Kodin matemaattisen oppimisympäristön yhteys matemaattisten taitojen kehittymiseen ensimmäisellä luokalla

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin kodin matemaattisen oppimisympäristön yh- teyttä lasten matemaattisten taitojen kehittymiseen ensimmäisen luokan aikana. Tutkimuksessa selvitettiin, missä määrin kotona tapahtuva matemaattisiin il- miöihin tutustuminen sekä äidin kotitehtävätilanteisiin osallistumi...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Manninen, Janni, Nuutinen, Taina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63342
_version_ 1826225707809767424
author Manninen, Janni Nuutinen, Taina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Manninen, Janni Nuutinen, Taina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Manninen, Janni Nuutinen, Taina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Manninen, Janni
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin kodin matemaattisen oppimisympäristön yh- teyttä lasten matemaattisten taitojen kehittymiseen ensimmäisen luokan aikana. Tutkimuksessa selvitettiin, missä määrin kotona tapahtuva matemaattisiin il- miöihin tutustuminen sekä äidin kotitehtävätilanteisiin osallistuminen olivat yhteydessä lapsen lukujono- ja aritmeettisiin taitoihin ensimmäisellä luokalla. Lisäksi selvitettiin, missä määrin äidin koulutustaso oli yhteydessä kotitehtävä- tilanteisiin osallistumiseen. Tutkimus on osa laajempaa Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) – tutkimushanketta. Tutkimukseen osallistui 512 ensimmäisen luokan oppilasta äiteineen. Lasten matemaattisia taitoja mitattiin yksilö- ja ryhmätestein kaksi kertaa lukuvuoden aikana. Lisäksi äidit täyttivät matemaattista kotiympäristöä kartoittavan kyselylomakkeen. Analyysimenetelminä käytettiin Pearsonin korrelaatiokerrointa ja hierarkkista regressioanalyysia. Peruslaskutoimitusten harjoitteleminen kotona oli yhteydessä lasten luku- jono- ja aritmeettisiin taitoihin keväällä, kun syksyn taitotaso huomioitiin. Mitä vähemmän äiti osallistui kotitehtävätilanteissa, sitä paremmat olivat lapsen ma- temaattiset taidot keväällä, kun aiemmat taidot huomioitiin. Lisäksi havaittiin, että mitä korkeampi koulutustaso äidillä oli, sitä vähemmän hän osallistui koti- tehtävätilanteisiin. Tutkimus osoittaa, että olisi tärkeää lisätä vanhempien tie- toisuutta siitä, miten lapsen matemaattisten taitojen kehitystä voitaisiin kotona parhaiten tukea.
first_indexed 2019-08-19T08:21:41Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lerkkanen, Marja-Kristiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pakarinen, Eija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Manninen, Janni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nuutinen, Taina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-04-02T11:35:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-04-02T11:35:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63342", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin kodin matemaattisen oppimisymp\u00e4rist\u00f6n yh-\nteytt\u00e4 lasten matemaattisten taitojen kehittymiseen ensimm\u00e4isen luokan aikana.\n\nTutkimuksessa selvitettiin, miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin kotona tapahtuva matemaattisiin il-\nmi\u00f6ihin tutustuminen sek\u00e4 \u00e4idin kotiteht\u00e4v\u00e4tilanteisiin osallistuminen olivat\n\nyhteydess\u00e4 lapsen lukujono- ja aritmeettisiin taitoihin ensimm\u00e4isell\u00e4 luokalla.\n\nLis\u00e4ksi selvitettiin, miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin \u00e4idin koulutustaso oli yhteydess\u00e4 kotiteht\u00e4v\u00e4-\ntilanteisiin osallistumiseen. Tutkimus on osa laajempaa Teacher and Student\n\nStress and Interaction in Classroom (TESSI) \u2013 tutkimushanketta. Tutkimukseen\nosallistui 512 ensimm\u00e4isen luokan oppilasta \u00e4iteineen. Lasten matemaattisia\ntaitoja mitattiin yksil\u00f6- ja ryhm\u00e4testein kaksi kertaa lukuvuoden aikana. Lis\u00e4ksi\n\u00e4idit t\u00e4yttiv\u00e4t matemaattista kotiymp\u00e4rist\u00f6\u00e4 kartoittavan kyselylomakkeen.\nAnalyysimenetelmin\u00e4 k\u00e4ytettiin Pearsonin korrelaatiokerrointa ja hierarkkista\nregressioanalyysia.