteiden muutoksen pääosin positiivisena, mutta valittivat opetussuunnitelman ja ongelmaperustaisen oppimisen resurssi-, aika- ja työmääräongelmista. Pro gradu -tutkielman kokeellisessa osassa on selvitetty kyselytutkimuksella lukion kemian opettajien mielipiteitä nykyisestä lukion kemian opetussuunnitelmasta, sen muutoksesta ja ongelmaperustaisen oppimisen opetustyylistä. Tutkimukseen vastasi anonyymisti 16 lukion kemian aineenopettajaa, joilla oli suurimmalla osalla opetuskokemusta takana useita vuosia. Kokeellisen osan perusteella opettajat kokivat lukion kemian opetussuunnitelman muutoksen tarpeellisena ja positiivisena asiana. Myös ongelmaperustaisen oppimisen lisääminen opetussuunnitelman oli opettajien mielestä hyvä asia. Opetustyylin haasteina nähtiin ajankäytölliset ongelmat ja oppilaiden itseohjautuvuuden riittämättömyys. Hyödyiksi taas korostettiin oppilaiden kriittisen ajattelun taitojen ja ongelmanratkaisutaitojen kehittyminen. Kokeellinen osa vastasi kirjallista osaa useilta osin ja molempien mukaan ongelmaperustaista oppimista hyödynnetään lukion kemian opetuksessa parhaiten käyttämällä sitä ajankäytöllisistä ja opetuksellisista syistä yksittäisten kemian käsitteiden tai aihealueiden oppimisessa.
first_indexed 2019-08-19T08:21:39Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "V\u00e4lisaari, Jouni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Erkkil\u00e4, Noora", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-04-02T11:45:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-04-02T11:45:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63344", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 Pro gradu -tutkielmassa on tutkittu nykyisen lukion opetussuunnitelman perusteita ja ongelmaperustaista oppimista lukion kemian opettajien n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkielman kirjallisessa osassa m\u00e4\u00e4ritell\u00e4\u00e4n ongelmaperustainen oppiminen ja sit\u00e4 vastaavat pedagogiset mallit. Lis\u00e4ksi pohditaan miksi ja miten lukion kemian opetussuunnitelma muuttui vuonna 2015, miksi siihen otettiin mukaan ongelmaperustainen oppiminen ja miten opettajat muutoksen kokivat. Toisaalta perehdyt\u00e4\u00e4n my\u00f6s parhaaseen mahdolliseen tapaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 ongelmaperustaista oppimista lukion kemian opetuksessa ja tarjotaan konkreettisia esimerkkej\u00e4 ongelmaperustaisen oppimisen k\u00e4yt\u00f6n tueksi. Lis\u00e4ksi pohditaan opetustyylin hy\u00f6tyj\u00e4 ja haasteita sek\u00e4 oppilaiden ja oppimisen ett\u00e4 opettajien ja opettamisen n\u00e4k\u00f6kulmasta. \n\nLukion kemian opetussuunnitelman perusteita muutettiin, koska opetussuunnitelman haluttiin vastaavan tulevaisuuden ty\u00f6el\u00e4m\u00e4taitoja. Sit\u00e4 muutettiin kohti tutkivaa ty\u00f6otetta ja aktiivisen oppijan kuvausta ja vaatimuksiin sis\u00e4llytettiin esimerkiksi tutkiva oppiminen, jota ongelmaperustainen oppiminen mallina vastaa. Sis\u00e4llytys tehtiin, koska sen katsottiin lis\u00e4\u00e4v\u00e4n ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 tarvittavia uusia taitoja, kuten kriittist\u00e4 ajattelua ja ongelmanratkaisua. Edell\u00e4 mainitut taidot perusteltiin kirjallisuudessa my\u00f6s ongelmaperustaisen oppimisen suurimmiksi hy\u00f6dyiksi oppilaille ja oppimiselle. Kirjallisuuden perusteella opettajat kokivat opetussuunnitelman perusteiden muutoksen p\u00e4\u00e4osin positiivisena, mutta valittivat opetussuunnitelman ja ongelmaperustaisen oppimisen resurssi-, aika- ja ty\u00f6m\u00e4\u00e4r\u00e4ongelmista. \n\nPro gradu -tutkielman kokeellisessa osassa on selvitetty kyselytutkimuksella lukion kemian opettajien mielipiteit\u00e4 nykyisest\u00e4 lukion kemian opetussuunnitelmasta, sen muutoksesta ja ongelmaperustaisen oppimisen opetustyylist\u00e4. Tutkimukseen vastasi anonyymisti 16 lukion kemian aineenopettajaa, joilla oli suurimmalla osalla opetuskokemusta takana useita vuosia.