Aikuisväestön heikot perustaidot ja syrjäytyminen syyt ja selitykset tutkimuksen valossa

Tutkimuksen tarkoituksena oli avata akateemisten perustaitojen, eli lukutaidon, numerotaidon, sekä ICT- osaamisen yhteyttä syrjäytymiseen, sekä tutkia ketkä ovat akateemisen osaamisen suhteen erityisessä riskiryhmässä. Kysymyksenasettelu liittyy laajemmin julkisuudessa käytyyn keskusteluun syrjäy...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Väisänen, Mira
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63315
_version_ 1826225690626752512
author Väisänen, Mira
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Väisänen, Mira Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Väisänen, Mira Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Väisänen, Mira
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli avata akateemisten perustaitojen, eli lukutaidon, numerotaidon, sekä ICT- osaamisen yhteyttä syrjäytymiseen, sekä tutkia ketkä ovat akateemisen osaamisen suhteen erityisessä riskiryhmässä. Kysymyksenasettelu liittyy laajemmin julkisuudessa käytyyn keskusteluun syrjäytyneiden heikosta perusosaamisesta ja heikentyneistä työllistymisedellytyksistä. Perustaitojen ja syrjäytymisen yhteyttä tutkittiin Kansainvälisen aikuistutkimuksen kyselyaineistolla, jossa oli arvioitu perustaitojen hallintaa erilaisten testien avulla ja tiedusteltu vastaajien elämäntilannetta. Analyysimenetelminä käytettiin ristiintaulukointia ja lineaarista regressioanalyysiä. Monimuuttujamenetelmällisen lähestymistavan avulla pystyttiin selvittämään mitkä tekijät selittävät heikkoa akateemista osaamista ja missä määrin heikko osaaminen oli yhteydessä syrjäytymisen elementteihin. Tutkimuksen perusteella perustaidot ovat heikoimmat vanhimmalla ikäryhmällä, joka suoriutui erityisen heikosti tietoteknistä ongelmanratkaisua vaativissa tehtävissä. Myös matala koulutus ja vanhempien matala koulutus olivat yhteydessä heikkoon lukutaitoon, numerotaitoon ja ICT- taitoon. Tutkimuksen perusteella heikko akateeminen osaaminen lisää riskiä koulupudokkuuteen, työttömyyteen ja yksin asumiseen aikuisiällä. Se ei kuitenkaan tarkoita, että heikosti testeissä suoriutuneet olisivat automaattisesti syrjäytyneitä, sillä enemmistöllä heikoiten suoriutuneista oli vakituinen työpaikka ja he kokivat muita useammin osaamisensa riittävän työntekoon. Enemmistö koki ikätasoon katsomatta olevansa terveitä ja yli 45-vuotiaiden ikäryhmissä lähes 90% oli perustanut jossain elämänsä vaiheessa perheen. Tulokset kyseenalaistavat poliittisessa keskustelussa vallitsevan paradigman sitä, että heikot lukutaito- numerotaito ja ICT- taidot muodostaisivat automaattisesti syrjäytymisriskin yksilön kannalta. Toisaalta varsinkin tulotasovertailussa tulee näkyväksi akateemisten perustaitojen merkitys hyvinvointiin pitkällä aikavälillä. Tulosten perusteella vaikuttaa siltä, että suomalainen peruskoulujärjestelmä ei ole onnistunut takaamaan Suomen aikuisväestölle tasavertaista lukutaito-numerotaito tai digitaito-osaamista, mutta hyvin toimineet työmarkkinat ovat taanneet tästä huolimatta kiinnittymiskohtia yhteiskuntaan työn kautta. Tutkimuksen perusteella työllistämispalveluissa olevat sosiaalityön asiakkaat voivat hyötyä siitä, että oppimisen tukeminen otetaan aktiivisesti mukaan osaksi työskentelyä. Myös ennaltaehkäisevissä sosiaalipalveluissa on tarpeen kiinnittää nykyistä enemmän huomiota lasten ja nuorten oppimisen ja koulunkäynnin perusedellytysten edistämiseen.
