Inhimillisen ja ei-inhimillisen suhde luokanopettajakoulutusten opetussuunnitelmissa

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella inhimillisen ja ei-inhimillisen suhteen rakentumista luokanopettajakoulutusten opetussuunnitelmissa posthumanistisesta näkökulmasta. Tarkoituksenani on pohtia, tulisiko luokanopettajakoulutusta tarkastella nykyistä enemmän myös posthumanismin näkökulmas...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Toikkanen, Auli
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63083
_version_ 1826225715105759232
author Toikkanen, Auli
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Toikkanen, Auli Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Toikkanen, Auli Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Toikkanen, Auli
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella inhimillisen ja ei-inhimillisen suhteen rakentumista luokanopettajakoulutusten opetussuunnitelmissa posthumanistisesta näkökulmasta. Tarkoituksenani on pohtia, tulisiko luokanopettajakoulutusta tarkastella nykyistä enemmän myös posthumanismin näkökulmasta. Tutkimuksen tekemistä motivoi se, että inhimillisen ja ei-inhimillisen suhdetta koskevat kysymykset ovat erityisen ajankohtaisia ympäristökriisien ja ilmastonmuutoksen aikakaudella. Tutkimuksessa olen tarkastellut luokanopettajakoulutusta ja sen lähtöoletuksia kyseenalaistavalla otteella. Tutkimusaineistona olen käyttänyt luokanopettajakoulutusten opetussuunnitelmia, jotka olen kerännyt opettajankoulutuslaitosten verkkosivuilta loppuvuodesta 2017 ja alkuvuodesta 2018. Aineiston olen analysoinut laadullisen sisällönanalyysin keinoin sekä toimijaverkkoteorian verkostomaista todellisuuskäsitystä ja puhdistamisen ja kääntämisen käsitteitä hyödyntäen. Puhdistamisella tarkoitetaan toimijaverkkoteoriassa pääasiassa inhimillisen erottamista ei-inhimillisestä ja kääntämisellä inhimillisten ja ei-inhimillisten välisten verkostojen syntymistä. Tutkimuksessa havaitsin, että inhimillisen ja ei-inhimillisen suhde rakentuu opetussuunnitelmissa joko ei-inhimillisen merkityksen häivyttämisen tai sen tunnustamisen kautta. Ei-inhimillisiin luonnonresursseihin ja teknologiaan kohdistuu odotuksia suhteessa inhimilliseen oppimiseen ja kehitykseen. Siksi ei-inhimillisten merkitys ja erilaiset vaikutukset luokanopettajakoulutuksessa olisi otettava huomioon pitämättä niiden olemassaoloa itsestäänselvyytenä. Koulutuksessa olisi mahdollista ottaa vastuuta inhimillisen ja ei-inhimillisen suhdetta koskevasta ajattelusta ja nykyisten inhimillistä ja ei-inhimillistä koskevien lähtöoletusten kyseenalaistamisesta. Luokanopettajaksi opiskeluun kuuluva posthumanistinen ajattelu on perusteltavissa välttämättömyydellä muuttaa elämäntapaamme nykyistä kestävämpään suuntaan.