\n\nKokeellisen osan perusteella opettajat kokivat lukion kemian opetussuunnitelman muutoksen tarpeellisena ja positiivisena asiana. My\u00f6s ongelmaperustaisen oppimisen lis\u00e4\u00e4minen opetussuunnitelman oli opettajien mielest\u00e4 hyv\u00e4 asia. Opetustyylin haasteina n\u00e4htiin ajank\u00e4yt\u00f6lliset ongelmat ja oppilaiden itseohjautuvuuden riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6myys. Hy\u00f6dyiksi taas korostettiin oppilaiden kriittisen ajattelun taitojen ja ongelmanratkaisutaitojen kehittyminen. Kokeellinen osa vastasi kirjallista osaa useilta osin ja molempien mukaan ongelmaperustaista oppimista hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n lukion kemian opetuksessa parhaiten k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 sit\u00e4 ajank\u00e4yt\u00f6llisist\u00e4 ja opetuksellisista syist\u00e4 yksitt\u00e4isten kemian k\u00e4sitteiden tai aihealueiden oppimisessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-04-02T11:45:40Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-04-02T11:45:40Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "106", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ongelmaperustainen oppiminen lukion kemian opetussuunnitelmassa ja opetuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201904022035", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kemian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Chemistry", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kemian opettajankoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher education programme in Chemistry", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4034", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kemia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ongelmal\u00e4ht\u00f6inen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_63344
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:23Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4150471e-27a7-4561-823a-998a08db0e91\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201904022035.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Erkkilä, Noora Ongelmaperustainen oppiminen lukion kemian opetussuunnitelmassa ja opetuksessa Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034 kemia opettajat opetussuunnitelmat oppiminen lukio oppilaat opetus ongelmalähtöinen oppiminen
title Ongelmaperustainen oppiminen lukion kemian opetussuunnitelmassa ja opetuksessa
title_full Ongelmaperustainen oppiminen lukion kemian opetussuunnitelmassa ja opetuksessa
title_fullStr Ongelmaperustainen oppiminen lukion kemian opetussuunnitelmassa ja opetuksessa Ongelmaperustainen oppiminen lukion kemian opetussuunnitelmassa ja opetuksessa
title_full_unstemmed Ongelmaperustainen oppiminen lukion kemian opetussuunnitelmassa ja opetuksessa Ongelmaperustainen oppiminen lukion kemian opetussuunnitelmassa ja opetuksessa
title_short Ongelmaperustainen oppiminen lukion kemian opetussuunnitelmassa ja opetuksessa
title_sort ongelmaperustainen oppiminen lukion kemian opetussuunnitelmassa ja opetuksessa
title_txtP Ongelmaperustainen oppiminen lukion kemian opetussuunnitelmassa ja opetuksessa
topic Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034 kemia opettajat opetussuunnitelmat oppiminen lukio oppilaat opetus ongelmalähtöinen oppiminen
topic_facet 4034 Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry kemia lukio ongelmalähtöinen oppiminen opettajat opetus opetussuunnitelmat oppilaat oppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63344 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201904022035
work_keys_str_mv AT erkkilänoora ongelmaperustainenoppiminenlukionkemianopetussuunnitelmassajaopetuksessa