Yläkoulun liikunnanopettajan työssään kokema turvattomuus

Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää, mitkä tekijät ovat yhteydessä yläkoulujen liikunnanopettajien työssään kokemaan turvattomuuden tunteeseen. Tutkimuksessa pyritään selvittämään liikunnanopettajan subjektiivista turvattomuuden tunnetta omien oppilaiden kanssa omilla oppitunneilla. Pro graduss...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kosonen, Sanna
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63293
_version_ 1826225778820382720
author Kosonen, Sanna
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kosonen, Sanna Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kosonen, Sanna Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kosonen, Sanna
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää, mitkä tekijät ovat yhteydessä yläkoulujen liikunnanopettajien työssään kokemaan turvattomuuden tunteeseen. Tutkimuksessa pyritään selvittämään liikunnanopettajan subjektiivista turvattomuuden tunnetta omien oppilaiden kanssa omilla oppitunneilla. Pro gradussa tutkitaan myös muun muassa ryhmäkokojen, erityisoppilaiden, huoltajien, fyysisen työympäristön ja opettajan oman oikeusturvan merkitystä koetun turvattomuudentunteen näkökulmasta. Tutkimusaineisto kerättiin Survey-tutkimuksella. Sähköinen linkki kyselyyn jaettiin LIITO ry:n jäsentietokantaan kuuluville 844 liikunnanopettajalle. Heistä 74 vastasi kyselyyn. Tutkimusaineisto analysoitiin IBM SPSS Statistics 24 -ohjelman avulla. Tilastollista merkitsevyyttä testattiin khiin neliö (χ2) -testillä. Khiin neliö (χ2) -testi testaa ristiintaulukoitujen muuttujien yhteyttä toisiinsa. Keskiarvojen erojen testaukseen on käytetty pienelle aineistolle soveltuvaa Kruskal-Wallis-testiä. Mittarien luotettavuuden tarkasteluun käytettiin Cronbach alfa -kerrointa Tutkimuksesta selviää, että merkittävimmät turvattomuuden tunnetta aiheuttavat tekijät liittyvät fyysiseen työympäristöön, liikunnanopetuksen ryhmäkokoihin sekä uhkaavia tilanteita varten saadun koulutuksen puutteeseen. Kyselyyn vastanneista vain 22 % koki fyysisen työympäristön olevan turvallinen – turvattomuuden tunnetta aiheuttivat erityisesti melu ja sisäilmaongelmat. Liian suuriksi koetut liikuntaryhmät painottuivat maantieteellisesti Etelä-Suomeen. Pohjois-Suomessa liikuntaryhmät koettiin 90 %:n mielestä sopivan kokoisiksi. Itä-Suomessa näin koki 100 %. Sen sijaan Etelä-Suomen liikunnanopettajista enää 48 % koki liikuntaryhmän koon sopivaksi. Vastaajista 81 % myös koki, etteivät he ole saaneet riittävästi koulutusta siitä, kuinka uhkaavissa tilanteissa tulisi toimia. Tähän tutkimukseen osallistuneiden yläkoulun liikunnanopettajien osalta voidaan päätellä, etteivät he tunne suurta turvattomuudentunnetta työssään. Eniten sitä kuitenkin kokevat Etelä-Suomessa työskentelevät liikunnanopettajat. The aim of this study was to identify the factors affecting the insecurity physical education teachers of secondary school experience in their work. The study examined the subjective feeling of insecurity the teachers experience with their own students during lessons. This master’s thesis examined also the effect class sizes, students with special needs, care-takers, physical working environment, and legal protection of the teacher have on the teachers’ feeling of insecurity. A survey was conducted to collect the material for the study. An electronic link to the survey was distributed to the 844 physical education teachers belonging to the member database of LIITO ry, of which 74 responded to the survey. The material was analyzed with IBM SPSS Statistics 24 software. The statistical significance was measured with the chi-squared test (χ2). The chi-squared test (χ2) assesses the connection between cross-tabulated variables. Kruskal-Wallis test (suitable for small sample sizes) was used to measure the differences in averages. Cronbach alfa was used to determine the reliability of the indicators. In this survey, the most significant factors inducing a feeling of insecurity were related to the physical working environment, to the class sizes of physical education, and to the lack of training for threatening situations. Only 22% of the respondents felt that the physical working environment was safe – noise and quality of the indoor air were the main factors inducing a feeling of insecurity. The respondents considered the class sizes to be too large mainly in Southern Finland. In Northern Finland, 90% of the respondents were happy with class sizes; in Eastern Finland, a 100%. Instead, in Southern Finland only 48% of the respondents were happy with class sizes. 81% of the respondents felt that they had not received enough training on how to manage threatening situations. It can be concluded that the physical education teachers of secondary school who responded to this survey do not feel great insecurity in their work. However, the teachers working in Southern Finland experience the greatest feeling of insecurity.
