Yhteistoiminnallinen lukemaan oppiminen ikääntyvien kanssa ykkösluokkalaisten kokemuksia

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää ensiluokkalaisten lasten kokemuksia yhteistoiminnallisesta lukemaan oppimisesta ikääntyvien kanssa. Tutkimuksen taustalla vaikuttaa koululaisten ja ikääntyvien yhteistoimintaprojekti, jonka sisällöissä korostuivat lukutaitoa tukevat harjoitteet. Lukemaan...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Viinikainen, Salla
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63190
_version_ 1826225715106807808
author Viinikainen, Salla
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Viinikainen, Salla Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Viinikainen, Salla Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Viinikainen, Salla
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää ensiluokkalaisten lasten kokemuksia yhteistoiminnallisesta lukemaan oppimisesta ikääntyvien kanssa. Tutkimuksen taustalla vaikuttaa koululaisten ja ikääntyvien yhteistoimintaprojekti, jonka sisällöissä korostuivat lukutaitoa tukevat harjoitteet. Lukemaan oppimista tarkastelevan näkökulman lisäksi tutkimus keskittyy kuvaamaan eri sukupolvien välistä vuorovaikutusta lasten kokemana. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena. Siihen osallistui kaksitoista ensimmäisen vuosiluokan oppilasta, ja tutkimusaineisto koostuu heidän kertomistaan kokemuksista. Aineistonkeruu toteutettiin kaksivaiheisena vuoden 2018 alkupuolella. Ensimmäisessä vaiheessa menetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua pienryhmissä. Toisessa vaiheessa oppilaat piirsivät kokemuksistaan, ja haastattelut toteutettiin keskustelutilanteina piirustusten pohjalta. Tutkimusaineisto analysoitiin käyttäen analyysimenetel-mänä laadullista, aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tulosten mukaan oppilaiden kokemukset omasta oppimisestaan ja lukutaidossa kehittymisestään eivät olleet tämän tutkimuksen keskiössä. Lasten oma-aloitteisesti tekemässä reflektiossa korostuivat sen sijaan vuorovaikutukselliset seikat ja kokemukset toiminnan mieluisuudesta. Oppilaat kuvasivat kokemuksiaan sekä ikääntyvistä että ikääntyvien kanssa toteutetusta yhteistoiminnasta pääasiassa myönteisillä ilmaisuilla. Tutkimustuloksista muodostuneet kuvauskategoriat ovat yhteistoiminnan kuvailu, vuorovaikutus ikääntyvien kanssa, kokemukset lukemaan oppimisesta, kokemukset yhteistoiminnan merkityksellisyydestä sekä merkityksellisinä koetut aktiviteetit ja harjoitteet. Lisäksi yhteistoimintaprojektin maskotit näyttäytyvät lasten piirustuksissa keskeisessä roolissa. Tutkimuksen tuloksissa esiin nousi lasten ajatteluun ja kokemusmaailmaan liittyvä luonnollinen pyrkimys konkretiaan. Tutkimustulokset tarjoavat viitteitä siitä, minkälaiset työtavat ovat kannattavia, ja mitä asioita lapset kokevat merkityksellisinä, kun toteutetaan eri ikäpolvia yhdistävää toimintaa.
first_indexed 2019-08-19T08:21:37Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Alanen, Riikka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Viinikainen, Salla", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-03-18T11:07:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-03-18T11:07:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63190", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 ensiluokkalaisten lasten kokemuksia yhteistoiminnallisesta lukemaan oppimisesta ik\u00e4\u00e4ntyvien kanssa. Tutkimuksen taustalla vaikuttaa koululaisten ja ik\u00e4\u00e4ntyvien yhteistoimintaprojekti, jonka sis\u00e4ll\u00f6iss\u00e4 korostuivat lukutaitoa tukevat harjoitteet. Lukemaan oppimista tarkastelevan n\u00e4k\u00f6kulman lis\u00e4ksi tutkimus keskittyy kuvaamaan eri sukupolvien v\u00e4list\u00e4 vuorovaikutusta lasten kokemana.\nTutkimus on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena. Siihen osallistui kaksitoista ensimm\u00e4isen vuosiluokan oppilasta, ja tutkimusaineisto koostuu heid\u00e4n kertomistaan kokemuksista. Aineistonkeruu toteutettiin kaksivaiheisena vuoden 2018 alkupuolella. Ensimm\u00e4isess\u00e4 vaiheessa menetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua pienryhmiss\u00e4. Toisessa vaiheessa oppilaat piirsiv\u00e4t kokemuksistaan, ja haastattelut toteutettiin keskustelutilanteina piirustusten pohjalta. Tutkimusaineisto analysoitiin k\u00e4ytt\u00e4en analyysimenetel-m\u00e4n\u00e4 laadullista, aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia.