Kodin matemaattisen oppimisympäristön yhteys matemaattisten taitojen kehittymiseen ensimmäisellä luokalla

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin kodin matemaattisen oppimisympäristön yh- teyttä lasten matemaattisten taitojen kehittymiseen ensimmäisen luokan aikana. Tutkimuksessa selvitettiin, missä määrin kotona tapahtuva matemaattisiin il- miöihin tutustuminen sekä äidin kotitehtävätilanteisiin osallistumi...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Manninen, Janni, Nuutinen, Taina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63342
Description
Summary:Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin kodin matemaattisen oppimisympäristön yh- teyttä lasten matemaattisten taitojen kehittymiseen ensimmäisen luokan aikana. Tutkimuksessa selvitettiin, missä määrin kotona tapahtuva matemaattisiin il- miöihin tutustuminen sekä äidin kotitehtävätilanteisiin osallistuminen olivat yhteydessä lapsen lukujono- ja aritmeettisiin taitoihin ensimmäisellä luokalla. Lisäksi selvitettiin, missä määrin äidin koulutustaso oli yhteydessä kotitehtävä- tilanteisiin osallistumiseen. Tutkimus on osa laajempaa Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) – tutkimushanketta. Tutkimukseen osallistui 512 ensimmäisen luokan oppilasta äiteineen. Lasten matemaattisia taitoja mitattiin yksilö- ja ryhmätestein kaksi kertaa lukuvuoden aikana. Lisäksi äidit täyttivät matemaattista kotiympäristöä kartoittavan kyselylomakkeen. Analyysimenetelminä käytettiin Pearsonin korrelaatiokerrointa ja hierarkkista regressioanalyysia. Peruslaskutoimitusten harjoitteleminen kotona oli yhteydessä lasten luku- jono- ja aritmeettisiin taitoihin keväällä, kun syksyn taitotaso huomioitiin. Mitä vähemmän äiti osallistui kotitehtävätilanteissa, sitä paremmat olivat lapsen ma- temaattiset taidot keväällä, kun aiemmat taidot huomioitiin. Lisäksi havaittiin, että mitä korkeampi koulutustaso äidillä oli, sitä vähemmän hän osallistui koti- tehtävätilanteisiin. Tutkimus osoittaa, että olisi tärkeää lisätä vanhempien tie- toisuutta siitä, miten lapsen matemaattisten taitojen kehitystä voitaisiin kotona parhaiten tukea.