first_indexed 2019-08-19T08:21:21Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Bottas, Reijo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kosonen, Sanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-03-27T06:23:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-03-27T06:23:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63293", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoitus on selvitt\u00e4\u00e4, mitk\u00e4 tekij\u00e4t ovat yhteydess\u00e4 yl\u00e4koulujen liikunnanopettajien ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n kokemaan turvattomuuden tunteeseen. Tutkimuksessa pyrit\u00e4\u00e4n selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n liikunnanopettajan subjektiivista turvattomuuden tunnetta omien oppilaiden kanssa omilla oppitunneilla. Pro gradussa tutkitaan my\u00f6s muun muassa ryhm\u00e4kokojen, erityisoppilaiden, huoltajien, fyysisen ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6n ja opettajan oman oikeusturvan merkityst\u00e4 koetun turvattomuudentunteen n\u00e4k\u00f6kulmasta.\nTutkimusaineisto ker\u00e4ttiin Survey-tutkimuksella. S\u00e4hk\u00f6inen linkki kyselyyn jaettiin LIITO ry:n j\u00e4sentietokantaan kuuluville 844 liikunnanopettajalle. Heist\u00e4 74 vastasi kyselyyn. Tutkimusaineisto analysoitiin IBM SPSS Statistics 24 -ohjelman avulla. Tilastollista merkitsevyytt\u00e4 testattiin khiin neli\u00f6 (\u03c72) -testill\u00e4. Khiin neli\u00f6 (\u03c72) -testi testaa ristiintaulukoitujen muuttujien yhteytt\u00e4 toisiinsa. Keskiarvojen erojen testaukseen on k\u00e4ytetty pienelle aineistolle soveltuvaa Kruskal-Wallis-testi\u00e4. Mittarien luotettavuuden tarkasteluun k\u00e4ytettiin Cronbach alfa -kerrointa\nTutkimuksesta selvi\u00e4\u00e4, ett\u00e4 merkitt\u00e4vimm\u00e4t turvattomuuden tunnetta aiheuttavat tekij\u00e4t liittyv\u00e4t fyysiseen ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n, liikunnanopetuksen ryhm\u00e4kokoihin sek\u00e4 uhkaavia tilanteita varten saadun koulutuksen puutteeseen. \nKyselyyn vastanneista vain 22 % koki fyysisen ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6n olevan turvallinen \u2013 turvattomuuden tunnetta aiheuttivat erityisesti melu ja sis\u00e4ilmaongelmat. Liian suuriksi koetut liikuntaryhm\u00e4t painottuivat maantieteellisesti Etel\u00e4-Suomeen. Pohjois-Suomessa liikuntaryhm\u00e4t koettiin 90 %:n mielest\u00e4 sopivan kokoisiksi. It\u00e4-Suomessa n\u00e4in koki 100 %. Sen sijaan Etel\u00e4-Suomen liikunnanopettajista en\u00e4\u00e4 48 % koki liikuntaryhm\u00e4n koon sopivaksi. Vastaajista 81 % my\u00f6s koki, etteiv\u00e4t he ole saaneet riitt\u00e4v\u00e4sti koulutusta siit\u00e4, kuinka uhkaavissa tilanteissa tulisi toimia. \nT\u00e4h\u00e4n tutkimukseen osallistuneiden yl\u00e4koulun liikunnanopettajien osalta voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, etteiv\u00e4t he tunne suurta turvattomuudentunnetta ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n. Eniten sit\u00e4 kuitenkin kokevat Etel\u00e4-Suomessa ty\u00f6skentelev\u00e4t liikunnanopettajat.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The aim of this study was to identify the factors affecting the insecurity physical education teachers of secondary school experience in their work. The study examined the subjective feeling of insecurity the teachers experience with their own students during lessons. This master\u2019s thesis examined also the effect class sizes, students with special needs, care-takers, physical working environment, and legal protection of the teacher have on the teachers\u2019 feeling of insecurity.