Analyyttisen asiakkuudenhallinnan hyödyntäminen osana asiakastietämystä

Asiakkuudenhallinnalla tarkoitetaan ihmisten, prosessien ja teknologian muodostamaa kombinaatiota, jonka tarkoituksena on parantaa asiakassuhteita ja tuoda niihin lisäarvoa. CRM-järjestelmä on asiakkuudenhallinnan informaatioteknologiaa hyödyntävä toteutustapa. Analyyttisessä asiakkuudenhallinnassa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hyvärinen, Katja
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63309
_version_ 1826225803872960512
author Hyvärinen, Katja
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hyvärinen, Katja Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hyvärinen, Katja Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hyvärinen, Katja
datasource_str_mv jyx
description Asiakkuudenhallinnalla tarkoitetaan ihmisten, prosessien ja teknologian muodostamaa kombinaatiota, jonka tarkoituksena on parantaa asiakassuhteita ja tuoda niihin lisäarvoa. CRM-järjestelmä on asiakkuudenhallinnan informaatioteknologiaa hyödyntävä toteutustapa. Analyyttisessä asiakkuudenhallinnassa keskiössä on asiakkaista ja heidän käyttäytymisestään kerätty data, sekä tämän datan muuntaminen liiketoiminnalle hyödylliseksi tietämykseksi datan oikeanlaisen käsittelyn ja louhinnan avulla. Asiakastietämys on järjesteltyä ja jäsenneltyä informaatiota asiakkaasta, ja hyvin monimutkaisen tietotyypin siitä tekee se, että dataa voidaan tallentaa niin useista eri kanavista ja lähteistä. Tämän kirjallisuuskatsauksena toteutettavan kandidaatintutkielman tarkoituksena on tutkia, millaisia keinoja analyyttinen asiakkuudenhallinta tarjoaa asiakastietämyksen tueksi. Tutkimuksessa huomattiin, että asiakastietämyksen kasvattamisen näkökulmasta asiakkuudenhallinnan analyyttisia työkaluja tulisi käyttää etenkin asiakkuuden elinkaariarvon määrittelyyn ja segmentointiin. Asiakkuuden arvon määrittely on tarpeellista, sillä asiakkaat kuluttavat eri tavalla ja ovat näin eriarvoisia organisaatiolle. Tämä antaa organisaatiolle mahdollisuuden ehkäistä vähäarvoisiin asiakkaisiin kohdistuvia ylimääräisiä menoja ja panostaa kannattavimmiksi tunnistettuihin asiakkaisiin sen mukaisesti. Toisaalta tänä päivänä yhä kilpailullisemmilla markkinoilla organisaatiot pystyvät erottautumaan yksilöllisemmällä asiakaspalvelulla. Analyyttinen asiakkuudenhallinta tarjoaa työkalut siirryttäessä massamarkkinoinnista ja perinteisestä asiakassegmentoinnista kohti asiakaslähtöisempää suuntautumista ja yksilömarkkinointia. Customer Relationship Management is a combination of people, processes, and technology which is used to improve customer relationships and bring value to them. The CRM system is an implementation method that utilizes customer relationship management information technology. Analytical Customer Relationship Management focuses on the data collected from customers and their behavior, and the conversion of this data into business intelligence with proper data processing and extraction. Customer knowledge is organized and structured information about the customer, and it is considered as a very complex type of information by the fact that data can be stored from so many different channels and sources. The purpose of this Bachelor's Thesis is to study the means by which analytical customer relationship management is provided to support customer knowledge. The study found that from the point of view of increasing customer knowledge, analytical tools for customer relationship management should be used, in particular, for segmentation and to define customer life cycle value. Defining customer value is necessary as customers consume differently and thus have a different value to the organization. This allows the organization to prevent extra costs for low-value customers and to invest in the most profitable customers accordingly. On the other hand, in today's increasingly competitive market, organizations are able to distinguish themselves with more personalized customer service. Analytical Customer Relationship Management provides tools for moving from mass marketing and traditional customer segmentation towards more customer-oriented approach and individual marketing.
