The use of vocabulary learning strategies among Finnish high school students

Sanaston asema kielten oppimisen ja opetuksen tutkimuksessa on vahvistunut 1980-luvulta lähtien. Sanasto muodostaa ison osan kielitaidosta ja tutkijat ovat sitä mieltä, että sanaston oppimiseen tarvitaan ainakin osittain tietoisia prosesseja. Siksi tarvitaan lisää tietoa siitä, kuinka sanastoa olisi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mäkinen, Leni
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62997
_version_ 1826225817592528896
author Mäkinen, Leni
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Mäkinen, Leni Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Mäkinen, Leni Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Mäkinen, Leni
datasource_str_mv jyx
description Sanaston asema kielten oppimisen ja opetuksen tutkimuksessa on vahvistunut 1980-luvulta lähtien. Sanasto muodostaa ison osan kielitaidosta ja tutkijat ovat sitä mieltä, että sanaston oppimiseen tarvitaan ainakin osittain tietoisia prosesseja. Siksi tarvitaan lisää tietoa siitä, kuinka sanastoa olisi tehokkainta opiskella. Tämä tutkimus käsittelee sanaston oppimisstrategioita. Tutkin, mitä sanaston oppimisstrategioita lukiolaiset ovat käyttäneet englannin kielessä lukion aikana ja kuinka usein. Lisäksi tutkin, mitkä strategiat he kokevat hyödyllisimmiksi. Suomalaisten lukiolaisten sanaston oppimisstrategioiden käyttöä ei ole aiemmin juurikaan tutkittu opinnäytetöitä lukuun ottamatta. Monet kansainväliset tutkimukset ovat lähinnä selvittäneet, käyttävätkö tutkimukseen osallistuneet ihmiset kyseisiä strategioita, mutta eivät kuinka usein he niitä käyttävät. Aineisto kerättiin paperisella kyselyllä keskisuomalaisessa lukiossa vuoden 2018 alkusyksyllä. Vastaajat, joita oli yhteensä 68, koostuivat lukion 1. ja 2. vuoden opiskelijoista. Kysely pohjautui hyvin vahvasti Norbert Schmittin (1997) sanaston oppimisstrategioiden taksonomiaan. Taksonomiassa strategiat jaetaan kahtia: niihin, joilla pyritään selvittämään uuden sanan merkitys (discovery strategies) ja niihin, joiden avulla yritetään painaa sana ja sen merkitys mieleen (consolidation strategies). Ensimmäisestä ryhmästä eniten käytetyiksi strategioiksi nousivat sanan arvaaminen kontekstista, sanakirjan käyttö sekä kysyminen luokkatovereilta tai muilta kavereilta. Hyödyllisimmiksi tästä ryhmästä koettiin sanakirjan käyttö, oppikirjojen sanalistat, käännöksen tai vihjeen kysyminen opettajalta, kysyminen luokkatovereilta tai muilta kavereilta sekä arvaaminen kontekstista. Jälkimmäisestä ryhmästä käytetyimmät strategiat olivat puolestaan sanalistojen avulla harjoittelu, sanojen verbaalinen toisto sekä sanan kirjoitusasun tarkastelu. Hyödyllisimmiksi koettiin edellä mainittujen käytetyimpien strategioiden lisäksi myös sanan kirjallinen toisto, sanojen kysely, sanastotestit sekä tietoinen opiskelu englanninkielisen median kautta. Suomalaiset lukio-opiskelijat tuntuvat siis käyttävän niitä strategioita, jotka ovat jo todenneet toimiviksi. Nämä ovat monesti kognitiivisia strategioita, jotka ovat toistoon nojautuvia ja mekaanisia tapoja opiskella sanastoa. Avoimista kysymyksistä nousi esiin etenkin Quizlet-nimisen opiskelusovelluksen runsas käyttö vastaajien keskuudessa. Tulokset olivat jokseenkin yhteneväisiä aiempien tutkimuksien kanssa, mutta erojakin ilmeni.
