“--So that they would get those feelings of ‘I got this’ and ‘I can do this’’” teaching English to Finnish as a second language pupils: EFL teachers’ perspectives

Monikielisyys ja -kulttuurisuus ovat keskeinen ilmiö 2010-luvun Suomessa. Vieraskielisten ihmisten määrä on kasvanut viime vuosikymmenten aikana vauhdilla koko maassa ja siten myös kouluissamme. Koska monikulttuurisuuden tuomat muutokset koulumaailmalle ovat suhteellisen tuoreita, ovat monet opettaj...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Myyrä, Aliisa
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63343
_version_ 1826225771053580288
author Myyrä, Aliisa
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Myyrä, Aliisa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Myyrä, Aliisa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Myyrä, Aliisa
datasource_str_mv jyx
description Monikielisyys ja -kulttuurisuus ovat keskeinen ilmiö 2010-luvun Suomessa. Vieraskielisten ihmisten määrä on kasvanut viime vuosikymmenten aikana vauhdilla koko maassa ja siten myös kouluissamme. Koska monikulttuurisuuden tuomat muutokset koulumaailmalle ovat suhteellisen tuoreita, ovat monet opettajat uuden äärellä suomi toisena kielenä (S2) -oppilaiden parissa työskennellessään. Joitakin tutkimuksia kouluista ja esimerkiksi aikuisten maahanmuuttajien kotoutumisesta on jo tehty, mutta aineenopettajien työtä, sen eri puolia ja haasteita monikulttuuristen ryhmien parissa ei ole tutkittu toistaiseksi kovin paljoa. On tärkeää kerätä aineenopettajien näkemyksiä ja kokemuksia ilmiöstä, joka koskee yhä suurempaa osaa Suomen kouluista tulevaisuudessakin. Tämä tutkielma pyrki selvittämään laadullisen tutkimuksen menetelmiä hyödyntäen englanninopettajien ajatuksia ja kokemuksia S2-oppilaiden opettamisesta osana suomenkielistä ryhmää. Tavoitteenani oli selvittää, mitkä olivat englanninopettajien mielestä keskeisimpiä haasteita, joita S2-oppilaiden englanninopetukseen liittyi. Lisäksi selvitin tukemisen ja eriyttämisen keinoja, joita opettajat hyödynsivät työssään S2-oppilaiden kanssa. Käytännön opettamisen lisäksi tämän tutkimuksen yhtenä tavoitteena oli saada vastauksia siihen, kokivatko englanninopettajat saamansa opettajankoulutuksen valmistaneen heitä tarpeeksi työskentelyyn monikulttuuristen oppilaiden kanssa. Tämän tutkimuksen aineisto on kerätty haastattelemalla kahta opettajaa sekä keräämällä verkkokyselylomakkeella 11 muun opettajan vastaukset: vastaajien kokonaismäärä on näin ollen 13. Vastauksista kävi ilmi, että eniten haasteita S2-oppilaiden opettamiseen tuntuu aiheuttavan oppilaiden heikompi suomen ja englannin osaamisen taso. Tämä tuottaa opettajalle usein lisätyötä esimerkiksi kokeiden laatimisessa. Lisäksi moni opettaja koki, ettei resursseja S2-oppilaiden tukemiseen ole riittävästi. Yleisiä tukikeinoja olivat lisäaika kokeita ja tehtäviä varten, oman puheen mukauttaminen oppilaan tasoon sopivaksi sekä suomen kielen vähentäminen tehtävistä. Erityisen keskeistä oli myös yhteistyö erityisopettajan kanssa; miltei jokainen tutkimukseen osallistuneista englanninopettajista piti erityisopettajaa, ja moni myös koulunkäynninohjaajia, tärkeässä roolissa S2-oppilaiden tukemisen kannalta. Kukaan vastaajista ei myöskään kokenut, että opettajankoulutus olisi valmistanut heitä työskentelyyn S2-oppilaiden kanssa riittävästi; suurimman osan mielestä heidän koulutuksensa ei ollut antanut valmiuksia monikulttuuristen ryhmien opettamiseen oikeastaan lainkaan.
