Tukea ja vinkkejä arkeen tutoropettajatoimintamallin kehittäminen

Kyseessä on toimintatutkimus, jossa kehitettiin Pohjois-Pohjanmaalla sijaitsevaan kuntaan tutortoimintamalli. Kunnassa ei ole ollut ennen tutortoimintaa, vaan tutkimuksen myötä etsittiin kokemuksia ja toimivia käytänteitä tutortoimintamallin kehittämiseksi. Suomen hallitus tukee Uudet oppimisympäris...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Leinonen, Jari
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63340
_version_ 1828193079692099584
author Leinonen, Jari
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Leinonen, Jari Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Leinonen, Jari Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Leinonen, Jari
datasource_str_mv jyx
description Kyseessä on toimintatutkimus, jossa kehitettiin Pohjois-Pohjanmaalla sijaitsevaan kuntaan tutortoimintamalli. Kunnassa ei ole ollut ennen tutortoimintaa, vaan tutkimuksen myötä etsittiin kokemuksia ja toimivia käytänteitä tutortoimintamallin kehittämiseksi. Suomen hallitus tukee Uudet oppimisympäristöt ja digitaaliset materiaalit -kärkihanketta 90 miljoonalla eurolla vuosien 2016-2018 välisenä aikana. Opetushallituksen yksi toimintamuoto on tutortoiminnan käynnistäminen Suomen peruskouluissa. Tutkimuksen teoreettisena lähtökohtana on perusopetuksen opetussuunnitelma ja samanaikais- ja yhteisopettaminen. Tutortoimintaa on tarkasteltu pedagogisen tuen näkökulmasta. Tutortoiminnan tavoitteet on kirjattu Opetushallituksen hankkeeseen, mikä ohjaa myös tutortoiminnan tavoitteita. Toimintatutkimus on pienimuotoinen kehittämisprojekti. Projektissa aikaisempi sykli muokkaa seuraavaan syklin tavoitteita. Tutkimus on toteutettu kahdessa jaksossa. Tutkimuksessa saatujen kokemusten ja opettajien kyselyiden vastausten perusteella kuntaan kehitettiin tutortoimintamalli, jossa on mukana toimivaksi koettuja käytänteitä niin opettajien koulu-tuksien kuin samanaikaisopetuksen järjestämiseksi. Tutkimuksen tulosten perusteella kokopäiväiselle tutorille/tutoreille on tarvetta. Tieto- ja viestintäteknisten taitojen opettaminen vaatii niin opettajien kouluttamista kuin pedagogista tukea koulun arjessa. This is an Activity Research about tutoring model which was developed for a municipality in Northern Ostrobothnia in Finland. This research is about getting experiences and functional ways to execute a tutoring model. Finnish government is financing New Learning environments and Digital Materials project for 90 million euros between 2016- 2018. One of its goals is to start a tutoring model in Finnish comprehensive schools. The theoretical starting point for the research is the curriculum for basic education and coteaching. The tutoring process is examined from a pedagogical point of view. The objectives of the tutoring model are documented in the New Learning environments and Digital Materials project and hence determines the goals of the whole tutoring process. The Activity Research is a small scale development project. This research has been executed in two periods. The experiences and the answers form the survey made for teachers were the foundation for developing the tutoring model for the municipality. The tutoring model disclosed advisable ways for educating teachers and means to organize co- teaching. The results indicate that there is a need for a fulltime tutor. To be able to teach ICT-skills requires both educating teachers and giving pedagogical support in school
first_indexed 2019-08-19T08:21:27Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Juutinen, Sanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Leinonen, Jari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-04-02T11:16:14Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-04-02T11:16:14Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63340", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kyseess\u00e4 on toimintatutkimus, jossa kehitettiin Pohjois-Pohjanmaalla sijaitsevaan kuntaan tutortoimintamalli. Kunnassa ei ole ollut ennen tutortoimintaa, vaan tutkimuksen my\u00f6t\u00e4 etsittiin kokemuksia ja toimivia k\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4 tutortoimintamallin kehitt\u00e4miseksi. Suomen hallitus tukee Uudet oppimisymp\u00e4rist\u00f6t ja digitaaliset materiaalit -k\u00e4rkihanketta 90 miljoonalla eurolla vuosien 2016-2018 v\u00e4lisen\u00e4 aikana. Opetushallituksen yksi toimintamuoto on tutortoiminnan k\u00e4ynnist\u00e4minen Suomen peruskouluissa.\r\nTutkimuksen teoreettisena l\u00e4ht\u00f6kohtana on perusopetuksen opetussuunnitelma ja samanaikais- ja yhteisopettaminen. Tutortoimintaa on tarkasteltu pedagogisen tuen n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutortoiminnan tavoitteet on kirjattu Opetushallituksen hankkeeseen, mik\u00e4 ohjaa my\u00f6s tutortoiminnan tavoitteita.