first_indexed 2019-08-19T08:21:15Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "H\u00f6yl\u00e4, Helena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4kinen, Leni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-03-04T07:07:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-03-04T07:07:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62997", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Sanaston asema kielten oppimisen ja opetuksen tutkimuksessa on vahvistunut 1980-luvulta l\u00e4htien. Sanasto muodostaa ison osan kielitaidosta ja tutkijat ovat sit\u00e4 mielt\u00e4, ett\u00e4 sanaston oppimiseen tarvitaan ainakin osittain tietoisia prosesseja. Siksi tarvitaan lis\u00e4\u00e4 tietoa siit\u00e4, kuinka sanastoa olisi tehokkainta opiskella. T\u00e4m\u00e4 tutkimus k\u00e4sittelee sanaston oppimisstrategioita. Tutkin, mit\u00e4 sanaston oppimisstrategioita lukiolaiset ovat k\u00e4ytt\u00e4neet englannin kieless\u00e4 lukion aikana ja kuinka usein. Lis\u00e4ksi tutkin, mitk\u00e4 strategiat he kokevat hy\u00f6dyllisimmiksi. Suomalaisten lukiolaisten sanaston oppimisstrategioiden k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 ei ole aiemmin juurikaan tutkittu opinn\u00e4ytet\u00f6it\u00e4 lukuun ottamatta. Monet kansainv\u00e4liset tutkimukset ovat l\u00e4hinn\u00e4 selvitt\u00e4neet, k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4tk\u00f6 tutkimukseen osallistuneet ihmiset kyseisi\u00e4 strategioita, mutta eiv\u00e4t kuinka usein he niit\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t. \n\nAineisto ker\u00e4ttiin paperisella kyselyll\u00e4 keskisuomalaisessa lukiossa vuoden 2018 alkusyksyll\u00e4. Vastaajat, joita oli yhteens\u00e4 68, koostuivat lukion 1. ja 2. vuoden opiskelijoista. Kysely pohjautui hyvin vahvasti Norbert Schmittin (1997) sanaston oppimisstrategioiden taksonomiaan. Taksonomiassa strategiat jaetaan kahtia: niihin, joilla pyrit\u00e4\u00e4n selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n uuden sanan merkitys (discovery strategies) ja niihin, joiden avulla yritet\u00e4\u00e4n painaa sana ja sen merkitys mieleen (consolidation strategies). Ensimm\u00e4isest\u00e4 ryhm\u00e4st\u00e4 eniten k\u00e4ytetyiksi strategioiksi nousivat sanan arvaaminen kontekstista, sanakirjan k\u00e4ytt\u00f6 sek\u00e4 kysyminen luokkatovereilta tai muilta kavereilta. Hy\u00f6dyllisimmiksi t\u00e4st\u00e4 ryhm\u00e4st\u00e4 koettiin sanakirjan k\u00e4ytt\u00f6, oppikirjojen sanalistat, k\u00e4\u00e4nn\u00f6ksen tai vihjeen kysyminen opettajalta, kysyminen luokkatovereilta tai muilta kavereilta sek\u00e4 arvaaminen kontekstista. J\u00e4lkimm\u00e4isest\u00e4 ryhm\u00e4st\u00e4 k\u00e4ytetyimm\u00e4t strategiat olivat puolestaan sanalistojen avulla harjoittelu, sanojen verbaalinen toisto sek\u00e4 sanan kirjoitusasun tarkastelu. Hy\u00f6dyllisimmiksi koettiin edell\u00e4 mainittujen k\u00e4ytetyimpien strategioiden lis\u00e4ksi my\u00f6s sanan kirjallinen toisto, sanojen kysely, sanastotestit sek\u00e4 tietoinen opiskelu englanninkielisen median kautta. Suomalaiset lukio-opiskelijat tuntuvat siis k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4n niit\u00e4 strategioita, jotka ovat jo todenneet toimiviksi. N\u00e4m\u00e4 ovat monesti kognitiivisia strategioita, jotka ovat toistoon nojautuvia ja mekaanisia tapoja opiskella sanastoa. Avoimista kysymyksist\u00e4 nousi esiin etenkin Quizlet-nimisen opiskelusovelluksen runsas k\u00e4ytt\u00f6 vastaajien keskuudessa. Tulokset olivat jokseenkin yhtenev\u00e4isi\u00e4 aiempien tutkimuksien kanssa, mutta erojakin ilmeni.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-03-04T07:07:43Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-03-04T07:07:43Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "49", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vocabulary learning strategies", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "learning strategies", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "VLS", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vocabulary learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "The use of vocabulary learning strategies among Finnish high school students", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201903041696", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sanavarasto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sanat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "strategiat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "general upper secondary school", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vocabulary (knowledge)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "words", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "strategy", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_62997
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:33Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/363a951b-dae2-44ac-bcac-382bdc7bad9f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201903041696.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mäkinen, Leni The use of vocabulary learning strategies among Finnish high school students vocabulary learning strategies learning strategies VLS vocabulary learning Englannin kieli English 301 lukio sanavarasto sanat strategiat kieli oppiminen general upper secondary school vocabulary (knowledge) words strategy language learning
title The use of vocabulary learning strategies among Finnish high school students
title_full The use of vocabulary learning strategies among Finnish high school students
title_fullStr The use of vocabulary learning strategies among Finnish high school students The use of vocabulary learning strategies among Finnish high school students
title_full_unstemmed The use of vocabulary learning strategies among Finnish high school students The use of vocabulary learning strategies among Finnish high school students
title_short The use of vocabulary learning strategies among Finnish high school students
title_sort use of vocabulary learning strategies among finnish high school students
title_txtP The use of vocabulary learning strategies among Finnish high school students
topic vocabulary learning strategies learning strategies VLS vocabulary learning Englannin kieli English 301 lukio sanavarasto sanat strategiat kieli oppiminen general upper secondary school vocabulary (knowledge) words strategy language learning
topic_facet 301 Englannin kieli English VLS general upper secondary school kieli language learning learning strategies lukio oppiminen sanat sanavarasto strategiat strategy vocabulary (knowledge) vocabulary learning vocabulary learning strategies words
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62997 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201903041696
work_keys_str_mv AT mäkinenleni theuseofvocabularylearningstrategiesamongfinnishhighschoolstudents AT mäkinenleni useofvocabularylearningstrategiesamongfinnishhighschoolstudents