first_indexed 2024-09-11T08:53:15Z
format Kandityö
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Luoma, Eetu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Palonen, Teija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hyv\u00e4rinen, Katja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-03-27T13:17:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-03-27T13:17:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63309", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Asiakkuudenhallinnalla tarkoitetaan ihmisten, prosessien ja teknologian muodostamaa kombinaatiota, jonka tarkoituksena on parantaa asiakassuhteita ja tuoda niihin lis\u00e4arvoa. CRM-j\u00e4rjestelm\u00e4 on asiakkuudenhallinnan informaatioteknologiaa hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4 toteutustapa. Analyyttisess\u00e4 asiakkuudenhallinnassa keski\u00f6ss\u00e4 on asiakkaista ja heid\u00e4n k\u00e4ytt\u00e4ytymisest\u00e4\u00e4n ker\u00e4tty data, sek\u00e4 t\u00e4m\u00e4n datan muuntaminen liiketoiminnalle hy\u00f6dylliseksi tiet\u00e4mykseksi datan oikeanlaisen k\u00e4sittelyn ja louhinnan avulla. Asiakastiet\u00e4mys on j\u00e4rjestelty\u00e4 ja j\u00e4sennelty\u00e4 informaatiota asiakkaasta, ja hyvin monimutkaisen tietotyypin siit\u00e4 tekee se, ett\u00e4 dataa voidaan tallentaa niin useista eri kanavista ja l\u00e4hteist\u00e4. T\u00e4m\u00e4n kirjallisuuskatsauksena toteutettavan kandidaatintutkielman tarkoituksena on tutkia, millaisia keinoja analyyttinen asiakkuudenhallinta tarjoaa asiakastiet\u00e4myksen tueksi. Tutkimuksessa huomattiin, ett\u00e4 asiakastiet\u00e4myksen kasvattamisen n\u00e4k\u00f6kulmasta asiakkuudenhallinnan analyyttisia ty\u00f6kaluja tulisi k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 etenkin asiakkuuden elinkaariarvon m\u00e4\u00e4rittelyyn ja segmentointiin. Asiakkuuden arvon m\u00e4\u00e4rittely on tarpeellista, sill\u00e4 asiakkaat kuluttavat eri tavalla ja ovat n\u00e4in eriarvoisia organisaatiolle. T\u00e4m\u00e4 antaa organisaatiolle mahdollisuuden ehk\u00e4ist\u00e4 v\u00e4h\u00e4arvoisiin asiakkaisiin kohdistuvia ylim\u00e4\u00e4r\u00e4isi\u00e4 menoja ja panostaa kannattavimmiksi tunnistettuihin asiakkaisiin sen mukaisesti. Toisaalta t\u00e4n\u00e4 p\u00e4iv\u00e4n\u00e4 yh\u00e4 kilpailullisemmilla markkinoilla organisaatiot pystyv\u00e4t erottautumaan yksil\u00f6llisemm\u00e4ll\u00e4 asiakaspalvelulla. Analyyttinen asiakkuudenhallinta tarjoaa ty\u00f6kalut siirrytt\u00e4ess\u00e4 massamarkkinoinnista ja perinteisest\u00e4 asiakassegmentoinnista kohti asiakasl\u00e4ht\u00f6isemp\u00e4\u00e4 suuntautumista ja yksil\u00f6markkinointia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Customer Relationship Management is a combination of people, processes, and technology which is used to improve customer relationships and bring value to them. The CRM system is an implementation method that utilizes customer relationship management information technology. Analytical Customer Relationship Management focuses on the data collected from customers and their behavior, and the conversion of this data into business intelligence with proper data processing and extraction. Customer knowledge is organized and structured information about the customer, and it is considered as a very complex type of information by the fact that data can be stored from so many different channels and sources. The purpose of this Bachelor's Thesis is to study the means by which analytical customer relationship management is provided to support customer knowledge. The study found that from the point of view of increasing customer knowledge, analytical tools for customer relationship management should be used, in particular, for segmentation and to define customer life cycle value. Defining customer value is necessary as customers consume differently and thus have a different value to the organization. This allows the organization to prevent extra costs for low-value customers and to invest in the most profitable customers accordingly. On the other hand, in today's increasingly competitive market, organizations are able to distinguish themselves with more personalized customer service. Analytical Customer Relationship Management provides tools for moving from mass marketing and traditional customer segmentation towards more customer-oriented approach and individual marketing.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-03-27T13:17:22Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-03-27T13:17:23Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "28", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "CRM-j\u00e4rjestelm\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "analyyttinen CRM", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asiakastiet\u00e4mys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Analyyttisen asiakkuudenhallinnan hy\u00f6dynt\u00e4minen osana asiakastiet\u00e4myst\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201903271990", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakkuudenhallinta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "data", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_63309
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:56Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hyvärinen, Katja Analyyttisen asiakkuudenhallinnan hyödyntäminen osana asiakastietämystä CRM-järjestelmä analyyttinen CRM asiakastietämys Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 asiakkuudenhallinta data
title Analyyttisen asiakkuudenhallinnan hyödyntäminen osana asiakastietämystä
title_full Analyyttisen asiakkuudenhallinnan hyödyntäminen osana asiakastietämystä
title_fullStr Analyyttisen asiakkuudenhallinnan hyödyntäminen osana asiakastietämystä Analyyttisen asiakkuudenhallinnan hyödyntäminen osana asiakastietämystä
title_full_unstemmed Analyyttisen asiakkuudenhallinnan hyödyntäminen osana asiakastietämystä Analyyttisen asiakkuudenhallinnan hyödyntäminen osana asiakastietämystä
title_short Analyyttisen asiakkuudenhallinnan hyödyntäminen osana asiakastietämystä
title_sort analyyttisen asiakkuudenhallinnan hyödyntäminen osana asiakastietämystä
title_txtP Analyyttisen asiakkuudenhallinnan hyödyntäminen osana asiakastietämystä
topic CRM-järjestelmä analyyttinen CRM asiakastietämys Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 asiakkuudenhallinta data
topic_facet 601 CRM-järjestelmä Information Systems Science Tietojärjestelmätiede analyyttinen CRM asiakastietämys asiakkuudenhallinta data
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63309 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201903271990
work_keys_str_mv AT hyvärinenkatja analyyttisenasiakkuudenhallinnanhyödyntäminenosanaasiakastietämystä