\r\nToimintatutkimus on pienimuotoinen kehitt\u00e4misprojekti. Projektissa aikaisempi sykli muokkaa seuraavaan syklin tavoitteita. Tutkimus on toteutettu kahdessa jaksossa. Tutkimuksessa saatujen kokemusten ja opettajien kyselyiden vastausten perusteella kuntaan kehitettiin tutortoimintamalli, jossa on mukana toimivaksi koettuja k\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4 niin opettajien koulu-tuksien kuin samanaikaisopetuksen j\u00e4rjest\u00e4miseksi.\r\nTutkimuksen tulosten perusteella kokop\u00e4iv\u00e4iselle tutorille/tutoreille on tarvetta. Tieto- ja viestint\u00e4teknisten taitojen opettaminen vaatii niin opettajien kouluttamista kuin pedagogista tukea koulun arjessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "This is an Activity Research about tutoring model which was developed for a municipality in\r\nNorthern Ostrobothnia in Finland. This research is about getting experiences and functional\r\nways to execute a tutoring model. Finnish government is financing New Learning environments and Digital Materials project for 90 million euros between 2016- 2018. One of its goals\r\nis to start a tutoring model in Finnish comprehensive schools.\r\nThe theoretical starting point for the research is the curriculum for basic education and coteaching. The tutoring process is examined from a pedagogical point of view. The objectives of\r\nthe tutoring model are documented in the New Learning environments and Digital Materials\r\nproject and hence determines the goals of the whole tutoring process.\r\nThe Activity Research is a small scale development project. This research has been executed in\r\ntwo periods. The experiences and the answers form the survey made for teachers were the\r\nfoundation for developing the tutoring model for the municipality. The tutoring model disclosed advisable ways for educating teachers and means to organize co- teaching.\r\nThe results indicate that there is a need for a fulltime tutor. To be able to teach ICT-skills requires both educating teachers and giving pedagogical support in school", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-04-02T11:16:13Z\r\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-04-02T11:16:14Z (GMT). No. of bitstreams: 0\r\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "77", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tukea ja vinkkej\u00e4 arkeen : tutoropettajatoimintamallin kehitt\u00e4minen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201904022031", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietotekniikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Mathematical Information Technology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "602", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "samanaikaisopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tutorit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perusopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisopettajuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_63340
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:50Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/240c088b-920b-4f99-aef1-1a8a9c5390b7\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201904022031.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Leinonen, Jari Tukea ja vinkkejä arkeen : tutoropettajatoimintamallin kehittäminen Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 opettajat opetus samanaikaisopetus tutorit perusopetus yhteisopettajuus
title Tukea ja vinkkejä arkeen : tutoropettajatoimintamallin kehittäminen
title_full Tukea ja vinkkejä arkeen : tutoropettajatoimintamallin kehittäminen
title_fullStr Tukea ja vinkkejä arkeen : tutoropettajatoimintamallin kehittäminen Tukea ja vinkkejä arkeen : tutoropettajatoimintamallin kehittäminen
title_full_unstemmed Tukea ja vinkkejä arkeen : tutoropettajatoimintamallin kehittäminen Tukea ja vinkkejä arkeen : tutoropettajatoimintamallin kehittäminen
title_short Tukea ja vinkkejä arkeen
title_sort tukea ja vinkkejä arkeen tutoropettajatoimintamallin kehittäminen
title_sub tutoropettajatoimintamallin kehittäminen
title_txtP Tukea ja vinkkejä arkeen : tutoropettajatoimintamallin kehittäminen
topic Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 opettajat opetus samanaikaisopetus tutorit perusopetus yhteisopettajuus
topic_facet 602 Mathematical Information Technology Tietotekniikka opettajat opetus perusopetus samanaikaisopetus tutorit yhteisopettajuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63340 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201904022031
work_keys_str_mv AT leinonenjari tukeajavinkkejäarkeentutoropettajatoimintamallinkehittäminen