Äidin huolet siirtymässä alakoulusta yläkouluun yhteydet nuoren autonomian tukemiseen ja koulumenestykseen

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, minkälaisia yhteyksiä äidin taholta saadun autonomian tuen, äidin koulunkäyntiin liittyvien huolten sekä nuoren koulumenestyksen välillä on siirtymässä alakoulusta yläkouluun. Tavoitteena oli selvittää, missä määrin äidin huolet selittävät nuoren koulumenestystä su...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mustonen, Leena
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63017
Description
Summary:Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, minkälaisia yhteyksiä äidin taholta saadun autonomian tuen, äidin koulunkäyntiin liittyvien huolten sekä nuoren koulumenestyksen välillä on siirtymässä alakoulusta yläkouluun. Tavoitteena oli selvittää, missä määrin äidin huolet selittävät nuoren koulumenestystä suoraan sekä autonomian tukemisen kautta. Vastavuoroisesti pyrittiin selittämään, missä määrin nuoren koulumenestys selittää äidin myöhempää autonomian tukemista joko suoraan tai äidin huolten kautta. Tutkimus on osa syksyllä 2013 käynnistynyttä TIKAPUU- Alakoulusta yläkouluun –tutkimushanketta. Tutkimuksen otos rajattiin äiteihin, jotka olivat vastanneet kyselyyn nuoren ollessa 6. ja 7. luokalla (N=585). Äidit arvioivat autonomian tukemista kotitehtävätilanteissa sekä koulunkäyntiin liittyviä huolia 6. luokan syksyllä ja 7. luokan syksyllä. Nuoren koulumenestystä arvioitiin kaikkien arvosanojen keskiarvolla. Äidin koulunkäyntiin liittyvät huolet ennustivat nuoren koulumenestystä sekä suoraan että äidin autonomian tuen kautta. Mitä enemmän huolia äidillä oli koulunkäyntiin liittyen 6. luokalla, sitä vähemmän hän tarjosi autonomian tukea kotitehtävätilanteissa 7. luokalla. Vähäinen autonomian tuki taas ennusti heikompaa koulumenestystä. Nuoren aiemman koulumenestyksen todettiin ennustavan äidin taholta saatua autonomian tukea koulunkäyntiä koskevien huolten kautta. Mitä heikommin nuori pärjäsi koulussa 6. luokalla, sitä enemmän äidillä oli huolia 7. luokan syksyllä, mikä johti vähäiseen autonomian tukemiseen. Tutkimus osoittaa, että vanhemman huolilla ja kotitehtäväkäytänteillä on merkitystä myös yläkoulussa, jossa korostetaan nuoren itsenäisempää otetta koulutyöhön. Tulokset haastavat vanhempia kiinnittämään huomiota tunteisiinsa ja toimiinsa sekä pohtimaan, miten he voivat edistää onnistunutta siirtymää yläkouluun.