first_indexed 2019-08-19T08:21:23Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e4ntyl\u00e4, Katja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Myyr\u00e4, Aliisa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-04-02T11:39:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-04-02T11:39:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63343", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Monikielisyys ja -kulttuurisuus ovat keskeinen ilmi\u00f6 2010-luvun Suomessa. Vieraskielisten ihmisten m\u00e4\u00e4r\u00e4 on kasvanut viime vuosikymmenten aikana vauhdilla koko maassa ja siten my\u00f6s kouluissamme. Koska monikulttuurisuuden tuomat muutokset koulumaailmalle ovat suhteellisen tuoreita, ovat monet opettajat uuden \u00e4\u00e4rell\u00e4 suomi toisena kielen\u00e4 (S2) -oppilaiden parissa ty\u00f6skennelless\u00e4\u00e4n. Joitakin tutkimuksia kouluista ja esimerkiksi aikuisten maahanmuuttajien kotoutumisesta on jo tehty, mutta aineenopettajien ty\u00f6t\u00e4, sen eri puolia ja haasteita monikulttuuristen ryhmien parissa ei ole tutkittu toistaiseksi kovin paljoa. On t\u00e4rke\u00e4\u00e4 ker\u00e4t\u00e4 aineenopettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 ja kokemuksia ilmi\u00f6st\u00e4, joka koskee yh\u00e4 suurempaa osaa Suomen kouluista tulevaisuudessakin.\n\nT\u00e4m\u00e4 tutkielma pyrki selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n laadullisen tutkimuksen menetelmi\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4en englanninopettajien ajatuksia ja kokemuksia S2-oppilaiden opettamisesta osana suomenkielist\u00e4 ryhm\u00e4\u00e4. Tavoitteenani oli selvitt\u00e4\u00e4, mitk\u00e4 olivat englanninopettajien mielest\u00e4 keskeisimpi\u00e4 haasteita, joita S2-oppilaiden englanninopetukseen liittyi. Lis\u00e4ksi selvitin tukemisen ja eriytt\u00e4misen keinoja, joita opettajat hy\u00f6dynsiv\u00e4t ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n S2-oppilaiden kanssa. K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n opettamisen lis\u00e4ksi t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen yhten\u00e4 tavoitteena oli saada vastauksia siihen, kokivatko englanninopettajat saamansa opettajankoulutuksen valmistaneen heit\u00e4 tarpeeksi ty\u00f6skentelyyn monikulttuuristen oppilaiden kanssa. \n\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen aineisto on ker\u00e4tty haastattelemalla kahta opettajaa sek\u00e4 ker\u00e4\u00e4m\u00e4ll\u00e4 verkkokyselylomakkeella 11 muun opettajan vastaukset: vastaajien kokonaism\u00e4\u00e4r\u00e4 on n\u00e4in ollen 13. Vastauksista k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 eniten haasteita S2-oppilaiden opettamiseen tuntuu aiheuttavan oppilaiden heikompi suomen ja englannin osaamisen taso. T\u00e4m\u00e4 tuottaa opettajalle usein lis\u00e4ty\u00f6t\u00e4 esimerkiksi kokeiden laatimisessa. Lis\u00e4ksi moni opettaja koki, ettei resursseja S2-oppilaiden tukemiseen ole riitt\u00e4v\u00e4sti. Yleisi\u00e4 tukikeinoja olivat lis\u00e4aika kokeita ja teht\u00e4vi\u00e4 varten, oman puheen mukauttaminen oppilaan tasoon sopivaksi sek\u00e4 suomen kielen v\u00e4hent\u00e4minen teht\u00e4vist\u00e4. Erityisen keskeist\u00e4 oli my\u00f6s yhteisty\u00f6 erityisopettajan kanssa; miltei jokainen tutkimukseen osallistuneista englanninopettajista piti erityisopettajaa, ja moni my\u00f6s koulunk\u00e4ynninohjaajia, t\u00e4rke\u00e4ss\u00e4 roolissa S2-oppilaiden tukemisen kannalta. Kukaan vastaajista ei my\u00f6sk\u00e4\u00e4n kokenut, ett\u00e4 opettajankoulutus olisi valmistanut heit\u00e4 ty\u00f6skentelyyn S2-oppilaiden kanssa riitt\u00e4v\u00e4sti; suurimman osan mielest\u00e4 heid\u00e4n koulutuksensa ei ollut antanut valmiuksia monikulttuuristen ryhmien opettamiseen oikeastaan lainkaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-04-02T11:39:42Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-04-02T11:39:42Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "81", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suomi toisena kielen\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Finnish as