Kehittämistutkimus LUMA-keskus Suomen Liikkuva lelu –projektista

Tutkimuksessa kehitettiin LUMA-keskus Suomen Liikkuva Lelu -projektia, jotta siitä olisi mahdollista oppia enemmän fysiikkaa. Tutkimus tehtiin kehittämistutkimuksena ja se eteni sen tyypillisiä vaiheita mukaillen. Ongelma-analyysissa tehtiin sekä empiirinen että teoreettinen ongelma-analyysi. Onge...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Pensasmaa, Artturi
Muut tekijät: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Fysiikan laitos, Department of Physics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63208
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksessa kehitettiin LUMA-keskus Suomen Liikkuva Lelu -projektia, jotta siitä olisi mahdollista oppia enemmän fysiikkaa. Tutkimus tehtiin kehittämistutkimuksena ja se eteni sen tyypillisiä vaiheita mukaillen. Ongelma-analyysissa tehtiin sekä empiirinen että teoreettinen ongelma-analyysi. Ongelma-analyysissa havaittiin, että Liikkuva lelu –projektiin osallistutaan muista kuin luonnontieteeseen liittyvistä syistä sekä oppilaat eivät osanneet sanoittaa osaamaansa fysiikkaa. Ongelma-analyysin perusteella suunniteltiin parannusehdotus, joka oli lisämateriaali projektille. Lisämateriaalia varten tutkittiin fysiikan ilmiöitä, joita projektin leluissa oli. Lisäksi tutkittiin tiedossa olevia virhekäsityksiä havaituille ilmiöille. Ilmiöiden ja virhekäsitysten perusteella valittiin sisältö, jota lisämateriaali käsittelee. Lisämateriaali sisältää diaesityksen ja opettajan materiaalin, joita testattiin Jyväskylän Normaalikoulussa. Tämän jälkeen lisämateriaalia arvioitiin ja paranneltiin. Valmis lisämateriaali on kehittämistuotos yhden iteraation jälkeen.