Kokemusasiantuntijan vastaanotto tapaustutkimus vastaanoton sisällöistä, asiakkaiden kokemuksista sekä muutoksista asiakkaiden terveydessä ja hyvinvoinnissa

Kokemusasiantuntijan vastaanotolla asiakasta tuetaan erilaisissa terveyteen ja terveyspalveluihin liittyvissä asioissa. Kokemusasiantuntija on henkilö, jolla on omakohtaista kokemusta sairastamisesta ja terveyspalveluista, ja hän on saanut koulutuksen kokemusasiantutijan tehtäviin. Tutkimuksen tarko...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Jussila, Liisa
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63006
_version_ 1826225717174599680
author Jussila, Liisa
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Jussila, Liisa Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Jussila, Liisa Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Jussila, Liisa
datasource_str_mv jyx
description Kokemusasiantuntijan vastaanotolla asiakasta tuetaan erilaisissa terveyteen ja terveyspalveluihin liittyvissä asioissa. Kokemusasiantuntija on henkilö, jolla on omakohtaista kokemusta sairastamisesta ja terveyspalveluista, ja hän on saanut koulutuksen kokemusasiantutijan tehtäviin. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata kokemusasiantuntijan vastaanoton sisältöjä, vastaanoton vaikutuksia asiakkaan terveyteen ja hyvinvointiin sekä asiakkaiden kokemusta vastaanotosta. Tavoitteena oli tuottaa tietoa kokemusasiantuntijan vastaanottotoiminnan kehittämiseksi. Aineisto koostui vastaanottokäynneistä tehdyistä kirjauksista (n=73), vastaanottojakson alussa ja lopussa tehdyistä asiakkaiden terveyttä ja hyvinvointia kartoittavista kyselyistä (n=25) sekä asiakkaiden kokemusta ja tyytyväisyyttä koskevista kyselyistä (n=13). Terveyttä ja hyvinvointia kartoittavassa kyselyssä arvoitiin koettua terveydentilaa, tyytyväisyyttä elämään, sosiaalista tukea, minäpystyvyyttä sekä terveystottumuksia. Käyntikirjaukset ja asiakkaiden kokemusta ja tyytyväisyyttä koskevan kyselyn avointen kysymysten vastaukset analysoitiin sisällön erittelyn menetelmällä. Asiakkaiden terveyttä ja hyvinvointia kartoittavien kyselyiden vastaukset analysoitiin muodostamalla frekvenssijakaumat sekä Marginal Homogeneity -testillä, kun muuttuja oli kategorinen, ja Wilcoxon Signed Rank -testillä, kun muuttuja oli jatkuva. Kokemusasiantuntijan vastaanotolle osallistuneista asiakkaista valtaosa oli naisia, ja selvästi yli puolet oli iältään yli 60-vuotiaita. Vastaanotolla käsiteltiin hyvin laajasti terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä erilaisia haasteita. Asiakkaiden terveydessä ja hyvinvoinnissa ei tapahtunut tilastollisesti merkitsevää muutosta kokemusasiantuntijan vastaanottokäyntien aikana. Asiakkaat olivat tyytyväisiä saamaansa tukeen. Tämän tutkimuksen perusteella kokemusasiantuntijan vastaanoton vaikutuksista asiakkaan terveyteen ja hyvinvointiin ei voida tehdä luotettavia johtopäätöksiä. Suuremmalla otannalla ja pidemmällä seuranta-ajalla terveysvaikutukset voisivat tulla esiin.
first_indexed 2019-08-19T08:21:20Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kettunen, Tarja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Jussila, Liisa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-03-04T09:16:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-03-04T09:16:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63006", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kokemusasiantuntijan vastaanotolla asiakasta tuetaan erilaisissa terveyteen ja terveyspalveluihin liittyviss\u00e4 asioissa. Kokemusasiantuntija on henkil\u00f6, jolla on omakohtaista kokemusta sairastamisesta ja terveyspalveluista, ja h\u00e4n on saanut koulutuksen kokemusasiantutijan teht\u00e4viin. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata kokemusasiantuntijan vastaanoton sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4, vastaanoton vaikutuksia asiakkaan terveyteen ja hyvinvointiin sek\u00e4 asiakkaiden kokemusta vastaanotosta. Tavoitteena oli tuottaa tietoa kokemusasiantuntijan vastaanottotoiminnan kehitt\u00e4miseksi.\nAineisto koostui vastaanottok\u00e4ynneist\u00e4 tehdyist\u00e4 kirjauksista (n=73), vastaanottojakson alussa ja lopussa tehdyist\u00e4 asiakkaiden terveytt\u00e4 ja hyvinvointia kartoittavista kyselyist\u00e4 (n=25) sek\u00e4 asiakkaiden kokemusta ja tyytyv\u00e4isyytt\u00e4 koskevista kyselyist\u00e4 (n=13). Terveytt\u00e4 ja hyvinvointia kartoittavassa kyselyss\u00e4 arvoitiin koettua terveydentilaa, tyytyv\u00e4isyytt\u00e4 el\u00e4m\u00e4\u00e4n, sosiaalista tukea, min\u00e4pystyvyytt\u00e4 sek\u00e4 terveystottumuksia. K\u00e4yntikirjaukset ja asiakkaiden kokemusta ja tyytyv\u00e4isyytt\u00e4 koskevan kyselyn avointen kysymysten vastaukset analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6n erittelyn menetelm\u00e4ll\u00e4. Asiakkaiden terveytt\u00e4 ja hyvinvointia kartoittavien kyselyiden vastaukset analysoitiin muodostamalla frekvenssijakaumat sek\u00e4 Marginal Homogeneity -testill\u00e4, kun muuttuja oli kategorinen, ja Wilcoxon Signed Rank -testill\u00e4, kun muuttuja oli jatkuva.