Koulutusmahdollisuuksien tasa-arvo suomalaisen korkeakoulujärjestelmän tasolla diskurssianalyyttinen tutkimus opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuista Sipilän hallituksen aikana 1.6.2015 - 30.9.2018.

Tutkimukseni tehtävänä on selvittää, miten koulutusmahdollisuuksien tasa-arvo tulee ilmi opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuissa Sipilän hallituksen aikana 1.6.2015 – 30.9.2018. Tarkoituksena on selvittää, miten aiheesta on ministeriön julkaisuissa puhuttu, ja miten tasaarvoa priorisoidaan koul...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Raatikainen, Tuomas
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63095
_version_ 1828193213880467456
author Raatikainen, Tuomas
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Raatikainen, Tuomas Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Raatikainen, Tuomas Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Raatikainen, Tuomas
datasource_str_mv jyx
description Tutkimukseni tehtävänä on selvittää, miten koulutusmahdollisuuksien tasa-arvo tulee ilmi opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuissa Sipilän hallituksen aikana 1.6.2015 – 30.9.2018. Tarkoituksena on selvittää, miten aiheesta on ministeriön julkaisuissa puhuttu, ja miten tasaarvoa priorisoidaan koulutuspoliittisena tavoitteena. Monien tutkimusten mukaan koulutuksen tasa-arvon kehitys on kääntynyt Suomessa 2000-luvulla negatiiviseksi. Tarkoitukseni on tarkastella, kuinka hyvin tämä on tiedostettu ministeriön julkaisuissa. Tutkimukseni keskittyy tarkastelemaan koulutusmahdollisuuksia suomalaisen korkeakoulujärjestelmän tasolla. Tarkastelun pohjana toimii sosiaalisen taustan vaikutukset koulutusmahdollisuuksiin, eli tässä tutkimuksessa en siis keskity esimerkiksi sukupuoleen liittyviin eriarvoisuuskysymyksiin. Analyysimenetelmänä käytän kvalitatiivista diskurssianalyysia. Aineistona toimii opetus- ja kulttuuriministeriön aihetta käsittelevät julkaisut, joita rajauksen jälkeen löytyi yhdeksän (9) kappaletta. Tutkimustuloksissa tulee ilmi, että käsittelyssä olevat ministeriön julkaisut kyllä tiedostavat tyydyttävästi, että koulutusmahdollisuuksien tasa-arvon tila ei ole valmis. Julkaisuja joissa aihetta on relevantilla tavalla käsitelty, löytyi kuitenkin vain vähän. On myös todettava, että aihetta on lopulta käsitelty varsin ristiriitaisesti ja epäjohdonmukaisesti. Kielenkäyttö julkaisuissa ei ole yhtenevää, vaan sisältää välillä rajuja ja kyseenalaisia käsitteitä. Keskeistä tutkimuksessani on esiin nostettu huomio siitä, että koulutusmahdollisuuksien tasaarvokehitys on kääntynyt 2005 vuoden jälkeen negatiiviseksi. Tutkielman tuloksista voidaan kuitenkin päätellä, että ongelma on tiedostettu myös opetus-ja kulttuuriministeriössä, ja täten ainakin osittain myös Sipilän hallituksen toimesta. Tuloksista ei kuitenkaan käy selväksi, miten ongelmaan aiotaan jatkossa puuttua, ja kuinka tärkeänä prioriteettina se toiminnassa nähdään.
first_indexed 2024-09-11T08:50:32Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Bontenbal, Ilona", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Raatikainen, Tuomas", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-03-12T08:16:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-03-12T08:16:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63095", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimukseni teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on selvitt\u00e4\u00e4, miten koulutusmahdollisuuksien tasa-arvo tulee ilmi\nopetus- ja kulttuuriministeri\u00f6n julkaisuissa Sipil\u00e4n hallituksen aikana 1.6.2015 \u2013 30.9.2018.\nTarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, miten aiheesta on ministeri\u00f6n julkaisuissa puhuttu, ja miten tasaarvoa priorisoidaan koulutuspoliittisena tavoitteena. Monien tutkimusten mukaan\nkoulutuksen tasa-arvon kehitys on k\u00e4\u00e4ntynyt Suomessa 2000-luvulla negatiiviseksi.\nTarkoitukseni on tarkastella, kuinka hyvin t\u00e4m\u00e4 on tiedostettu ministeri\u00f6n julkaisuissa.\nTutkimukseni keskittyy tarkastelemaan koulutusmahdollisuuksia suomalaisen\nkorkeakouluj\u00e4rjestelm\u00e4n tasolla. Tarkastelun pohjana toimii sosiaalisen taustan vaikutukset\nkoulutusmahdollisuuksiin, eli t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa en siis keskity esimerkiksi sukupuoleen\nliittyviin eriarvoisuuskysymyksiin. Analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4yt\u00e4n kvalitatiivista\ndiskurssianalyysia. Aineistona toimii opetus- ja kulttuuriministeri\u00f6n aihetta k\u00e4sittelev\u00e4t\njulkaisut, joita rajauksen j\u00e4lkeen l\u00f6ytyi yhdeks\u00e4n (9) kappaletta. Tutkimustuloksissa tulee\nilmi, ett\u00e4 k\u00e4sittelyss\u00e4 olevat ministeri\u00f6n julkaisut kyll\u00e4 tiedostavat tyydytt\u00e4v\u00e4sti, ett\u00e4\nkoulutusmahdollisuuksien tasa-arvon tila ei ole valmis. Julkaisuja joissa aihetta on\nrelevantilla tavalla k\u00e4sitelty, l\u00f6ytyi kuitenkin vain v\u00e4h\u00e4n. On my\u00f6s todettava, ett\u00e4 aihetta on\nlopulta k\u00e4sitelty varsin ristiriitaisesti ja ep\u00e4johdonmukaisesti. Kielenk\u00e4ytt\u00f6 julkaisuissa ei\nole yhtenev\u00e4\u00e4, vaan sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 v\u00e4lill\u00e4 rajuja ja kyseenalaisia k\u00e4sitteit\u00e4. Keskeist\u00e4\ntutkimuksessani on esiin nostettu huomio siit\u00e4, ett\u00e4 koulutusmahdollisuuksien tasaarvokehitys on k\u00e4\u00e4ntynyt 2005 vuoden j\u00e4lkeen negatiiviseksi. Tutkielman tuloksista voidaan\nkuitenkin p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 ongelma on tiedostettu my\u00f6s opetus-ja kulttuuriministeri\u00f6ss\u00e4, ja t\u00e4ten\nainakin osittain my\u00f6s Sipil\u00e4n hallituksen toimesta. Tuloksista ei kuitenkaan k\u00e4y selv\u00e4ksi,\nmiten ongelmaan aiotaan jatkossa puuttua, ja kuinka t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 prioriteettina se toiminnassa\nn\u00e4hd\u00e4\u00e4n.