Esi- ja alkuopettajien näkemyksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä koulupolun alussa

Tässä erityispedagogiikan pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin esi- ja alkuopettajien näkemyksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä. Tavoitteena oli selvittää tekijät, jotka näyttäytyvät merkityksellisinä lapsen koulupolun alussa, jotta opettajat osaisivat tukea lapsen kouluun kiinnittymistä mahdoll...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Salo, Emilia, Hakkarainen, Ella
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63093
_version_ 1826225712018751488
author Salo, Emilia Hakkarainen, Ella
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Salo, Emilia Hakkarainen, Ella Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Salo, Emilia Hakkarainen, Ella Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Salo, Emilia
datasource_str_mv jyx
description Tässä erityispedagogiikan pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin esi- ja alkuopettajien näkemyksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä. Tavoitteena oli selvittää tekijät, jotka näyttäytyvät merkityksellisinä lapsen koulupolun alussa, jotta opettajat osaisivat tukea lapsen kouluun kiinnittymistä mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Laadullisen tutkimuksen valmis ryhmähaastatteluaineisto oli kerätty Jyväskylän yliopiston DALFA-tutkimusprojektissa vuosina 2016 ja 2018. Aineisto koostui seitsemästä ryhmähaastattelusta, joihin osallistui yhteensä 33 esi- ja alkuopettajaa. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä. Tutkimuksessa havaittiin, että lapsen kouluvalmiustaidot, vanhemmilta ja opettajilta saatava tuki ja yhteistyö sekä turvallinen oppimisympäristö edistävät lapsen kouluun kiinnittymistä. Lapsen puutteelliset kouluvalmiustaidot, vanhempien ja opettajien yhteistyön haasteet sekä turvaton oppimisympäristö heijastuvat negatiivisesti lapsen kouluun kiinnittymiseen. Kouluun kiinnittymiselle on merkityksellistä lapsen turvallisuuden tunteen kautta syntyvä tunneperäinen kouluun kiinnittyminen, jolle kognitiivinen kouluun kiinnittyminen luo tärkeää pohjaa. Tunneperäisesti kouluun kiinnittyneen lapsen on helpompi kiinnittyä toiminnallisesti kouluun, kun hän tuntee kuuluvansa kouluyhteisöön ja sitoutuu paremmin kouluympäristön toimintamalleihin ja sääntöihin. Oppilaiden kouluun kiinnittymisen tarkastelussa on tärkeää suunnata painopiste jo koulupolun alkuun, sillä se luo merkittävää pohjaa sille, millaiseksi kouluun kiinnittyminen muodostuu. Vahva pohja lapsen kouluun kiinnittymiselle luodaan opettajien sekä koulun ja kodin välisessä yhteistyössä.
first_indexed 2019-08-19T08:21:30Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sev\u00f3n , Eija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Jokinen, Kimmo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Salo, Emilia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hakkarainen, Ella", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-03-12T08:07:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-03-12T08:07:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63093", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 erityispedagogiikan pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin esi- ja alkuopettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 oppilaan kouluun kiinnittymisest\u00e4. Tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 tekij\u00e4t, jotka n\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4t merkityksellisin\u00e4 lapsen koulupolun alussa, jotta opettajat osaisivat tukea lapsen kouluun kiinnittymist\u00e4 mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Laadullisen tutkimuksen valmis ryhm\u00e4haastatteluaineisto oli ker\u00e4tty Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston DALFA-tutkimusprojektissa vuosina 2016 ja 2018. Aineisto koostui seitsem\u00e4st\u00e4 ryhm\u00e4haastattelusta, joihin osallistui yhteens\u00e4 33 esi- ja alkuopettajaa. Aineisto analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysimenetelm\u00e4ll\u00e4. Tutkimuksessa havaittiin, ett\u00e4 lapsen kouluvalmiustaidot, vanhemmilta ja opettajilta saatava tuki ja yhteisty\u00f6 sek\u00e4 turvallinen oppimisymp\u00e4rist\u00f6 edist\u00e4v\u00e4t lapsen kouluun kiinnittymist\u00e4. Lapsen puutteelliset kouluvalmiustaidot, vanhempien ja opettajien yhteisty\u00f6n haasteet sek\u00e4 turvaton oppimisymp\u00e4rist\u00f6 heijastuvat negatiivisesti lapsen kouluun kiinnittymiseen. Kouluun kiinnittymiselle on merkityksellist\u00e4 lapsen turvallisuuden tunteen kautta syntyv\u00e4 tunneper\u00e4inen kouluun kiinnittyminen, jolle kognitiivinen kouluun kiinnittyminen luo t\u00e4rke\u00e4\u00e4 pohjaa. Tunneper\u00e4isesti kouluun kiinnittyneen lapsen on helpompi kiinnitty\u00e4 toiminnallisesti kouluun, kun h\u00e4n tuntee kuuluvansa kouluyhteis\u00f6\u00f6n ja sitoutuu paremmin kouluymp\u00e4rist\u00f6n toimintamalleihin ja s\u00e4\u00e4nt\u00f6ihin. Oppilaiden kouluun kiinnittymisen tarkastelussa on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 suunnata painopiste jo koulupolun alkuun, sill\u00e4 se luo merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4 pohjaa sille, millaiseksi kouluun kiinnittyminen muodostuu. Vahva pohja lapsen kouluun kiinnittymiselle luodaan opettajien sek\u00e4 koulun ja kodin v\u00e4lisess\u00e4 yhteisty\u00f6ss\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-03-12T08:07:23Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-03-12T08:07:23Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "52", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluun kiinnittyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "esiopettaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "alkuopettaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluun siirtyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Esi- ja alkuopettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 oppilaan kouluun kiinnittymisest\u00e4 koulupolun alussa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201903121809", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alkuopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_63093
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:22Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f0115f2e-e533-4dfb-98dd-6db040869982\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201903121809.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Salo, Emilia Hakkarainen, Ella Esi- ja alkuopettajien näkemyksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä koulupolun alussa kouluun kiinnittyminen esiopettaja alkuopettaja kouluun siirtyminen Erityispedagogiikka Special Education 101 opettajat alkuopetus esiopetus
title Esi- ja alkuopettajien näkemyksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä koulupolun alussa
title_full Esi- ja alkuopettajien näkemyksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä koulupolun alussa
title_fullStr Esi- ja alkuopettajien näkemyksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä koulupolun alussa Esi- ja alkuopettajien näkemyksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä koulupolun alussa
title_full_unstemmed Esi- ja alkuopettajien näkemyksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä koulupolun alussa Esi- ja alkuopettajien näkemyksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä koulupolun alussa
title_short Esi- ja alkuopettajien näkemyksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä koulupolun alussa
title_sort esi ja alkuopettajien näkemyksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä koulupolun alussa
title_txtP Esi- ja alkuopettajien näkemyksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä koulupolun alussa
topic kouluun kiinnittyminen esiopettaja alkuopettaja kouluun siirtyminen Erityispedagogiikka Special Education 101 opettajat alkuopetus esiopetus
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education alkuopettaja alkuopetus esiopettaja esiopetus kouluun kiinnittyminen kouluun siirtyminen opettajat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63093 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201903121809
work_keys_str_mv AT saloemilia esijaalkuopettajiennäkemyksiäoppilaankouluunkiinnittymisestäkoulupolunalussa