Äidin huolet siirtymässä alakoulusta yläkouluun yhteydet nuoren autonomian tukemiseen ja koulumenestykseen

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, minkälaisia yhteyksiä äidin taholta saadun autonomian tuen, äidin koulunkäyntiin liittyvien huolten sekä nuoren koulumenestyksen välillä on siirtymässä alakoulusta yläkouluun. Tavoitteena oli selvittää, missä määrin äidin huolet selittävät nuoren koulumenestystä su...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mustonen, Leena
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63017
_version_ 1826225732743856128
author Mustonen, Leena
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Mustonen, Leena Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Mustonen, Leena Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Mustonen, Leena
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, minkälaisia yhteyksiä äidin taholta saadun autonomian tuen, äidin koulunkäyntiin liittyvien huolten sekä nuoren koulumenestyksen välillä on siirtymässä alakoulusta yläkouluun. Tavoitteena oli selvittää, missä määrin äidin huolet selittävät nuoren koulumenestystä suoraan sekä autonomian tukemisen kautta. Vastavuoroisesti pyrittiin selittämään, missä määrin nuoren koulumenestys selittää äidin myöhempää autonomian tukemista joko suoraan tai äidin huolten kautta. Tutkimus on osa syksyllä 2013 käynnistynyttä TIKAPUU- Alakoulusta yläkouluun –tutkimushanketta. Tutkimuksen otos rajattiin äiteihin, jotka olivat vastanneet kyselyyn nuoren ollessa 6. ja 7. luokalla (N=585). Äidit arvioivat autonomian tukemista kotitehtävätilanteissa sekä koulunkäyntiin liittyviä huolia 6. luokan syksyllä ja 7. luokan syksyllä. Nuoren koulumenestystä arvioitiin kaikkien arvosanojen keskiarvolla. Äidin koulunkäyntiin liittyvät huolet ennustivat nuoren koulumenestystä sekä suoraan että äidin autonomian tuen kautta. Mitä enemmän huolia äidillä oli koulunkäyntiin liittyen 6. luokalla, sitä vähemmän hän tarjosi autonomian tukea kotitehtävätilanteissa 7. luokalla. Vähäinen autonomian tuki taas ennusti heikompaa koulumenestystä. Nuoren aiemman koulumenestyksen todettiin ennustavan äidin taholta saatua autonomian tukea koulunkäyntiä koskevien huolten kautta. Mitä heikommin nuori pärjäsi koulussa 6. luokalla, sitä enemmän äidillä oli huolia 7. luokan syksyllä, mikä johti vähäiseen autonomian tukemiseen. Tutkimus osoittaa, että vanhemman huolilla ja kotitehtäväkäytänteillä on merkitystä myös yläkoulussa, jossa korostetaan nuoren itsenäisempää otetta koulutyöhön. Tulokset haastavat vanhempia kiinnittämään huomiota tunteisiinsa ja toimiinsa sekä pohtimaan, miten he voivat edistää onnistunutta siirtymää yläkouluun.
first_indexed 2019-08-19T08:21:44Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hirvonen, Riikka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Mustonen, Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-03-05T06:23:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-03-05T06:23:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63017", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin, mink\u00e4laisia yhteyksi\u00e4 \u00e4idin taholta saadun autonomian tuen,\n\u00e4idin koulunk\u00e4yntiin liittyvien huolten sek\u00e4 nuoren koulumenestyksen v\u00e4lill\u00e4 on siirtym\u00e4ss\u00e4\nalakoulusta yl\u00e4kouluun. Tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin \u00e4idin huolet selitt\u00e4v\u00e4t nuoren\nkoulumenestyst\u00e4 suoraan sek\u00e4 autonomian tukemisen kautta. Vastavuoroisesti pyrittiin\nselitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin nuoren koulumenestys selitt\u00e4\u00e4 \u00e4idin my\u00f6hemp\u00e4\u00e4 autonomian\ntukemista joko suoraan tai \u00e4idin huolten kautta. Tutkimus on osa syksyll\u00e4 2013 k\u00e4ynnistynytt\u00e4\nTIKAPUU- Alakoulusta yl\u00e4kouluun \u2013tutkimushanketta. Tutkimuksen otos rajattiin \u00e4iteihin, jotka\nolivat vastanneet kyselyyn nuoren ollessa 6. ja 7. luokalla (N=585). \u00c4idit arvioivat autonomian\ntukemista kotiteht\u00e4v\u00e4tilanteissa sek\u00e4 koulunk\u00e4yntiin liittyvi\u00e4 huolia 6. luokan syksyll\u00e4 ja 7.