\n\nPeruslaskutoimitusten harjoitteleminen kotona oli yhteydess\u00e4 lasten luku-\njono- ja aritmeettisiin taitoihin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4, kun syksyn taitotaso huomioitiin. Mit\u00e4\n\nv\u00e4hemm\u00e4n \u00e4iti osallistui kotiteht\u00e4v\u00e4tilanteissa, sit\u00e4 paremmat olivat lapsen ma-\ntemaattiset taidot kev\u00e4\u00e4ll\u00e4, kun aiemmat taidot huomioitiin. Lis\u00e4ksi havaittiin,\n\nett\u00e4 mit\u00e4 korkeampi koulutustaso \u00e4idill\u00e4 oli, sit\u00e4 v\u00e4hemm\u00e4n h\u00e4n osallistui koti-\nteht\u00e4v\u00e4tilanteisiin. Tutkimus osoittaa, ett\u00e4 olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4 lis\u00e4t\u00e4 vanhempien tie-\ntoisuutta siit\u00e4, miten lapsen matemaattisten taitojen kehityst\u00e4 voitaisiin kotona\n\nparhaiten tukea.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-04-02T11:35:51Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-04-02T11:35:51Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "55", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kodin matemaattinen oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kotiteht\u00e4v\u00e4tilanteisiin osallistuminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukujonotaidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "aritmeettiset taidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "alkuopetus.", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kodin matemaattisen oppimisymp\u00e4rist\u00f6n yhteys matemaattisten taitojen kehittymiseen ensimm\u00e4isell\u00e4 luokalla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201904022033", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matemaattiset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukujonot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_63342
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:52Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/54ae3b11-1222-4c90-882e-f71ec15f4ed7\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201904022033.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Manninen, Janni Nuutinen, Taina Kodin matemaattisen oppimisympäristön yhteys matemaattisten taitojen kehittymiseen ensimmäisellä luokalla kodin matemaattinen oppimisympäristö kotitehtävätilanteisiin osallistuminen lukujonotaidot aritmeettiset taidot alkuopetus. Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 matemaattiset taidot lukujonot oppimisympäristö
title Kodin matemaattisen oppimisympäristön yhteys matemaattisten taitojen kehittymiseen ensimmäisellä luokalla
title_full Kodin matemaattisen oppimisympäristön yhteys matemaattisten taitojen kehittymiseen ensimmäisellä luokalla
title_fullStr Kodin matemaattisen oppimisympäristön yhteys matemaattisten taitojen kehittymiseen ensimmäisellä luokalla Kodin matemaattisen oppimisympäristön yhteys matemaattisten taitojen kehittymiseen ensimmäisellä luokalla
title_full_unstemmed Kodin matemaattisen oppimisympäristön yhteys matemaattisten taitojen kehittymiseen ensimmäisellä luokalla Kodin matemaattisen oppimisympäristön yhteys matemaattisten taitojen kehittymiseen ensimmäisellä luokalla
title_short Kodin matemaattisen oppimisympäristön yhteys matemaattisten taitojen kehittymiseen ensimmäisellä luokalla
title_sort kodin matemaattisen oppimisympäristön yhteys matemaattisten taitojen kehittymiseen ensimmäisellä luokalla
title_txtP Kodin matemaattisen oppimisympäristön yhteys matemaattisten taitojen kehittymiseen ensimmäisellä luokalla
topic kodin matemaattinen oppimisympäristö kotitehtävätilanteisiin osallistuminen lukujonotaidot aritmeettiset taidot alkuopetus. Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 matemaattiset taidot lukujonot oppimisympäristö
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education alkuopetus. aritmeettiset taidot kodin matemaattinen oppimisympäristö kotitehtävätilanteisiin osallistuminen lukujonot lukujonotaidot matemaattiset taidot oppimisympäristö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63342 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201904022033
work_keys_str_mv AT manninenjanni kodinmatemaattisenoppimisympäristönyhteysmatemaattistentaitojenkehittymiseenensimm