Esiopetusikäisten lasten lukivalmiuksien minäpystyvyys

Tutkielman tarkoituksena oli tarkastella, onko esiopetusikäisten tyttöjen ja poikien lukivalmiuksien minäpystyvyydessä eroja sekä sitä minkälainen minäpystyvyys esiopetusikäisillä lapsilla on keskimäärin. Lisäksi oltiin kiinnostuneita siitä, kykenivätkö esiopetusikäiset lapset arvioimaan lukivalmiu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lehminiemi, Tuula
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63210
_version_ 1826225697385873408
author Lehminiemi, Tuula
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lehminiemi, Tuula Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lehminiemi, Tuula Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lehminiemi, Tuula
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman tarkoituksena oli tarkastella, onko esiopetusikäisten tyttöjen ja poikien lukivalmiuksien minäpystyvyydessä eroja sekä sitä minkälainen minäpystyvyys esiopetusikäisillä lapsilla on keskimäärin. Lisäksi oltiin kiinnostuneita siitä, kykenivätkö esiopetusikäiset lapset arvioimaan lukivalmiuksien minäpystyvyyttään taitojensa mukaisesti ja oliko tyttöjen ja poikien välillä eroja kyvyssä arvioida minäpystyvyyttä suhteessa taitoihin. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla 40 esiopetuksessa olevaa lasta, joista 21 oli tyttöjä ja 19 poikia. Lapsilta kysyttiin heidän arvioitaan lukivalmiuksien minäpystyvyydestä. Lisäksi lapset tekivät kuusi heidän lukivalmiuksien taitotasoaan kartoittavaa tehtävää, jotta voitiin arvioida olivatko lasten minäpystyvyysarviot yhteydessä taitotasoon. Aineisto analysoitiin monisuuntaisella varianssianalyysilla. Tulosten mukaan esiopetusikäisten lasten minäpystyvyys oli melko hyvä. Pojat kokivat minäpystyvyytensä kirjainten nimeämisen ja sanojen lukemisen osalta paremmiksi kuin tytöt. Kun tarkasteltiin lasten kykyä arvioida taitotasoa suhteessa minäpystyvyyteen havaittiin, että sanojen lukemisen osalta taitavimpien lasten minäpystyvyys oli tilastollisesti merkitsevästi parempi kuin keskivertaiset taidot omaavien lasten. Tyttöjen ja poikien välillä ei ollut eroa siinä, kuinka taitotaso oli yhteydessä minäpystyvyysarviointeihin.
first_indexed 2019-08-19T08:21:33Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Viholainen, Helena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lehminiemi, Tuula", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-03-19T07:08:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-03-19T07:08:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63210", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman tarkoituksena oli tarkastella, onko esiopetusik\u00e4isten tytt\u00f6jen ja poikien lukivalmiuksien min\u00e4pystyvyydess\u00e4 eroja sek\u00e4 sit\u00e4 mink\u00e4lainen min\u00e4pystyvyys esiopetusik\u00e4isill\u00e4 lapsilla on keskim\u00e4\u00e4rin. Lis\u00e4ksi oltiin kiinnostuneita siit\u00e4, kykeniv\u00e4tk\u00f6 esiopetusik\u00e4iset lapset arvioimaan lukivalmiuksien min\u00e4pystyvyytt\u00e4\u00e4n taitojensa mukaisesti ja oliko tytt\u00f6jen ja poikien v\u00e4lill\u00e4 eroja kyvyss\u00e4 arvioida min\u00e4pystyvyytt\u00e4 suhteessa taitoihin. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla 40 esiopetuksessa olevaa lasta, joista 21 oli tytt\u00f6j\u00e4 ja 19 poikia. Lapsilta kysyttiin heid\u00e4n arvioitaan lukivalmiuksien min\u00e4pystyvyydest\u00e4. Lis\u00e4ksi lapset tekiv\u00e4t kuusi heid\u00e4n lukivalmiuksien taitotasoaan kartoittavaa teht\u00e4v\u00e4\u00e4, jotta voitiin arvioida olivatko lasten min\u00e4pystyvyysarviot yhteydess\u00e4 taitotasoon. Aineisto analysoitiin monisuuntaisella varianssianalyysilla. Tulosten mukaan esiopetusik\u00e4isten lasten min\u00e4pystyvyys oli melko hyv\u00e4. Pojat kokivat min\u00e4pystyvyytens\u00e4 kirjainten nime\u00e4misen ja sanojen lukemisen osalta paremmiksi kuin tyt\u00f6t. Kun tarkasteltiin lasten kyky\u00e4 arvioida taitotasoa suhteessa min\u00e4pystyvyyteen havaittiin, ett\u00e4 sanojen lukemisen osalta taitavimpien lasten min\u00e4pystyvyys oli tilastollisesti merkitsev\u00e4sti parempi kuin keskivertaiset taidot omaavien lasten. Tytt\u00f6jen ja poikien v\u00e4lill\u00e4 ei ollut eroa siin\u00e4, kuinka taitotaso oli yhteydess\u00e4 min\u00e4pystyvyysarviointeihin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-03-19T07:08:01Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-03-19T07:08:01Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "41", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "min\u00e4pystyvyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukivalmiudet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukemaan oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "arviointitaidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Esiopetusik\u00e4isten lasten lukivalmiuksien min\u00e4pystyvyys", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201903191894", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirjoittaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukeminen (toiminta)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_63210
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:31Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ec16b4dc-2b3e-4bf4-8691-1591286a9dc7\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201903191894.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lehminiemi, Tuula Esiopetusikäisten lasten lukivalmiuksien minäpystyvyys minäpystyvyys lukivalmiudet lukemaan oppiminen arviointitaidot Erityispedagogiikka Special Education 101 kirjoittaminen esiopetus lukeminen (toiminta)
title Esiopetusikäisten lasten lukivalmiuksien minäpystyvyys
title_full Esiopetusikäisten lasten lukivalmiuksien minäpystyvyys
title_fullStr Esiopetusikäisten lasten lukivalmiuksien minäpystyvyys Esiopetusikäisten lasten lukivalmiuksien minäpystyvyys
title_full_unstemmed Esiopetusikäisten lasten lukivalmiuksien minäpystyvyys Esiopetusikäisten lasten lukivalmiuksien minäpystyvyys
title_short Esiopetusikäisten lasten lukivalmiuksien minäpystyvyys
title_sort esiopetusikäisten lasten lukivalmiuksien minäpystyvyys
title_txtP Esiopetusikäisten lasten lukivalmiuksien minäpystyvyys
topic minäpystyvyys lukivalmiudet lukemaan oppiminen arviointitaidot Erityispedagogiikka Special Education 101 kirjoittaminen esiopetus lukeminen (toiminta)
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education arviointitaidot esiopetus kirjoittaminen lukemaan oppiminen lukeminen (toiminta) lukivalmiudet minäpystyvyys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63210 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201903191894
work_keys_str_mv AT lehminiemituula esiopetusikäistenlastenlukivalmiuksienminäpystyvyys