\nluokan syksyll\u00e4. Nuoren koulumenestyst\u00e4 arvioitiin kaikkien arvosanojen keskiarvolla. \u00c4idin\nkoulunk\u00e4yntiin liittyv\u00e4t huolet ennustivat nuoren koulumenestyst\u00e4 sek\u00e4 suoraan ett\u00e4 \u00e4idin\nautonomian tuen kautta. Mit\u00e4 enemm\u00e4n huolia \u00e4idill\u00e4 oli koulunk\u00e4yntiin liittyen 6. luokalla, sit\u00e4\nv\u00e4hemm\u00e4n h\u00e4n tarjosi autonomian tukea kotiteht\u00e4v\u00e4tilanteissa 7. luokalla. V\u00e4h\u00e4inen autonomian\ntuki taas ennusti heikompaa koulumenestyst\u00e4. Nuoren aiemman koulumenestyksen todettiin\nennustavan \u00e4idin taholta saatua autonomian tukea koulunk\u00e4ynti\u00e4 koskevien huolten kautta. Mit\u00e4\nheikommin nuori p\u00e4rj\u00e4si koulussa 6. luokalla, sit\u00e4 enemm\u00e4n \u00e4idill\u00e4 oli huolia 7. luokan syksyll\u00e4,\nmik\u00e4 johti v\u00e4h\u00e4iseen autonomian tukemiseen. Tutkimus osoittaa, ett\u00e4 vanhemman huolilla ja\nkotiteht\u00e4v\u00e4k\u00e4yt\u00e4nteill\u00e4 on merkityst\u00e4 my\u00f6s yl\u00e4koulussa, jossa korostetaan nuoren itsen\u00e4isemp\u00e4\u00e4\notetta kouluty\u00f6h\u00f6n. Tulokset haastavat vanhempia kiinnitt\u00e4m\u00e4\u00e4n huomiota tunteisiinsa ja\ntoimiinsa sek\u00e4 pohtimaan, miten he voivat edist\u00e4\u00e4 onnistunutta siirtym\u00e4\u00e4 yl\u00e4kouluun.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-03-05T06:23:35Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-03-05T06:23:35Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "37", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulusiirtym\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "autonomian tukeminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulumenestys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "huoli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u00c4idin huolet siirtym\u00e4ss\u00e4 alakoulusta yl\u00e4kouluun : yhteydet nuoren autonomian tukemiseen ja koulumenestykseen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201903051729", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4idit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opintomenestys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulunk\u00e4ynti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "autonomia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_63017
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:00Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a4257fc9-0984-4ed2-af7b-7de50e9d584d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201903051729.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mustonen, Leena Äidin huolet siirtymässä alakoulusta yläkouluun : yhteydet nuoren autonomian tukemiseen ja koulumenestykseen koulusiirtymä autonomian tukeminen koulumenestys huoli Psykologia Psychology 202 nuoret äidit opintomenestys koulunkäynti autonomia tukeminen
title Äidin huolet siirtymässä alakoulusta yläkouluun : yhteydet nuoren autonomian tukemiseen ja koulumenestykseen
title_full Äidin huolet siirtymässä alakoulusta yläkouluun : yhteydet nuoren autonomian tukemiseen ja koulumenestykseen
title_fullStr Äidin huolet siirtymässä alakoulusta yläkouluun : yhteydet nuoren autonomian tukemiseen ja koulumenestykseen Äidin huolet siirtymässä alakoulusta yläkouluun : yhteydet nuoren autonomian tukemiseen ja koulumenestykseen
title_full_unstemmed Äidin huolet siirtymässä alakoulusta yläkouluun : yhteydet nuoren autonomian tukemiseen ja koulumenestykseen Äidin huolet siirtymässä alakoulusta yläkouluun : yhteydet nuoren autonomian tukemiseen ja koulumenestykseen
title_short Äidin huolet siirtymässä alakoulusta yläkouluun
title_sort äidin huolet siirtymässä alakoulusta yläkouluun yhteydet nuoren autonomian tukemiseen ja koulumenestykseen
title_sub yhteydet nuoren autonomian tukemiseen ja koulumenestykseen
title_txtP Äidin huolet siirtymässä alakoulusta yläkouluun : yhteydet nuoren autonomian tukemiseen ja koulumenestykseen
topic koulusiirtymä autonomian tukeminen koulumenestys huoli Psykologia Psychology 202 nuoret äidit opintomenestys koulunkäynti autonomia tukeminen
topic_facet 202 Psychology Psykologia autonomia autonomian tukeminen huoli koulumenestys koulunkäynti koulusiirtymä nuoret opintomenestys tukeminen äidit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63017 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201903051729
work_keys_str_mv AT mustonenleena äidinhuoletsiirtymässäalakoulustayläkouluunyhteydetnuorenautonomiantukemiseenjakou