Yhteenveto: | Tutkimuksessa kehitettiin LUMA-keskus Suomen Liikkuva Lelu -projektia, jotta siitä olisi mahdollista oppia enemmän fysiikkaa. Tutkimus tehtiin kehittämistutkimuksena ja se eteni sen tyypillisiä
vaiheita mukaillen. Ongelma-analyysissa tehtiin sekä empiirinen että teoreettinen ongelma-analyysi.
Ongelma-analyysissa havaittiin, että Liikkuva lelu –projektiin osallistutaan muista kuin luonnontieteeseen liittyvistä syistä sekä oppilaat eivät osanneet sanoittaa osaamaansa fysiikkaa. Ongelma-analyysin perusteella suunniteltiin parannusehdotus, joka oli lisämateriaali projektille. Lisämateriaalia
varten tutkittiin fysiikan ilmiöitä, joita projektin leluissa oli. Lisäksi tutkittiin tiedossa olevia virhekäsityksiä havaituille ilmiöille. Ilmiöiden ja virhekäsitysten perusteella valittiin sisältö, jota lisämateriaali käsittelee. Lisämateriaali sisältää diaesityksen ja opettajan materiaalin, joita testattiin Jyväskylän Normaalikoulussa. Tämän jälkeen lisämateriaalia arvioitiin ja paranneltiin. Valmis lisämateriaali on kehittämistuotos yhden iteraation jälkeen.
|