Luokan työrauha ja siihen vaikuttavat tekijät opettajan näkökulma

Tämän Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielman tutkimuskohteena oli luokkien työrauha, jota tarkasteltiin opettajien näkökulmasta. Tarkoituksena oli selvittää opettajan sukupuolen ja työkokemuksen sekä luokan monimuotoisuuden, oppilaiden käyttäytymisongelmien ja luokan työrauhan välistä yhteyttä. H...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pietilä, Niina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63230
_version_ 1828193079634427904
author Pietilä, Niina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pietilä, Niina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pietilä, Niina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pietilä, Niina
datasource_str_mv jyx
description Tämän Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielman tutkimuskohteena oli luokkien työrauha, jota tarkasteltiin opettajien näkökulmasta. Tarkoituksena oli selvittää opettajan sukupuolen ja työkokemuksen sekä luokan monimuotoisuuden, oppilaiden käyttäytymisongelmien ja luokan työrauhan välistä yhteyttä. Haluttiin myös tutkia, työrauhan ylläpitoon kuluvaa osuutta oppitunneista sekä selvittää oppituntien aikaiset ja oppituntien ulkopuoliset tilanteet, joissa opettajat kokivat käyttäytymisongelmat kaikkein haittaavimmiksi. Tutkimus on osa laajempaa Jyväskylän yliopistossa vuosina 2014-2018 tehtyä interventiotutkimusta. Alkuperäinen tutkimusaineisto koostui sähköisestä kyselystä, johon vastasivat työnsä kehittämisestä kiinnostuneet alakoulun opettajat, jotka olivat ilmoittautuneet Niilo Mäki Instituutin järjestämään koulutukseen "Yleinen tuki oppilaiden käyttäytymisen tukemiseen; miten toimia levottoman luokan kanssa”. Tähän tutkimukseen käytettiin osa koulutuksen vaikuttavuuden seurannan lähtötasomittauksella saadusta aineistosta. Tutkimukseen päätyivät 110 opettajan vastaukset. Tutkimus osoitti, että sekä oppituntien aikana että niiden ulkopuolella ilmenevä häiriökäyttäytyminen ja oppilaiden tarkkaavuuden ja käyttäytymisen ongelmat ovat merkitsevästi yhteydessä luokkien työrauhaan. Opettajan taustatekijöillä tai muilla luokan taustatekijöillä ei ole tilastollisesti merkitsevää yhteyttä työrauhaan.
first_indexed 2019-08-19T08:21:26Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Savolainen, Hannu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pietil\u00e4, Niina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-03-20T08:18:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-03-20T08:18:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63230", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielman tutkimuskohteena oli luokkien ty\u00f6rauha, jota tarkasteltiin opettajien n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 opettajan sukupuolen ja ty\u00f6kokemuksen sek\u00e4 luokan monimuotoisuuden, oppilaiden k\u00e4ytt\u00e4ytymisongelmien ja luokan ty\u00f6rauhan v\u00e4list\u00e4 yhteytt\u00e4. Haluttiin my\u00f6s tutkia, ty\u00f6rauhan yll\u00e4pitoon kuluvaa osuutta oppitunneista sek\u00e4 selvitt\u00e4\u00e4 oppituntien aikaiset ja oppituntien ulkopuoliset tilanteet, joissa opettajat kokivat k\u00e4ytt\u00e4ytymisongelmat kaikkein haittaavimmiksi. \nTutkimus on osa laajempaa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopistossa vuosina 2014-2018 tehty\u00e4 interventiotutkimusta. Alkuper\u00e4inen tutkimusaineisto koostui s\u00e4hk\u00f6isest\u00e4 kyselyst\u00e4, johon vastasivat ty\u00f6ns\u00e4 kehitt\u00e4misest\u00e4 kiinnostuneet alakoulun opettajat, jotka olivat ilmoittautuneet Niilo M\u00e4ki Instituutin j\u00e4rjest\u00e4m\u00e4\u00e4n koulutukseen \"Yleinen tuki oppilaiden k\u00e4ytt\u00e4ytymisen tukemiseen; miten toimia levottoman luokan kanssa\u201d. T\u00e4h\u00e4n tutkimukseen k\u00e4ytettiin osa koulutuksen vaikuttavuuden seurannan l\u00e4ht\u00f6tasomittauksella saadusta aineistosta. Tutkimukseen p\u00e4\u00e4tyiv\u00e4t 110 opettajan vastaukset. \nTutkimus osoitti, ett\u00e4 sek\u00e4 oppituntien aikana ett\u00e4 niiden ulkopuolella ilmenev\u00e4 h\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytyminen ja oppilaiden tarkkaavuuden ja k\u00e4ytt\u00e4ytymisen ongelmat ovat merkitsev\u00e4sti yhteydess\u00e4 luokkien ty\u00f6rauhaan. Opettajan taustatekij\u00f6ill\u00e4 tai muilla luokan taustatekij\u00f6ill\u00e4 ei ole tilastollisesti merkitsev\u00e4\u00e4 yhteytt\u00e4 ty\u00f6rauhaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-03-20T08:18:57Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-03-20T08:18:57Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "49", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6rauha", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajan\u00e4k\u00f6kulma", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luokkatilanne", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokan ty\u00f6rauha ja siihen vaikuttavat tekij\u00e4t : opettajan n\u00e4k\u00f6kulma", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201903201909", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ongelmak\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppitunnit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4ytymish\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokkaty\u00f6skentely", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettaja-oppilassuhde", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_63230
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:48Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3d2b16eb-b7e2-4912-9442-b03b6807b9a2\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201903201909.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pietilä, Niina Luokan työrauha ja siihen vaikuttavat tekijät : opettajan näkökulma työrauha opettajanäkökulma luokkatilanne Erityispedagogiikka Special Education 101 ongelmakäyttäytyminen käyttäytyminen opettajat oppitunnit käyttäytymishäiriöt luokat luokkatyöskentely opettaja-oppilassuhde
title Luokan työrauha ja siihen vaikuttavat tekijät : opettajan näkökulma
title_full Luokan työrauha ja siihen vaikuttavat tekijät : opettajan näkökulma
title_fullStr Luokan työrauha ja siihen vaikuttavat tekijät : opettajan näkökulma Luokan työrauha ja siihen vaikuttavat tekijät : opettajan näkökulma
title_full_unstemmed Luokan työrauha ja siihen vaikuttavat tekijät : opettajan näkökulma Luokan työrauha ja siihen vaikuttavat tekijät : opettajan näkökulma
title_short Luokan työrauha ja siihen vaikuttavat tekijät
title_sort luokan työrauha ja siihen vaikuttavat tekijät opettajan näkökulma
title_sub opettajan näkökulma
title_txtP Luokan työrauha ja siihen vaikuttavat tekijät : opettajan näkökulma
topic työrauha opettajanäkökulma luokkatilanne Erityispedagogiikka Special Education 101 ongelmakäyttäytyminen käyttäytyminen opettajat oppitunnit käyttäytymishäiriöt luokat luokkatyöskentely opettaja-oppilassuhde
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education käyttäytyminen käyttäytymishäiriöt luokat luokkatilanne luokkatyöskentely ongelmakäyttäytyminen opettaja-oppilassuhde opettajanäkökulma opettajat oppitunnit työrauha
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63230 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201903201909
work_keys_str_mv AT pietiläniina luokantyörauhajasiihenvaikuttavattekijätopettajannäkökulma