\nA survey was conducted to collect the material for the study. An electronic link to the survey was distributed to the 844 physical education teachers belonging to the member database of LIITO ry, of which 74 responded to the survey. The material was analyzed with IBM SPSS Statistics 24 software. The statistical significance was measured with the chi-squared test (\u03c72). The chi-squared test (\u03c72) assesses the connection between cross-tabulated variables. Kruskal-Wallis test (suitable for small sample sizes) was used to measure the differences in averages. Cronbach alfa was used to determine the reliability of the indicators. \nIn this survey, the most significant factors inducing a feeling of insecurity were related to the physical working environment, to the class sizes of physical education, and to the lack of training for threatening situations.\nOnly 22% of the respondents felt that the physical working environment was safe \u2013 noise and quality of the indoor air were the main factors inducing a feeling of insecurity. The respondents considered the class sizes to be too large mainly in Southern Finland. In Northern Finland, 90% of the respondents were happy with class sizes; in Eastern Finland, a 100%. Instead, in Southern Finland only 48% of the respondents were happy with class sizes. 81% of the respondents felt that they had not received enough training on how to manage threatening situations. \nIt can be concluded that the physical education teachers of secondary school who responded to this survey do not feel great insecurity in their work. However, the teachers working in Southern Finland experience the greatest feeling of insecurity.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-03-27T06:23:42Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-03-27T06:23:42Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "85", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikunnanopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6n turvattomuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yl\u00e4koulun liikunnanopettajan ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n kokema turvattomuus", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201903271981", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perusopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikuntakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunnanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "turvattomuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_63293
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:52Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4cd116f8-c792-4c2b-81cf-9b4df5c83415\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201903271981.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kosonen, Sanna Yläkoulun liikunnanopettajan työssään kokema turvattomuus liikunnanopetus työn turvattomuus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 koululiikunta perusopetus liikuntakasvatus liikunnanopettajat turvattomuus yläkoulu
title Yläkoulun liikunnanopettajan työssään kokema turvattomuus
title_full Yläkoulun liikunnanopettajan työssään kokema turvattomuus
title_fullStr Yläkoulun liikunnanopettajan työssään kokema turvattomuus Yläkoulun liikunnanopettajan työssään kokema turvattomuus
title_full_unstemmed Yläkoulun liikunnanopettajan työssään kokema turvattomuus Yläkoulun liikunnanopettajan työssään kokema turvattomuus
title_short Yläkoulun liikunnanopettajan työssään kokema turvattomuus
title_sort yläkoulun liikunnanopettajan työssään kokema turvattomuus
title_txtP Yläkoulun liikunnanopettajan työssään kokema turvattomuus
topic liikunnanopetus työn turvattomuus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 koululiikunta perusopetus liikuntakasvatus liikunnanopettajat turvattomuus yläkoulu
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education koululiikunta liikunnanopettajat liikunnanopetus liikuntakasvatus perusopetus turvattomuus työn turvattomuus yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63293 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201903271981
work_keys_str_mv AT kosonensanna yläkoulunliikunnanopettajantyössäänkokematurvattomuus