Sisäisen vahvuuden ja vahvuuden ihmissuhteissa yhteys matematiikan minäpystyvyyden muutokseen 3. luokalta 4. luokalle tytöillä ja pojilla

Tässä tutkimuksessa selvitetään sisäisen vahvuuden sekä vahvuuden ihmissuhteissa yhteyksiä matematiikan minäpystyvyyden muutokseen kolmannen luokan syksystä neljännen luokan syksyyn. Lisäksi tarkastellaan, ovatko nämä mahdolliset yhteydet samanlaisia tytöillä ja pojilla. Tutkimuksen aineisto on kerä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jyrävä, Meri
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63211
_version_ 1826225711050915840
author Jyrävä, Meri
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Jyrävä, Meri Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Jyrävä, Meri Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Jyrävä, Meri
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa selvitetään sisäisen vahvuuden sekä vahvuuden ihmissuhteissa yhteyksiä matematiikan minäpystyvyyden muutokseen kolmannen luokan syksystä neljännen luokan syksyyn. Lisäksi tarkastellaan, ovatko nämä mahdolliset yhteydet samanlaisia tytöillä ja pojilla. Tutkimuksen aineisto on kerätty osana Jyväskylän yliopiston ja Niilo Mäki Instituutin Minäpystyvyys ja oppimisvaikeusinterventiot -tutkimushanketta (2013–2015). Tutkittavia oli 489. Tutkittavien keskimääräinen ikä oli 9,35 vuotta (kh = 3,67 kk). Tutkimuksen aineisto kerättiin oppilailta kyselylomakkeilla kolmessa mittapisteessä yhden vuoden aikana. Aineisto analysoitiin toistettujen mittausten varianssianalyysillä. Matematiikan minäpystyvyydessä ei tapahtunut tilastollisesti merkitsevää muutosta tutkimusajanjakson aikana. Myöskään kumpikaan vahvuus tai sukupuoli eivät olleet yhteydessä minäpystyvyyden muutokseen. Matematiikan minäpystyvyyden ja vahvuuksien välinen muutos oli lisäksi samanlaista tytöillä ja pojilla. Pojat kuitenkin arvioivat matematiikan minäpystyvyytensä tyttöjä hiukan vahvemmaksi riippumatta vahvuuksien tasosta. Tämän tutkimuksen mukaan matematiikan minäpystyvyys alkaa heiketä vahvemmin vasta neljännen luokan jälkeen. Tutkittaessa alakouluikäisiä, nuorempien lasten taipumus arvioida minäpystyvyytensä sekä vahvuutensa epärealistisen korkeiksi, on kuitenkin otettava huomioon tuloksia tarkasteltaessa. Lisätutkimusta matematiikan minäpystyvyyden kehityksestä alakouluikäisillä tarvittaisiin, jotta kehitystä pystyttäisiin tukemaan mahdollisimman oikea-aikaisesti sekä heikon matematiikan minäpystyvyyden haitat minimoimaan tulevaisuudessa.
first_indexed 2019-08-19T08:21:19Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Viholainen, Helena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Jyr\u00e4v\u00e4, Meri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-03-19T07:10:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-03-19T07:10:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63211", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitet\u00e4\u00e4n sis\u00e4isen vahvuuden sek\u00e4 vahvuuden ihmissuhteissa yhteyksi\u00e4 matematiikan min\u00e4pystyvyyden muutokseen kolmannen luokan syksyst\u00e4 nelj\u00e4nnen luokan syksyyn. Lis\u00e4ksi tarkastellaan, ovatko n\u00e4m\u00e4 mahdolliset yhteydet samanlaisia tyt\u00f6ill\u00e4 ja pojilla. Tutkimuksen aineisto on ker\u00e4tty osana Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston ja Niilo M\u00e4ki Instituutin Min\u00e4pystyvyys ja oppimisvaikeusinterventiot -tutkimushanketta (2013\u20132015).\nTutkittavia oli 489. Tutkittavien keskim\u00e4\u00e4r\u00e4inen ik\u00e4 oli 9,35 vuotta (kh = 3,67 kk). Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin oppilailta kyselylomakkeilla kolmessa mittapisteess\u00e4 yhden vuoden aikana. Aineisto analysoitiin toistettujen mittausten varianssianalyysill\u00e4.\nMatematiikan min\u00e4pystyvyydess\u00e4 ei tapahtunut tilastollisesti merkitsev\u00e4\u00e4 muutosta tutkimusajanjakson aikana. My\u00f6sk\u00e4\u00e4n kumpikaan vahvuus tai sukupuoli eiv\u00e4t olleet yhteydess\u00e4 min\u00e4pystyvyyden muutokseen. Matematiikan min\u00e4pystyvyyden ja vahvuuksien v\u00e4linen muutos oli lis\u00e4ksi samanlaista tyt\u00f6ill\u00e4 ja pojilla. Pojat kuitenkin arvioivat matematiikan min\u00e4pystyvyytens\u00e4 tytt\u00f6j\u00e4 hiukan vahvemmaksi riippumatta vahvuuksien tasosta.