a second language", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "multicultural pupils", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL teaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201c--So that they would get those feelings of \u2018I got this\u2019 and \u2018I can do this\u2019\u2019\u201d : teaching English to Finnish as a second language pupils: EFL teachers\u2019 perspectives", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201904022034", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomi toisena kielen\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikulttuurisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toinen kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Finnish as a second language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teacher training", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language teachers", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "multiculturalism", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "second language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_63343
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:00Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b8767055-019d-4e94-bf5b-edfce38a1f39\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201904022034.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Myyrä, Aliisa “--So that they would get those feelings of ‘I got this’ and ‘I can do this’’” : teaching English to Finnish as a second language pupils: EFL teachers’ perspectives suomi toisena kielenä Finnish as a second language multicultural pupils EFL teaching Englannin kieli English 301 opettajankoulutus kieltenopettajat monikulttuurisuus toinen kieli teacher training language teachers multiculturalism second language
title “--So that they would get those feelings of ‘I got this’ and ‘I can do this’’” : teaching English to Finnish as a second language pupils: EFL teachers’ perspectives
title_full “--So that they would get those feelings of ‘I got this’ and ‘I can do this’’” : teaching English to Finnish as a second language pupils: EFL teachers’ perspectives
title_fullStr “--So that they would get those feelings of ‘I got this’ and ‘I can do this’’” : teaching English to Finnish as a second language pupils: EFL teachers’ perspectives “--So that they would get those feelings of ‘I got this’ and ‘I can do this’’” : teaching English to Finnish as a second language pupils: EFL teachers’ perspectives
title_full_unstemmed “--So that they would get those feelings of ‘I got this’ and ‘I can do this’’” : teaching English to Finnish as a second language pupils: EFL teachers’ perspectives “--So that they would get those feelings of ‘I got this’ and ‘I can do this’’” : teaching English to Finnish as a second language pupils: EFL teachers’ perspectives
title_short “--So that they would get those feelings of ‘I got this’ and ‘I can do this’’”
title_sort so that they would get those feelings of i got this and i can do this teaching english to finnish as a second language pupils efl teachers perspectives
title_sub teaching English to Finnish as a second language pupils: EFL teachers’ perspectives
title_txtP “--So that they would get those feelings of ‘I got this’ and ‘I can do this’’” : teaching English to Finnish as a second language pupils: EFL teachers’ perspectives
topic suomi toisena kielenä Finnish as a second language multicultural pupils EFL teaching Englannin kieli English 301 opettajankoulutus kieltenopettajat monikulttuurisuus toinen kieli teacher training language teachers multiculturalism second language
topic_facet 301 EFL teaching Englannin kieli English Finnish as a second language kieltenopettajat language teachers monikulttuurisuus multicultural pupils multiculturalism opettajankoulutus second language suomi toisena kielenä teacher training toinen kieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63343 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201904022034
work_keys_str_mv AT myyräaliisa sothattheywouldgetthosefeelingsofigotthisandicandothisteachingenglishtofinnishasasec