Parisuhteen vuorovaikutuksen kehittäminen vuorovaikutuskoulutuksen lähtökohdat, suunnittelu, toteutus ja arviointi.

Tässä maisterintutkielmassa suunniteltiin, toteutettiin ja arvioitiin parisuhteen vuorovaikutuksen kehittämiseen tähtäävä koulutussarja. Koulutussarjan tavoitteena oli kehittää osallistujien vuorovaikutusosaamista parisuhteessa. Parisuhteen osapuolten vuorovaikutusosaamisen kehittyminen mahdollistaa...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Ahonen, Karoliina
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62952
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä maisterintutkielmassa suunniteltiin, toteutettiin ja arvioitiin parisuhteen vuorovaikutuksen kehittämiseen tähtäävä koulutussarja. Koulutussarjan tavoitteena oli kehittää osallistujien vuorovaikutusosaamista parisuhteessa. Parisuhteen osapuolten vuorovaikutusosaamisen kehittyminen mahdollistaa parisuhteen tehokkaamman ylläpidon sekä tyydyttävämmän ja palkitsevamman parisuhteen vuorovaikutuksen. Tämä työ on monimuotogradu, joka koostuu teoriataustasta, koulutussuunnitelmasta, koulutuksen arvioinnista sekä kehittämisehdotuksista. Ison osan työstä muodostaa myös koulutussarjaa varten luotu koulutusmateriaali. Työn teoriataustassa tarkastellaan parisuhdetta läheisenä vuorovaikutussuhteena, parisuhteen kehittymistä ja ylläpitämistä sekä parisuhteen vuorovaikutusosaamisen ja vuorovaikutusosaamisen kehittämisen lähtökohtia. Koulutussuunnitelmassa jäsennetään koulutustarvetta, koulutuksen tavoitteita ja sisältöjä sekä työtapoja. Koulutussarjan viisi kahden tunnin mittaista koulutusta toteutettiin syksyllä 2018. Koulutuksista saatu palaute oli kiittävää ja sävyltään positiivista. Koulutuksiin osallistuminen oli kuitenkin vaihtelevaa ja jatkossa haasteena on kohderyhmien tavoittaminen. Koulutussisältöjä ja työtapoja voidaan myös kehittää ja soveltaa aina tilanteeseen ja osallistujille sopiviksi. Erityisesti huomiota tulee kiinnittää koulutusten markkinointiin ja kouluttajan henkilöbrändin kehittämiseen, jotta koulutukset saavat lisää tunnettuutta.