Vocabulary teaching techniques in 7th grade Finnish EFL books a content analysis on vocabulary activities

Sanaston hallinta on oleellinen osa kielitaitoa, ja se edeltää ja ennakoi osaamista kaikilla kielitaidon osa-alueilla (esim. kirjoittaminen, puhuminen, lukeminen ja kuunteleminen). Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yläkoulun oppikirjojen sanastoon keskittyvien harjoitusten oppimistavoitt...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Shah, Kirsi
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63018
_version_ 1826225688891359232
author Shah, Kirsi
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Shah, Kirsi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Shah, Kirsi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Shah, Kirsi
datasource_str_mv jyx
description Sanaston hallinta on oleellinen osa kielitaitoa, ja se edeltää ja ennakoi osaamista kaikilla kielitaidon osa-alueilla (esim. kirjoittaminen, puhuminen, lukeminen ja kuunteleminen). Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yläkoulun oppikirjojen sanastoon keskittyvien harjoitusten oppimistavoitteita ja oppilaalta vaadittuja psykologisia taitoja sanaston oppimisessa erityisesti uuden opetussuunnitelman mukaisissa oppikirjoissa. Oppikirja-analyyseja sanastotehtävistä on tehty vain muutamia ja tässä tutkimuksessa käytettävä Nation‟in analyysitekniikka on luotu 2001 eli se on suhteellisen uusi metodi. Tutkimuksessa analysoitiin kahden englannin oppikirjasarjan, On the Go ja Scene, seitsemännelle luokalle tarkoitettuja tehtäväkirjoja. Analyysimenetelmänä käytettiin laadullista sisällönanalyysia. Kaikki oppikirjat luettiin läpi useampaan kertaan, ja kaikki löydetyt relevantit harjoitukset luokiteltiin induktiivisesti käyttäen Nation‟in luomaa analyysitekniikkaa, jonka avulla voi tarkastella sanaston oppimiseen keskittyviä tehtäviä ja tutkia niiden syvyyttä ja vaikuttavuutta niiden vaatimien psykologisten ominaisuuksien avulla. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että oppikirjoissa oli suuria eroja sanaston oppimisen tehtävien kannalta. Oppikirjasarjojen välillä oli suuria eroja erityisesti sen suhteen miten ne pyrkivät motivoimaan oppijaa. Yleisin käytetty keino oli se, että oppija saa itse valita tärkeitä sanoja. Tulevaisuuden oppikirjoihin kannattaisi sisällyttää enemmän sanastoon keskittyviä harjoituksia ja huolehtia niiden laadusta. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää erityisesti oppikirjaa valitessa. Tämän lisäksi oppikirjojen tekijät voivat saada ideoita kirjojen kehittämiseen. Huolellisesti laaditut oppikirjat ja niiden huomiointi kielenopetuksessa ja oppimateriaaleissa toisi oppijoille uutta motivaatiota ja intoa sanaston oppimiseen.