first_indexed 2019-08-19T08:21:18Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Nikkola, Tiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rautiainen, Matti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Toikkanen, Auli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-03-11T08:30:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-03-11T08:30:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63083", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella inhimillisen ja ei-inhimillisen suhteen rakentumista luokanopettajakoulutusten opetussuunnitelmissa posthumanistisesta n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tarkoituksenani on pohtia, tulisiko luokanopettajakoulutusta tarkastella nykyist\u00e4 enemm\u00e4n my\u00f6s posthumanismin n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimuksen tekemist\u00e4 motivoi se, ett\u00e4 inhimillisen ja ei-inhimillisen suhdetta koskevat kysymykset ovat erityisen ajankohtaisia ymp\u00e4rist\u00f6kriisien ja ilmastonmuutoksen aikakaudella. Tutkimuksessa olen tarkastellut luokanopettajakoulutusta ja sen l\u00e4ht\u00f6oletuksia kyseenalaistavalla otteella. Tutkimusaineistona olen k\u00e4ytt\u00e4nyt luokanopettajakoulutusten opetussuunnitelmia, jotka olen ker\u00e4nnyt opettajankoulutuslaitosten verkkosivuilta loppuvuodesta 2017 ja alkuvuodesta 2018. Aineiston olen analysoinut laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin sek\u00e4 toimijaverkkoteorian verkostomaista todellisuusk\u00e4sityst\u00e4 ja puhdistamisen ja k\u00e4\u00e4nt\u00e4misen k\u00e4sitteit\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4en. Puhdistamisella tarkoitetaan toimijaverkkoteoriassa p\u00e4\u00e4asiassa inhimillisen erottamista ei-inhimillisest\u00e4 ja k\u00e4\u00e4nt\u00e4misell\u00e4 inhimillisten ja ei-inhimillisten v\u00e4listen verkostojen syntymist\u00e4. Tutkimuksessa havaitsin, ett\u00e4 inhimillisen ja ei-inhimillisen suhde rakentuu opetussuunnitelmissa joko ei-inhimillisen merkityksen h\u00e4ivytt\u00e4misen tai sen tunnustamisen kautta. Ei-inhimillisiin luonnonresursseihin ja teknologiaan kohdistuu odotuksia suhteessa inhimilliseen oppimiseen ja kehitykseen. Siksi ei-inhimillisten merkitys ja erilaiset vaikutukset luokanopettajakoulutuksessa olisi otettava huomioon pit\u00e4m\u00e4tt\u00e4 niiden olemassaoloa itsest\u00e4\u00e4nselvyyten\u00e4. Koulutuksessa olisi mahdollista ottaa vastuuta inhimillisen ja ei-inhimillisen suhdetta koskevasta ajattelusta ja nykyisten inhimillist\u00e4 ja ei-inhimillist\u00e4 koskevien l\u00e4ht\u00f6oletusten kyseenalaistamisesta. Luokanopettajaksi opiskeluun kuuluva posthumanistinen ajattelu on perusteltavissa v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00f6myydell\u00e4 muuttaa el\u00e4m\u00e4ntapaamme nykyist\u00e4 kest\u00e4v\u00e4mp\u00e4\u00e4n suuntaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-03-11T08:30:28Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-03-11T08:30:28Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "64", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "inhimillinen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ei-inhimillinen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luokanopettajakoulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Inhimillisen ja ei-inhimillisen suhde luokanopettajakoulutusten opetussuunnitelmissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201903111795", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "posthumanismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimijaverkkoteoria", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_63083
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:45Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/fe88de30-3e00-447a-9e43-32e8626ac430\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201903111795.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Toikkanen, Auli Inhimillisen ja ei-inhimillisen suhde luokanopettajakoulutusten opetussuunnitelmissa inhimillinen ei-inhimillinen luokanopettajakoulutus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 posthumanismi opetussuunnitelmat opettajankoulutus toimijaverkkoteoria koulutus
title Inhimillisen ja ei-inhimillisen suhde luokanopettajakoulutusten opetussuunnitelmissa
title_full Inhimillisen ja ei-inhimillisen suhde luokanopettajakoulutusten opetussuunnitelmissa
title_fullStr Inhimillisen ja ei-inhimillisen suhde luokanopettajakoulutusten opetussuunnitelmissa Inhimillisen ja ei-inhimillisen suhde luokanopettajakoulutusten opetussuunnitelmissa
title_full_unstemmed Inhimillisen ja ei-inhimillisen suhde luokanopettajakoulutusten opetussuunnitelmissa Inhimillisen ja ei-inhimillisen suhde luokanopettajakoulutusten opetussuunnitelmissa
title_short Inhimillisen ja ei-inhimillisen suhde luokanopettajakoulutusten opetussuunnitelmissa
title_sort inhimillisen ja ei inhimillisen suhde luokanopettajakoulutusten opetussuunnitelmissa
title_txtP Inhimillisen ja ei-inhimillisen suhde luokanopettajakoulutusten opetussuunnitelmissa
topic inhimillinen ei-inhimillinen luokanopettajakoulutus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 posthumanismi opetussuunnitelmat opettajankoulutus toimijaverkkoteoria koulutus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education ei-inhimillinen inhimillinen koulutus luokanopettajakoulutus opettajankoulutus opetussuunnitelmat posthumanismi toimijaverkkoteoria
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63083 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201903111795
work_keys_str_mv AT toikkanenauli inhimillisenjaeiinhimillisensuhdeluokanopettajakoulutustenopetussuunnitelmissa