\nTulosten mukaan oppilaiden kokemukset omasta oppimisestaan ja lukutaidossa kehittymisest\u00e4\u00e4n eiv\u00e4t olleet t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen keski\u00f6ss\u00e4. Lasten oma-aloitteisesti tekem\u00e4ss\u00e4 reflektiossa korostuivat sen sijaan vuorovaikutukselliset seikat ja kokemukset toiminnan mieluisuudesta. Oppilaat kuvasivat kokemuksiaan sek\u00e4 ik\u00e4\u00e4ntyvist\u00e4 ett\u00e4 ik\u00e4\u00e4ntyvien kanssa toteutetusta yhteistoiminnasta p\u00e4\u00e4asiassa my\u00f6nteisill\u00e4 ilmaisuilla. Tutkimustuloksista muodostuneet kuvauskategoriat ovat yhteistoiminnan kuvailu, vuorovaikutus ik\u00e4\u00e4ntyvien kanssa, kokemukset lukemaan oppimisesta, kokemukset yhteistoiminnan merkityksellisyydest\u00e4 sek\u00e4 merkityksellisin\u00e4 koetut aktiviteetit ja harjoitteet. Lis\u00e4ksi yhteistoimintaprojektin maskotit n\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4t lasten piirustuksissa keskeisess\u00e4 roolissa.\nTutkimuksen tuloksissa esiin nousi lasten ajatteluun ja kokemusmaailmaan liittyv\u00e4 luonnollinen pyrkimys konkretiaan. Tutkimustulokset tarjoavat viitteit\u00e4 siit\u00e4, mink\u00e4laiset ty\u00f6tavat ovat kannattavia, ja mit\u00e4 asioita lapset kokevat merkityksellisin\u00e4, kun toteutetaan eri ik\u00e4polvia yhdist\u00e4v\u00e4\u00e4 toimintaa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-03-18T11:07:04Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-03-18T11:07:04Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "97", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ik\u00e4\u00e4ntyv\u00e4t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lasten kokemukset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukemaan oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiokulttuurinen oppimisk\u00e4sitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yhteistoiminnallinen lukemaan oppiminen ik\u00e4\u00e4ntyvien kanssa : ykk\u00f6sluokkalaisten kokemuksia", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201903181890", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteistoiminnallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alkuopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_63190
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:41Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2518b826-e80a-465b-a7e7-0f6a14e651e9\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201903181890.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Viinikainen, Salla Yhteistoiminnallinen lukemaan oppiminen ikääntyvien kanssa : ykkösluokkalaisten kokemuksia ikääntyvät lasten kokemukset lukemaan oppiminen sosiokulttuurinen oppimiskäsitys Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 yhteistoiminnallisuus lapset (ikäryhmät) alkuopetus lukutaito
title Yhteistoiminnallinen lukemaan oppiminen ikääntyvien kanssa : ykkösluokkalaisten kokemuksia
title_full Yhteistoiminnallinen lukemaan oppiminen ikääntyvien kanssa : ykkösluokkalaisten kokemuksia
title_fullStr Yhteistoiminnallinen lukemaan oppiminen ikääntyvien kanssa : ykkösluokkalaisten kokemuksia Yhteistoiminnallinen lukemaan oppiminen ikääntyvien kanssa : ykkösluokkalaisten kokemuksia
title_full_unstemmed Yhteistoiminnallinen lukemaan oppiminen ikääntyvien kanssa : ykkösluokkalaisten kokemuksia Yhteistoiminnallinen lukemaan oppiminen ikääntyvien kanssa : ykkösluokkalaisten kokemuksia
title_short Yhteistoiminnallinen lukemaan oppiminen ikääntyvien kanssa
title_sort yhteistoiminnallinen lukemaan oppiminen ikääntyvien kanssa ykkösluokkalaisten kokemuksia
title_sub ykkösluokkalaisten kokemuksia
title_txtP Yhteistoiminnallinen lukemaan oppiminen ikääntyvien kanssa : ykkösluokkalaisten kokemuksia
topic ikääntyvät lasten kokemukset lukemaan oppiminen sosiokulttuurinen oppimiskäsitys Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 yhteistoiminnallisuus lapset (ikäryhmät) alkuopetus lukutaito
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education alkuopetus ikääntyvät lapset (ikäryhmät) lasten kokemukset lukemaan oppiminen lukutaito sosiokulttuurinen oppimiskäsitys yhteistoiminnallisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63190 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201903181890
work_keys_str_mv AT viinikainensalla yhteistoiminnallinenlukemaanoppiminenikääntyvienkanssaykkösluokkalaistenkokemuk