first_indexed 2019-08-19T08:21:09Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e4ntyl\u00e4, Katja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Shah, Kirsi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-03-05T06:54:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-03-05T06:54:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63018", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Sanaston hallinta on oleellinen osa kielitaitoa, ja se edelt\u00e4\u00e4 ja ennakoi osaamista kaikilla kielitaidon osa-alueilla (esim. kirjoittaminen, puhuminen, lukeminen ja kuunteleminen). T\u00e4m\u00e4n\ntutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 yl\u00e4koulun oppikirjojen sanastoon keskittyvien harjoitusten oppimistavoitteita ja oppilaalta vaadittuja psykologisia taitoja sanaston oppimisessa erityisesti uuden opetussuunnitelman mukaisissa oppikirjoissa. Oppikirja-analyyseja sanastoteht\u00e4vist\u00e4 on tehty vain\nmuutamia ja t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4 Nation\u201fin analyysitekniikka on luotu 2001 eli se on suhteellisen uusi metodi.\n\nTutkimuksessa analysoitiin kahden englannin oppikirjasarjan, On the Go ja Scene, seitsem\u00e4nnelle luokalle tarkoitettuja teht\u00e4v\u00e4kirjoja. Analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia. Kaikki oppikirjat luettiin l\u00e4pi useampaan kertaan, ja kaikki l\u00f6ydetyt relevantit harjoitukset luokiteltiin induktiivisesti k\u00e4ytt\u00e4en Nation\u201fin luomaa analyysitekniikkaa, jonka avulla voi tarkastella sanaston oppimiseen keskittyvi\u00e4 teht\u00e4vi\u00e4 ja tutkia niiden syvyytt\u00e4 ja vaikuttavuutta niiden vaatimien psykologisten ominaisuuksien avulla.\n\nTutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 oppikirjoissa oli suuria eroja sanaston oppimisen teht\u00e4vien kannalta. Oppikirjasarjojen v\u00e4lill\u00e4 oli suuria eroja erityisesti sen suhteen miten ne pyrkiv\u00e4t motivoimaan\noppijaa. Yleisin k\u00e4ytetty keino oli se, ett\u00e4 oppija saa itse valita t\u00e4rkeit\u00e4 sanoja. Tulevaisuuden oppikirjoihin kannattaisi sis\u00e4llytt\u00e4\u00e4 enemm\u00e4n sanastoon keskittyvi\u00e4 harjoituksia ja huolehtia niiden\nlaadusta.\nTutkimuksen tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 erityisesti oppikirjaa valitessa. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi oppikirjojen tekij\u00e4t voivat saada ideoita kirjojen kehitt\u00e4miseen. Huolellisesti laaditut oppikirjat ja niiden huomiointi kielenopetuksessa ja oppimateriaaleissa toisi oppijoille uutta motivaatiota ja intoa sanaston oppimiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-03-05T06:54:53Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-03-05T06:54:53Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "66", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vocabulary learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vocabulary teaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "material design", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "workbooks", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Vocabulary teaching techniques in 7th grade Finnish EFL books : a content analysis on vocabulary activities", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201903051730", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sanavarasto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "study material", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "textbooks", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "content analysis", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vocabulary (knowledge)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_63018
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:14Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Shah, Kirsi Vocabulary teaching techniques in 7th grade Finnish EFL books : a content analysis on vocabulary activities vocabulary learning vocabulary teaching material design workbooks Englannin kieli English 301 oppimateriaali englannin kieli oppikirjat sisällönanalyysi oppiminen sanavarasto study material English language textbooks content analysis learning vocabulary (knowledge)
title Vocabulary teaching techniques in 7th grade Finnish EFL books : a content analysis on vocabulary activities
title_full Vocabulary teaching techniques in 7th grade Finnish EFL books : a content analysis on vocabulary activities
title_fullStr Vocabulary teaching techniques in 7th grade Finnish EFL books : a content analysis on vocabulary activities Vocabulary teaching techniques in 7th grade Finnish EFL books : a content analysis on vocabulary activities
title_full_unstemmed Vocabulary teaching techniques in 7th grade Finnish EFL books : a content analysis on vocabulary activities Vocabulary teaching techniques in 7th grade Finnish EFL books : a content analysis on vocabulary activities
title_short Vocabulary teaching techniques in 7th grade Finnish EFL books
title_sort vocabulary teaching techniques in 7th grade finnish efl books a content analysis on vocabulary activities
title_sub a content analysis on vocabulary activities
title_txtP Vocabulary teaching techniques in 7th grade Finnish EFL books : a content analysis on vocabulary activities
topic vocabulary learning vocabulary teaching material design workbooks Englannin kieli English 301 oppimateriaali englannin kieli oppikirjat sisällönanalyysi oppiminen sanavarasto study material English language textbooks content analysis learning vocabulary (knowledge)
topic_facet 301 Englannin kieli English English language content analysis englannin kieli learning material design oppikirjat oppimateriaali oppiminen sanavarasto sisällönanalyysi study material textbooks vocabulary (knowledge) vocabulary learning vocabulary teaching workbooks
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63018 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201903051730
work_keys_str_mv AT shahkirsi vocabularyteachingtechniquesin7thgradefinnisheflbooksacontentanalysisonvocabularyactiv