Luokanopettajien kokemuksia suomea toisena kielenä puhuvien oppilaiden saamasta yleisestä tuesta yleisopetuksessa

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista on suomea toisena kielenä puhuvien oppilaiden saama yleinen tuki yleisopetuksessa luokanopettajien kokemana. Aihe oli ajankohtainen, sillä maahanmuuttajataustaisten oppilaiden määrä perusopetuksessa kasvaa ja aiemmin tutkimuksissa on todettu,...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Villanen, Hanna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63172
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista on suomea toisena kielenä puhuvien oppilaiden saama yleinen tuki yleisopetuksessa luokanopettajien kokemana. Aihe oli ajankohtainen, sillä maahanmuuttajataustaisten oppilaiden määrä perusopetuksessa kasvaa ja aiemmin tutkimuksissa on todettu, että maahanmuuttajataustaiset oppilaat suoriutuvat koulussa keskimäärin muita heikommin. Tässä tutkimuksessa painottui oppilaan saama tuki erityisesti heikomman kielitaidon ja erilaisen kulttuuritaustan kannalta. Tutkimukseen osallistui kuusi luokanopettajaa, joista kolme oli opettanut luokassaan vain yhtä tai muutamaa ja kolme opettajaa puolestaan useita suomea toisena kielenä puhuvia oppilaita. Opettajat haastateltiin syvähaastattelun avulla ja tutkimusaineisto analysoitiin fenomenologisella analyysimenetelmällä. Tulosten mukaan suomea toisena kielenä puhuvan oppilaan yleinen tuki jakautui neljään osa-alueeseen: perhe osana oppilaan tukea, oppilaan moninaisten tuen tarpeiden tunnistaminen, vertaisohjauksen mahdollistaminen ja opettajan valmiudet suomea toisena kielenä puhuvan oppilaan tukemiseen. Tuloksissa korostui vähäisten resurssien vaikutus tarvittavan tuen antamiseen sekä opettajien kokemus omasta osaamisesta. Useat tutkimustulokset tukivat tästä tutkimuksesta saatuja tuloksia. Opettajat osaavat antaa tukea suomea toisena kielenä puhuville oppilaille, mutta kehitettävää on silti muun muassa opettajien osaamisessa maahanmuuttajataustaisten oppilaiden opettamisesta, soveltuvien oppimateriaalien saatavuudessa sekä oppilaan oman äidinkielen ja toisen kielen opetuksen tarjoamisessa.