"Iso palapelihän se on" inklusiivisen varhaiskasvatuksen johtaminen

Tutkimuksessa tarkasteltiin inklusiivista varhaiskasvatusta johtamisen näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka päiväkodin johtajat määrittelevät inklusiivisen varhaiskasvatuksen, sekä millaisin menetelmin he johtavat inklusiivista varhaiskasvatusta omissa varhaiskasvatusyksiköi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tuominen, Hanna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63209
_version_ 1826225701945081856
author Tuominen, Hanna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Tuominen, Hanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Tuominen, Hanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Tuominen, Hanna
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa tarkasteltiin inklusiivista varhaiskasvatusta johtamisen näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka päiväkodin johtajat määrittelevät inklusiivisen varhaiskasvatuksen, sekä millaisin menetelmin he johtavat inklusiivista varhaiskasvatusta omissa varhaiskasvatusyksiköissään. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusotteella ja sen metodologia sitoutui hermeneutiikkaan. Tutkimukseen osallistui kahdeksan päiväkodin johtajaa ja tutkimuksen aineisto muodostui heidän yksilöhaastatteluidensa litteraateista. Aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla ja se analysoitiin teoriaohjaavan laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimus osoitti, että päiväkodin johtajat ovat tietoisia inklusiiviseen varhaiskasvatukseen liittyvistä käsitteistä ja periaatteista. Inklusiivisen varhaiskasvatuksen johtamisessa ydintehtävänä näyttäytyi tuen järjestämisen johtaminen, joka toteutuu holistisesti strategisen ja pedagogisen johtamisen kautta jaettuna johtajuutena, osaamisen johtamisena ja arvojohtamisena. Päiväkodin johtajat toivat esiin voimakkaan huolen riittävien resurssien saatavuudesta etenkin pätevän ja sitoutuneen henkilökunnan, lisääntyvän monikulttuurisuuden, sekä oman työaikansa täyttävien hallinnollisten tehtävien suhteen. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että päiväkodin johtajat ovat tietoisia normiasiakirjojen vaatimuksista ja pyrkivät toimimaan näiden reunaehtojen mukaan. Tulosten perusteella voidaan myös päätellä, että inklusiivinen varhaiskasvatus edellyttää toteutuakseen oikeanlaisia rakenteita ja arvoja, sekä riittävää osaamista ja resursseja. Ilman näitä inklusiivista varhaiskasvatusta on erittäin vaikea johtaa.
first_indexed 2019-08-19T08:21:44Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pirttimaa, Raija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tuominen, Hanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-03-19T07:04:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-03-19T07:04:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63209", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa tarkasteltiin inklusiivista varhaiskasvatusta johtamisen n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, kuinka p\u00e4iv\u00e4kodin johtajat m\u00e4\u00e4rittelev\u00e4t inklusiivisen varhaiskasvatuksen, sek\u00e4 millaisin menetelmin he johtavat inklusiivista varhaiskasvatusta omissa varhaiskasvatusyksik\u00f6iss\u00e4\u00e4n. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusotteella ja sen metodologia sitoutui hermeneutiikkaan. Tutkimukseen osallistui kahdeksan p\u00e4iv\u00e4kodin johtajaa ja tutkimuksen aineisto muodostui heid\u00e4n yksil\u00f6haastatteluidensa litteraateista. Aineisto ker\u00e4ttiin teemahaastattelun avulla ja se analysoitiin teoriaohjaavan laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin.\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 p\u00e4iv\u00e4kodin johtajat ovat tietoisia inklusiiviseen varhaiskasvatukseen liittyvist\u00e4 k\u00e4sitteist\u00e4 ja periaatteista. Inklusiivisen varhaiskasvatuksen johtamisessa ydinteht\u00e4v\u00e4n\u00e4 n\u00e4ytt\u00e4ytyi tuen j\u00e4rjest\u00e4misen johtaminen, joka toteutuu holistisesti strategisen ja pedagogisen johtamisen kautta jaettuna johtajuutena, osaamisen johtamisena ja arvojohtamisena. P\u00e4iv\u00e4kodin johtajat toivat esiin voimakkaan huolen riitt\u00e4vien resurssien saatavuudesta etenkin p\u00e4tev\u00e4n ja sitoutuneen henkil\u00f6kunnan, lis\u00e4\u00e4ntyv\u00e4n monikulttuurisuuden, sek\u00e4 oman ty\u00f6aikansa t\u00e4ytt\u00e4vien hallinnollisten teht\u00e4vien suhteen. Tutkimuksen perusteella voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 p\u00e4iv\u00e4kodin johtajat ovat tietoisia normiasiakirjojen vaatimuksista ja pyrkiv\u00e4t toimimaan n\u00e4iden reunaehtojen mukaan. Tulosten perusteella voidaan my\u00f6s p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 inklusiivinen varhaiskasvatus edellytt\u00e4\u00e4 toteutuakseen oikeanlaisia rakenteita ja arvoja, sek\u00e4 riitt\u00e4v\u00e4\u00e4 osaamista ja resursseja. Ilman n\u00e4it\u00e4 inklusiivista varhaiskasvatusta on eritt\u00e4in vaikea johtaa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-03-19T07:04:22Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-03-19T07:04:22Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "96", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "inklusiivinen varhaiskasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "inklusiivisen varhaiskasvatuksen johtaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "jaettu johtajuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Iso palapelih\u00e4n se on\" : inklusiivisen varhaiskasvatuksen johtaminen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201903191893", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "strateginen johtaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pedagoginen johtaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_63209
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:58Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/90feb469-a164-436d-9ff1-bb7acbcd488f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201903191893.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tuominen, Hanna "Iso palapelihän se on" : inklusiivisen varhaiskasvatuksen johtaminen inklusiivinen varhaiskasvatus inklusiivisen varhaiskasvatuksen johtaminen jaettu johtajuus Erityispedagogiikka Special Education 101 strateginen johtaminen johtaminen varhaiskasvatus pedagoginen johtaminen
title "Iso palapelihän se on" : inklusiivisen varhaiskasvatuksen johtaminen
title_full "Iso palapelihän se on" : inklusiivisen varhaiskasvatuksen johtaminen
title_fullStr "Iso palapelihän se on" : inklusiivisen varhaiskasvatuksen johtaminen "Iso palapelihän se on" : inklusiivisen varhaiskasvatuksen johtaminen
title_full_unstemmed "Iso palapelihän se on" : inklusiivisen varhaiskasvatuksen johtaminen "Iso palapelihän se on" : inklusiivisen varhaiskasvatuksen johtaminen
title_short "Iso palapelihän se on"
title_sort iso palapelihän se on inklusiivisen varhaiskasvatuksen johtaminen
title_sub inklusiivisen varhaiskasvatuksen johtaminen
title_txtP "Iso palapelihän se on" : inklusiivisen varhaiskasvatuksen johtaminen
topic inklusiivinen varhaiskasvatus inklusiivisen varhaiskasvatuksen johtaminen jaettu johtajuus Erityispedagogiikka Special Education 101 strateginen johtaminen johtaminen varhaiskasvatus pedagoginen johtaminen
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education inklusiivinen varhaiskasvatus inklusiivisen varhaiskasvatuksen johtaminen jaettu johtajuus johtaminen pedagoginen johtaminen strateginen johtaminen varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63209 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201903191893
work_keys_str_mv AT tuominenhanna isopalapelihänseoninklusiivisenvarhaiskasvatuksenjohtaminen