Kokemusasiantuntijan vastaanotto tapaustutkimus vastaanoton sisällöistä, asiakkaiden kokemuksista sekä muutoksista asiakkaiden terveydessä ja hyvinvoinnissa

Kokemusasiantuntijan vastaanotolla asiakasta tuetaan erilaisissa terveyteen ja terveyspalveluihin liittyvissä asioissa. Kokemusasiantuntija on henkilö, jolla on omakohtaista kokemusta sairastamisesta ja terveyspalveluista, ja hän on saanut koulutuksen kokemusasiantutijan tehtäviin. Tutkimuksen tarko...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Jussila, Liisa
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63006
Kuvaus
Yhteenveto:Kokemusasiantuntijan vastaanotolla asiakasta tuetaan erilaisissa terveyteen ja terveyspalveluihin liittyvissä asioissa. Kokemusasiantuntija on henkilö, jolla on omakohtaista kokemusta sairastamisesta ja terveyspalveluista, ja hän on saanut koulutuksen kokemusasiantutijan tehtäviin. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata kokemusasiantuntijan vastaanoton sisältöjä, vastaanoton vaikutuksia asiakkaan terveyteen ja hyvinvointiin sekä asiakkaiden kokemusta vastaanotosta. Tavoitteena oli tuottaa tietoa kokemusasiantuntijan vastaanottotoiminnan kehittämiseksi. Aineisto koostui vastaanottokäynneistä tehdyistä kirjauksista (n=73), vastaanottojakson alussa ja lopussa tehdyistä asiakkaiden terveyttä ja hyvinvointia kartoittavista kyselyistä (n=25) sekä asiakkaiden kokemusta ja tyytyväisyyttä koskevista kyselyistä (n=13). Terveyttä ja hyvinvointia kartoittavassa kyselyssä arvoitiin koettua terveydentilaa, tyytyväisyyttä elämään, sosiaalista tukea, minäpystyvyyttä sekä terveystottumuksia. Käyntikirjaukset ja asiakkaiden kokemusta ja tyytyväisyyttä koskevan kyselyn avointen kysymysten vastaukset analysoitiin sisällön erittelyn menetelmällä. Asiakkaiden terveyttä ja hyvinvointia kartoittavien kyselyiden vastaukset analysoitiin muodostamalla frekvenssijakaumat sekä Marginal Homogeneity -testillä, kun muuttuja oli kategorinen, ja Wilcoxon Signed Rank -testillä, kun muuttuja oli jatkuva. Kokemusasiantuntijan vastaanotolle osallistuneista asiakkaista valtaosa oli naisia, ja selvästi yli puolet oli iältään yli 60-vuotiaita. Vastaanotolla käsiteltiin hyvin laajasti terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä erilaisia haasteita. Asiakkaiden terveydessä ja hyvinvoinnissa ei tapahtunut tilastollisesti merkitsevää muutosta kokemusasiantuntijan vastaanottokäyntien aikana. Asiakkaat olivat tyytyväisiä saamaansa tukeen. Tämän tutkimuksen perusteella kokemusasiantuntijan vastaanoton vaikutuksista asiakkaan terveyteen ja hyvinvointiin ei voida tehdä luotettavia johtopäätöksiä. Suuremmalla otannalla ja pidemmällä seuranta-ajalla terveysvaikutukset voisivat tulla esiin.