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-03-12T08:16:20Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-03-12T08:16:20Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "32", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Koulutusmahdollisuuksien tasa-arvo suomalaisen korkeakouluj\u00e4rjestelm\u00e4n tasolla : diskurssianalyyttinen tutkimus opetus- ja kulttuuriministeri\u00f6n julkaisuista Sipil\u00e4n hallituksen aikana 1.6.2015 - 30.9.2018.", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201903121811", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Yhteiskuntapolitiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Social Policy", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "209", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "eriarvoisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "korkea-asteen koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutusmahdollisuudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ministeri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tasa-arvo", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tasa-arvokasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhdenvertaisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_63095
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:08Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f2fc9529-3237-4256-a3ae-01493996ca68\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201903121811.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Raatikainen, Tuomas Koulutusmahdollisuuksien tasa-arvo suomalaisen korkeakoulujärjestelmän tasolla : diskurssianalyyttinen tutkimus opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuista Sipilän hallituksen aikana 1.6.2015 - 30.9.2018. Yhteiskuntapolitiikka Social Policy 209 eriarvoisuus korkea-asteen koulutus koulutusmahdollisuudet ministeriöt tasa-arvo tasa-arvokasvatus yhdenvertaisuus
title Koulutusmahdollisuuksien tasa-arvo suomalaisen korkeakoulujärjestelmän tasolla : diskurssianalyyttinen tutkimus opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuista Sipilän hallituksen aikana 1.6.2015 - 30.9.2018.
title_full Koulutusmahdollisuuksien tasa-arvo suomalaisen korkeakoulujärjestelmän tasolla : diskurssianalyyttinen tutkimus opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuista Sipilän hallituksen aikana 1.6.2015 - 30.9.2018.
title_fullStr Koulutusmahdollisuuksien tasa-arvo suomalaisen korkeakoulujärjestelmän tasolla : diskurssianalyyttinen tutkimus opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuista Sipilän hallituksen aikana 1.6.2015 - 30.9.2018. Koulutusmahdollisuuksien tasa-arvo suomalaisen korkeakoulujärjestelmän tasolla : diskurssianalyyttinen tutkimus opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuista Sipilän hallituksen aikana 1.6.2015 - 30.9.2018.
title_full_unstemmed Koulutusmahdollisuuksien tasa-arvo suomalaisen korkeakoulujärjestelmän tasolla : diskurssianalyyttinen tutkimus opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuista Sipilän hallituksen aikana 1.6.2015 - 30.9.2018. Koulutusmahdollisuuksien tasa-arvo suomalaisen korkeakoulujärjestelmän tasolla : diskurssianalyyttinen tutkimus opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuista Sipilän hallituksen aikana 1.6.2015 - 30.9.2018.
title_short Koulutusmahdollisuuksien tasa-arvo suomalaisen korkeakoulujärjestelmän tasolla
title_sort koulutusmahdollisuuksien tasa arvo suomalaisen korkeakoulujärjestelmän tasolla diskurssianalyyttinen tutkimus opetus ja kulttuuriministeriön julkaisuista sipilän hallituksen aikana 1 6 2015 30 9 2018
title_sub diskurssianalyyttinen tutkimus opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuista Sipilän hallituksen aikana 1.6.2015 - 30.9.2018.
title_txtP Koulutusmahdollisuuksien tasa-arvo suomalaisen korkeakoulujärjestelmän tasolla : diskurssianalyyttinen tutkimus opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuista Sipilän hallituksen aikana 1.6.2015 - 30.9.2018.
topic Yhteiskuntapolitiikka Social Policy 209 eriarvoisuus korkea-asteen koulutus koulutusmahdollisuudet ministeriöt tasa-arvo tasa-arvokasvatus yhdenvertaisuus
topic_facet 209 Social Policy Yhteiskuntapolitiikka eriarvoisuus korkea-asteen koulutus koulutusmahdollisuudet ministeriöt tasa-arvo tasa-arvokasvatus yhdenvertaisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63095 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201903121811
work_keys_str_mv AT raatikainentuomas koulutusmahdollisuuksientasaarvosuomalaisenkorkeakoulujärjestelmäntasolladisku