3. luokan oppilaiden ruokailutottumuksia ja käsityksiä kouluruokailusta

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia ruokailutottumuksia ja käsityksiä kouluruokailusta on 3. luokan oppilailla. Tutkimuksen tavoitteena oli saada selville millaiset ruokailutottumukset oppilaille on kehittynyt, syövätkö oppilaat malliannoksen mukaisen aterian, ja mitä rutiineja ja tap...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Suhonen, Emilia
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63019
_version_ 1828193079146840064
author Suhonen, Emilia
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Suhonen, Emilia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Suhonen, Emilia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Suhonen, Emilia
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia ruokailutottumuksia ja käsityksiä kouluruokailusta on 3. luokan oppilailla. Tutkimuksen tavoitteena oli saada selville millaiset ruokailutottumukset oppilaille on kehittynyt, syövätkö oppilaat malliannoksen mukaisen aterian, ja mitä rutiineja ja tapoja oppilaat liittävät osaksi ruokailutilanteita. Tutkimus tehtiin laadullisen aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksessa kerättiin aineistoa kyselylomakkeella ja haastattelemalla oppilaita sekä kuvaamalla oppilaiden tarjottimia osana kouluruokailua. Aineistosta nousi esiin, että oppilaiden ruokailutottumuksiin vaikuttavat viisi pääteemaa: ruuan maku, syödyn ruuan määrä, ruokien maistaminen, kotoa tutut ruuat ja terveelliseksi koetut vaihtoehdot. Tutkimuksessa selvisi, että oppilaat eivät syö malliannoksen mukaisesti, vaan heidän annoksensa ovat pääasiassa niukempia ja niistä puuttuu joitakin ruoka-aineita kokonaan. Oppilaat liittävät ennen ruokailua, ruokailun aikana ja ruokailun jälkeen tapahtuviin tilanteisiin erilaisia tapoja ja rutiineja, jotka vaihtelevat osittain koulun ja kodin vä-lillä. Tutkimuksesta voi päätellä, että oppilaiden kotoa saama malli on merkittävin tekijä, joka vaikuttaa oppilaiden ruokailutottumusten kehittymiseen. Koulun tulisi kehittää antamaansa terveys- ja ruokakasvatusta, jotta olisi mahdollista päästä parempiin tuloksiin oppilaiden tulevaisuutta ajatellen.
first_indexed 2024-09-11T08:49:27Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tarnanen, Mirja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Suhonen, Emilia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-03-05T06:56:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-03-05T06:56:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63019", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia ruokailutottumuksia ja k\u00e4sityksi\u00e4 kouluruokailusta on 3. luokan oppilailla. Tutkimuksen tavoitteena oli saada selville millaiset ruokailutottumukset oppilaille on kehittynyt, sy\u00f6v\u00e4tk\u00f6 oppilaat malliannoksen mukaisen aterian, ja mit\u00e4 rutiineja ja tapoja oppilaat liitt\u00e4v\u00e4t osaksi ruokailutilanteita.\n\nTutkimus tehtiin laadullisen aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin. Tutkimuksessa ker\u00e4ttiin aineistoa kyselylomakkeella ja haastattelemalla oppilaita sek\u00e4 kuvaamalla oppilaiden tarjottimia osana kouluruokailua.\n\nAineistosta nousi esiin, ett\u00e4 oppilaiden ruokailutottumuksiin vaikuttavat viisi p\u00e4\u00e4teemaa: ruuan maku, sy\u00f6dyn ruuan m\u00e4\u00e4r\u00e4, ruokien maistaminen, kotoa tutut ruuat ja terveelliseksi koetut vaihtoehdot. Tutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 oppilaat eiv\u00e4t sy\u00f6 malliannoksen mukaisesti, vaan heid\u00e4n annoksensa ovat p\u00e4\u00e4asiassa niukempia ja niist\u00e4 puuttuu joitakin ruoka-aineita kokonaan. Oppilaat liitt\u00e4v\u00e4t ennen ruokailua, ruokailun aikana ja ruokailun j\u00e4lkeen tapahtuviin tilanteisiin erilaisia tapoja ja rutiineja, jotka vaihtelevat osittain koulun ja kodin v\u00e4-lill\u00e4. Tutkimuksesta voi p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 oppilaiden kotoa saama malli on merkitt\u00e4vin tekij\u00e4, joka vaikuttaa oppilaiden ruokailutottumusten kehittymiseen. Koulun tulisi kehitt\u00e4\u00e4 antamaansa terveys- ja ruokakasvatusta, jotta olisi mahdollista p\u00e4\u00e4st\u00e4 parempiin tuloksiin oppilaiden tulevaisuutta ajatellen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-03-05T06:56:25Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-03-05T06:56:26Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "62", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "malliannos", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lautasmalli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "3. luokan oppilaiden ruokailutottumuksia ja k\u00e4sityksi\u00e4 kouluruokailusta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201903051731", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kouluruokailu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruokailu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kouluruoka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sy\u00f6minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ateriat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_63019
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:55Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ee266aac-3c74-4ebf-bfe5-c339a9b9bd45\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201903051731.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Suhonen, Emilia 3. luokan oppilaiden ruokailutottumuksia ja käsityksiä kouluruokailusta malliannos lautasmalli Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 oppilaat kouluruokailu ruokailu kouluruoka syöminen ateriat
title 3. luokan oppilaiden ruokailutottumuksia ja käsityksiä kouluruokailusta
title_full 3. luokan oppilaiden ruokailutottumuksia ja käsityksiä kouluruokailusta
title_fullStr 3. luokan oppilaiden ruokailutottumuksia ja käsityksiä kouluruokailusta 3. luokan oppilaiden ruokailutottumuksia ja käsityksiä kouluruokailusta
title_full_unstemmed 3. luokan oppilaiden ruokailutottumuksia ja käsityksiä kouluruokailusta 3. luokan oppilaiden ruokailutottumuksia ja käsityksiä kouluruokailusta
title_short 3. luokan oppilaiden ruokailutottumuksia ja käsityksiä kouluruokailusta
title_sort 3 luokan oppilaiden ruokailutottumuksia ja käsityksiä kouluruokailusta
title_txtP 3. luokan oppilaiden ruokailutottumuksia ja käsityksiä kouluruokailusta
topic malliannos lautasmalli Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 oppilaat kouluruokailu ruokailu kouluruoka syöminen ateriat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education ateriat kouluruoka kouluruokailu lautasmalli malliannos oppilaat ruokailu syöminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63019 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201903051731
work_keys_str_mv AT suhonenemilia 3luokanoppilaidenruokailutottumuksiajakäsityksiäkouluruokailusta