first_indexed 2019-08-19T08:21:28Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kokkonen, Tuomo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "V\u00e4is\u00e4nen, Mira", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-03-28T08:04:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-03-28T08:04:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63315", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli avata akateemisten perustaitojen, eli lukutaidon, \nnumerotaidon, sek\u00e4 ICT- osaamisen yhteytt\u00e4 syrj\u00e4ytymiseen, sek\u00e4 tutkia ketk\u00e4 ovat \nakateemisen osaamisen suhteen erityisess\u00e4 riskiryhm\u00e4ss\u00e4. Kysymyksenasettelu liittyy \nlaajemmin julkisuudessa k\u00e4ytyyn keskusteluun syrj\u00e4ytyneiden heikosta perusosaamisesta ja \nheikentyneist\u00e4 ty\u00f6llistymisedellytyksist\u00e4. Perustaitojen ja syrj\u00e4ytymisen yhteytt\u00e4 tutkittiin \nKansainv\u00e4lisen aikuistutkimuksen kyselyaineistolla, jossa oli arvioitu perustaitojen hallintaa \nerilaisten testien avulla ja tiedusteltu vastaajien el\u00e4m\u00e4ntilannetta. Analyysimenetelmin\u00e4 \nk\u00e4ytettiin ristiintaulukointia ja lineaarista regressioanalyysi\u00e4. Monimuuttujamenetelm\u00e4llisen \nl\u00e4hestymistavan avulla pystyttiin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n mitk\u00e4 tekij\u00e4t selitt\u00e4v\u00e4t heikkoa akateemista \nosaamista ja miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin heikko osaaminen oli yhteydess\u00e4 syrj\u00e4ytymisen elementteihin. \n\n \n\nTutkimuksen perusteella perustaidot ovat heikoimmat vanhimmalla ik\u00e4ryhm\u00e4ll\u00e4, joka \nsuoriutui erityisen heikosti tietoteknist\u00e4 ongelmanratkaisua vaativissa teht\u00e4viss\u00e4. My\u00f6s matala \nkoulutus ja vanhempien matala koulutus olivat yhteydess\u00e4 heikkoon lukutaitoon, \nnumerotaitoon ja ICT- taitoon. Tutkimuksen perusteella heikko akateeminen osaaminen lis\u00e4\u00e4 \nriski\u00e4 koulupudokkuuteen, ty\u00f6tt\u00f6myyteen ja yksin asumiseen aikuisi\u00e4ll\u00e4. Se ei kuitenkaan \ntarkoita, ett\u00e4 heikosti testeiss\u00e4 suoriutuneet olisivat automaattisesti syrj\u00e4ytyneit\u00e4, sill\u00e4 \nenemmist\u00f6ll\u00e4 heikoiten suoriutuneista oli vakituinen ty\u00f6paikka ja he kokivat muita useammin \nosaamisensa riitt\u00e4v\u00e4n ty\u00f6ntekoon. Enemmist\u00f6 koki ik\u00e4tasoon katsomatta olevansa terveit\u00e4 ja \nyli 45-vuotiaiden ik\u00e4ryhmiss\u00e4 l\u00e4hes 90% oli perustanut jossain el\u00e4m\u00e4ns\u00e4 vaiheessa perheen. \n\n \n\nTulokset kyseenalaistavat poliittisessa keskustelussa vallitsevan paradigman sit\u00e4, ett\u00e4 heikot \nlukutaito- numerotaito ja ICT- taidot muodostaisivat automaattisesti syrj\u00e4ytymisriskin yksil\u00f6n \nkannalta. Toisaalta varsinkin tulotasovertailussa tulee n\u00e4kyv\u00e4ksi akateemisten perustaitojen \nmerkitys hyvinvointiin pitk\u00e4ll\u00e4 aikav\u00e4lill\u00e4. Tulosten perusteella vaikuttaa silt\u00e4, ett\u00e4 \nsuomalainen peruskouluj\u00e4rjestelm\u00e4 ei ole onnistunut takaamaan Suomen aikuisv\u00e4est\u00f6lle \ntasavertaista lukutaito-numerotaito tai digitaito-osaamista, mutta hyvin toimineet \nty\u00f6markkinat ovat taanneet t\u00e4st\u00e4 huolimatta kiinnittymiskohtia yhteiskuntaan ty\u00f6n kautta. \nTutkimuksen perusteella ty\u00f6llist\u00e4mispalveluissa olevat sosiaality\u00f6n asiakkaat voivat hy\u00f6ty\u00e4 \nsiit\u00e4, ett\u00e4 oppimisen tukeminen otetaan aktiivisesti mukaan osaksi ty\u00f6skentely\u00e4. My\u00f6s \nennaltaehk\u00e4iseviss\u00e4 sosiaalipalveluissa on tarpeen kiinnitt\u00e4\u00e4 nykyist\u00e4 enemm\u00e4n huomiota \nlasten ja nuorten oppimisen ja koulunk\u00e4ynnin perusedellytysten edist\u00e4miseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-03-28T08:04:08Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-03-28T08:04:09Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "84", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "numerotaito", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ICT-taidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Aikuisv\u00e4est\u00f6n heikot perustaidot ja syrj\u00e4ytyminen : syyt ja selitykset tutkimuksen valossa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201903281995", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Sosiaality\u00f6", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Social Work", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "210", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaality\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tieto- ja viestint\u00e4tekniikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "syrj\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_63315
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:18Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Väisänen, Mira Aikuisväestön heikot perustaidot ja syrjäytyminen : syyt ja selitykset tutkimuksen valossa numerotaito ICT-taidot Sosiaalityö Social Work 210 sosiaalityö tieto- ja viestintätekniikka syrjäytyminen lukutaito taidot
title Aikuisväestön heikot perustaidot ja syrjäytyminen : syyt ja selitykset tutkimuksen valossa
title_full Aikuisväestön heikot perustaidot ja syrjäytyminen : syyt ja selitykset tutkimuksen valossa
title_fullStr Aikuisväestön heikot perustaidot ja syrjäytyminen : syyt ja selitykset tutkimuksen valossa Aikuisväestön heikot perustaidot ja syrjäytyminen : syyt ja selitykset tutkimuksen valossa
title_full_unstemmed Aikuisväestön heikot perustaidot ja syrjäytyminen : syyt ja selitykset tutkimuksen valossa Aikuisväestön heikot perustaidot ja syrjäytyminen : syyt ja selitykset tutkimuksen valossa
title_short Aikuisväestön heikot perustaidot ja syrjäytyminen
title_sort aikuisväestön heikot perustaidot ja syrjäytyminen syyt ja selitykset tutkimuksen valossa
title_sub syyt ja selitykset tutkimuksen valossa
title_txtP Aikuisväestön heikot perustaidot ja syrjäytyminen : syyt ja selitykset tutkimuksen valossa
topic numerotaito ICT-taidot Sosiaalityö Social Work 210 sosiaalityö tieto- ja viestintätekniikka syrjäytyminen lukutaito taidot
topic_facet 210 ICT-taidot Social Work Sosiaalityö lukutaito numerotaito sosiaalityö syrjäytyminen taidot tieto- ja viestintätekniikka
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63315 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201903281995
work_keys_str_mv AT väisänenmira aikuisväestönheikotperustaidotjasyrjäytyminensyytjaselityksettutkimuksenvalossa