\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen mukaan matematiikan min\u00e4pystyvyys alkaa heiket\u00e4 vahvemmin vasta nelj\u00e4nnen luokan j\u00e4lkeen. Tutkittaessa alakouluik\u00e4isi\u00e4, nuorempien lasten taipumus arvioida min\u00e4pystyvyytens\u00e4 sek\u00e4 vahvuutensa ep\u00e4realistisen korkeiksi, on kuitenkin otettava huomioon tuloksia tarkasteltaessa. Lis\u00e4tutkimusta matematiikan min\u00e4pystyvyyden kehityksest\u00e4 alakouluik\u00e4isill\u00e4 tarvittaisiin, jotta kehityst\u00e4 pystytt\u00e4isiin tukemaan mahdollisimman oikea-aikaisesti sek\u00e4 heikon matematiikan min\u00e4pystyvyyden haitat minimoimaan tulevaisuudessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-03-19T07:10:07Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-03-19T07:10:07Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "41", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "matematiikan min\u00e4pystyvyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sis\u00e4inen vahvuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vahvuus ihmissuhteissa", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sis\u00e4isen vahvuuden ja vahvuuden ihmissuhteissa yhteys matematiikan min\u00e4pystyvyyden muutokseen 3. luokalta 4. luokalle tyt\u00f6ill\u00e4 ja pojilla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201903191895", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ihmissuhteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matemaattiset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_63211
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:46Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/74734bd2-ca85-44f4-8410-98fa5c3dfa2a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201903191895.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jyrävä, Meri Sisäisen vahvuuden ja vahvuuden ihmissuhteissa yhteys matematiikan minäpystyvyyden muutokseen 3. luokalta 4. luokalle tytöillä ja pojilla matematiikan minäpystyvyys sisäinen vahvuus vahvuus ihmissuhteissa Erityispedagogiikka Special Education 101 alakoulu matematiikka ihmissuhteet matemaattiset taidot
title Sisäisen vahvuuden ja vahvuuden ihmissuhteissa yhteys matematiikan minäpystyvyyden muutokseen 3. luokalta 4. luokalle tytöillä ja pojilla
title_full Sisäisen vahvuuden ja vahvuuden ihmissuhteissa yhteys matematiikan minäpystyvyyden muutokseen 3. luokalta 4. luokalle tytöillä ja pojilla
title_fullStr Sisäisen vahvuuden ja vahvuuden ihmissuhteissa yhteys matematiikan minäpystyvyyden muutokseen 3. luokalta 4. luokalle tytöillä ja pojilla Sisäisen vahvuuden ja vahvuuden ihmissuhteissa yhteys matematiikan minäpystyvyyden muutokseen 3. luokalta 4. luokalle tytöillä ja pojilla
title_full_unstemmed Sisäisen vahvuuden ja vahvuuden ihmissuhteissa yhteys matematiikan minäpystyvyyden muutokseen 3. luokalta 4. luokalle tytöillä ja pojilla Sisäisen vahvuuden ja vahvuuden ihmissuhteissa yhteys matematiikan minäpystyvyyden muutokseen 3. luokalta 4. luokalle tytöillä ja pojilla
title_short Sisäisen vahvuuden ja vahvuuden ihmissuhteissa yhteys matematiikan minäpystyvyyden muutokseen 3. luokalta 4. luokalle tytöillä ja pojilla
title_sort sisäisen vahvuuden ja vahvuuden ihmissuhteissa yhteys matematiikan minäpystyvyyden muutokseen 3 luokalta 4 luokalle tytöillä ja pojilla
title_txtP Sisäisen vahvuuden ja vahvuuden ihmissuhteissa yhteys matematiikan minäpystyvyyden muutokseen 3. luokalta 4. luokalle tytöillä ja pojilla
topic matematiikan minäpystyvyys sisäinen vahvuus vahvuus ihmissuhteissa Erityispedagogiikka Special Education 101 alakoulu matematiikka ihmissuhteet matemaattiset taidot
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education alakoulu ihmissuhteet matemaattiset taidot matematiikan minäpystyvyys matematiikka sisäinen vahvuus vahvuus ihmissuhteissa
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63211 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201903191895
work_keys_str_mv AT jyrävämeri sisäisenvahvuudenjavahvuudenihmissuhteissayhteysmatematiikanminäpystyvyydenmuutokseen