\nKokemusasiantuntijan vastaanotolle osallistuneista asiakkaista valtaosa oli naisia, ja selv\u00e4sti yli puolet oli i\u00e4lt\u00e4\u00e4n yli 60-vuotiaita. Vastaanotolla k\u00e4siteltiin hyvin laajasti terveyteen ja hyvinvointiin liittyvi\u00e4 erilaisia haasteita. Asiakkaiden terveydess\u00e4 ja hyvinvoinnissa ei tapahtunut tilastollisesti merkitsev\u00e4\u00e4 muutosta kokemusasiantuntijan vastaanottok\u00e4yntien aikana. Asiakkaat olivat tyytyv\u00e4isi\u00e4 saamaansa tukeen. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen perusteella kokemusasiantuntijan vastaanoton vaikutuksista asiakkaan terveyteen ja hyvinvointiin ei voida tehd\u00e4 luotettavia johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksi\u00e4. Suuremmalla otannalla ja pidemm\u00e4ll\u00e4 seuranta-ajalla terveysvaikutukset voisivat tulla esiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-03-04T09:16:33Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-03-04T09:16:33Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "72", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kokemusasiantuntijan vastaanotto : tapaustutkimus vastaanoton sis\u00e4ll\u00f6ist\u00e4, asiakkaiden kokemuksista sek\u00e4 muutoksista asiakkaiden terveydess\u00e4 ja hyvinvoinnissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201903041709", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Terveyskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Health Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "50411", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tapaustutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemusasiantuntijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vertaistoiminta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_63006
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:49Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8f9ebb6e-5e5b-4696-894a-8cebec804607\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201903041709.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jussila, Liisa Kokemusasiantuntijan vastaanotto : tapaustutkimus vastaanoton sisällöistä, asiakkaiden kokemuksista sekä muutoksista asiakkaiden terveydessä ja hyvinvoinnissa Terveyskasvatus Health Education 50411 tapaustutkimus kokemusasiantuntijat vertaistoiminta
title Kokemusasiantuntijan vastaanotto : tapaustutkimus vastaanoton sisällöistä, asiakkaiden kokemuksista sekä muutoksista asiakkaiden terveydessä ja hyvinvoinnissa
title_full Kokemusasiantuntijan vastaanotto : tapaustutkimus vastaanoton sisällöistä, asiakkaiden kokemuksista sekä muutoksista asiakkaiden terveydessä ja hyvinvoinnissa
title_fullStr Kokemusasiantuntijan vastaanotto : tapaustutkimus vastaanoton sisällöistä, asiakkaiden kokemuksista sekä muutoksista asiakkaiden terveydessä ja hyvinvoinnissa Kokemusasiantuntijan vastaanotto : tapaustutkimus vastaanoton sisällöistä, asiakkaiden kokemuksista sekä muutoksista asiakkaiden terveydessä ja hyvinvoinnissa
title_full_unstemmed Kokemusasiantuntijan vastaanotto : tapaustutkimus vastaanoton sisällöistä, asiakkaiden kokemuksista sekä muutoksista asiakkaiden terveydessä ja hyvinvoinnissa Kokemusasiantuntijan vastaanotto : tapaustutkimus vastaanoton sisällöistä, asiakkaiden kokemuksista sekä muutoksista asiakkaiden terveydessä ja hyvinvoinnissa
title_short Kokemusasiantuntijan vastaanotto
title_sort kokemusasiantuntijan vastaanotto tapaustutkimus vastaanoton sisällöistä asiakkaiden kokemuksista sekä muutoksista asiakkaiden terveydessä ja hyvinvoinnissa
title_sub tapaustutkimus vastaanoton sisällöistä, asiakkaiden kokemuksista sekä muutoksista asiakkaiden terveydessä ja hyvinvoinnissa
title_txtP Kokemusasiantuntijan vastaanotto : tapaustutkimus vastaanoton sisällöistä, asiakkaiden kokemuksista sekä muutoksista asiakkaiden terveydessä ja hyvinvoinnissa
topic Terveyskasvatus Health Education 50411 tapaustutkimus kokemusasiantuntijat vertaistoiminta
topic_facet 50411 Health Education Terveyskasvatus kokemusasiantuntijat tapaustutkimus vertaistoiminta
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63006 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201903041709
work_keys_str_mv AT jussilaliisa kokemusasiantuntijanvastaanottotapaustutkimusvastaanotonsisällöistäasiakkaidenkokem