Summary: | Tässä Pro gradu -tutkielmassa kehitettiin pedagogista tukimateriaalia Jyväskylän yliopiston kemian laitoksen jatko-opiskelijoille heidän opetustyönsä tueksi. Pro gradu -tutkielman kokeellisessa osassa käytettiin menetelmänä kehittämistutkimusta.
Tutkielman kirjallisessa osassa käsitellään kemian oppimista ja kokeellista opetusta. Lisäksi käsitellään tohtorikoulutusta kemian laitoksella sekä tohtorikoulutettavien opetustyötä. Jatko-opiskelijoiden opetustyön voidaan katsoa olevan merkittävä osa kemian laitoksen opetusta. Kirjallisessa osassa esitellään myös erilaisia oppimiskäsityksiä sekä opetusmalleja. Lopuksi tutustutaan tutkimuksiin, joissa on kehitetty jatko-opiskelijoiden opetusta ja kehittämistutkimuksen teoriaan.
Tutkielman kokeellinen osa suoritettiin kehittämistutkimuksena, joka jakautui kolmeen osaan. Ensimmäisessä vaiheessa suoritettiin alkukartoitus tutkimusaiheeseen liittyen käyttämällä menetelminä haastattelu- ja kyselytutkimusta. Tutkimuksen toisessa vaiheessa haastatteluista ja kyselystä saatuja tuloksia analysoitiin, ja niiden pohjalta kehitettiin teorioita suunniteltavaa tukimateriaalia varten. Tutkimuksen kolmantena ja viimeisenä vaiheena suunniteltiin ja toteutettiin pedagoginen tukimateriaali. Materiaali on suunnattu kemian laitoksen jatko-opiskelijoille heidän opetustyönsä tueksi ja sen tarkoituksena on antaa pedagogisia neuvoja sekä teorioita opetukseen ja sen kehittämiseen.
Suunniteltuun pedagogiseen tukimateriaaliin sisällytettiin tietoa esimerkiksi kemiallisen tiedon kolmitasosta, opetuksen suunnittelusta sekä erilaisista lähestymistavoista opetukseen. Lisäksi materiaalissa esitellään esimerkkejä erilaisiin ryhmänhallintatilanteisiin ja myös ohjaavia neuvoja niiden ratkaisemiseen.
|