”Kun ope soittaa mulle” lapsisyöpäpotilaiden kokemuksia osallisuudesta etäopetuksessa

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin syöpään sairastuneiden lasten osallisuuden kokemuksia etäopetuksen avulla tapahtuvassa opetuksessa. Tutkimuksessa etäopetus nähtiin yhtenä teknologiaa hyödyntävän verkko-opetuksen muotona, jolla tavoitetaan opettajasta fyysisesti etäällä oleva oppilas. Tutkimusainei...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mäntymaa, Janina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62951
_version_ 1826225775881224192
author Mäntymaa, Janina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Mäntymaa, Janina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Mäntymaa, Janina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Mäntymaa, Janina
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin syöpään sairastuneiden lasten osallisuuden kokemuksia etäopetuksen avulla tapahtuvassa opetuksessa. Tutkimuksessa etäopetus nähtiin yhtenä teknologiaa hyödyntävän verkko-opetuksen muotona, jolla tavoitetaan opettajasta fyysisesti etäällä oleva oppilas. Tutkimusaineisto koostui neljän perusopetusikäisen ja etäopetusta saaneen oppilaan teemahaastatteluista. Aineistosta löydettiin vuorovaikutuksen kautta tarkasteltuna kolmen eri tason osallisuutta; Oppilaan aktiivista osallisuutta, oppilaan passiivista osallisuutta sekä oppilaan osallistamista tai osallisuuden epäämistä. Aktiivisessa ja passiivisessa osallisuudessa oppilaan osallisuuteen vaikuttajana tekijänä näyttäytyi pääasiassa oppilas itse. Oppilaan osallistamiseen tai osallisuuden epäämisen tasolla oppilaan osallisuuteen vaikuttavana tekijänä näyttäytyi pääasiassa opettaja tai jokin koulun arjessa vaikuttava käytäntö. Vuorovaikutuksen havaittiin näyttäytyvät joko kaksisuuntaisena oppilaan ja opettajan tai oppilaan ja vertaisten välillä, yksisuuntaisena opettajalta oppilaalle tai vuorovaikutuksen puuttumisena. Lisäksi määrällisesti osallisuutta havaittiin olevan niukasti ja se toteutui pääsääntöisesti vain oppituntitilanteissa. Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä lapsisyöpäpotilaiden tai muiden pitkäaikaissairaiden lasten opetusta ja etäopetusta. Tutkimuksen perusteella voidaan myös päätellä, että etäopetus on Suomessa varsin heikosti tunnettu tapa järjestää perusopetusta erityistilanteissa. Etäopetusta tuleekin jatkossa tutkia ja kehittää systemaattisesti yhteistyössä opetushenkilöstön kanssa. This research focuses on childhood cancer patients’ experiences of participation in distance education. In this study, distance education is understood as a form of online education, by which a student situated apart from the normal, physical school environment is reached. The study was based on the thematic interviews of four basic education students who have participated in distance education. Three different levels of participation were identified from the research data; active participation by the student, passive participation by the student, and forced or denied participation of the student. On the levels of active and passive participation, the main factor affecting participation appeared to be the student himself or herself. On the levels of forced and denied participation, the main factor affecting participation appeared to be the teacher or the daily practices at the school. Interaction appeared either as a two-way process between the student and the teacher or between the student and his/her peers, as a one-way process from the teacher to the student, or as a lack of interaction altogether. Overall, the results illustrate that the amount of participation was scarce and took primarily place during lesson-situations. The results of this study can be utilized in developing distance education practices for childhood cancer patients and children with other long-term illnesses. One of the conclusions of the study is that distance education does not seem to be a well-known way of organizing basic education in such special situations in Finland. Therefore, distance education should be studied and developed systematically in the future in cooperation with educational personnel.
first_indexed 2019-08-19T08:21:29Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "H\u00e4m\u00e4l\u00e4inen, Raija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4ntymaa, Janina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-02-25T10:50:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-02-25T10:50:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62951", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin sy\u00f6p\u00e4\u00e4n sairastuneiden lasten osallisuuden kokemuksia et\u00e4opetuksen avulla tapahtuvassa opetuksessa. Tutkimuksessa et\u00e4opetus n\u00e4htiin yhten\u00e4 teknologiaa hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4n verkko-opetuksen muotona, jolla tavoitetaan opettajasta fyysisesti et\u00e4\u00e4ll\u00e4 oleva oppilas. Tutkimusaineisto koostui nelj\u00e4n perusopetusik\u00e4isen ja et\u00e4opetusta saaneen oppilaan teemahaastatteluista. \n\nAineistosta l\u00f6ydettiin vuorovaikutuksen kautta tarkasteltuna kolmen eri tason osallisuutta; Oppilaan aktiivista osallisuutta, oppilaan passiivista osallisuutta sek\u00e4 oppilaan osallistamista tai osallisuuden ep\u00e4\u00e4mist\u00e4. Aktiivisessa ja passiivisessa osallisuudessa oppilaan osallisuuteen vaikuttajana tekij\u00e4n\u00e4 n\u00e4ytt\u00e4ytyi p\u00e4\u00e4asiassa oppilas itse. Oppilaan osallistamiseen tai osallisuuden ep\u00e4\u00e4misen tasolla oppilaan osallisuuteen vaikuttavana tekij\u00e4n\u00e4 n\u00e4ytt\u00e4ytyi p\u00e4\u00e4asiassa opettaja tai jokin koulun arjessa vaikuttava k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6. Vuorovaikutuksen havaittiin n\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4t joko kaksisuuntaisena oppilaan ja opettajan tai oppilaan ja vertaisten v\u00e4lill\u00e4, yksisuuntaisena opettajalta oppilaalle tai vuorovaikutuksen puuttumisena. Lis\u00e4ksi m\u00e4\u00e4r\u00e4llisesti osallisuutta havaittiin olevan niukasti ja se toteutui p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti vain oppituntitilanteissa. \n\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 kehitett\u00e4ess\u00e4 lapsisy\u00f6p\u00e4potilaiden tai muiden pitk\u00e4aikaissairaiden lasten opetusta ja et\u00e4opetusta. Tutkimuksen perusteella voidaan my\u00f6s p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 et\u00e4opetus on Suomessa varsin heikosti tunnettu tapa j\u00e4rjest\u00e4\u00e4 perusopetusta erityistilanteissa. Et\u00e4opetusta tuleekin jatkossa tutkia ja kehitt\u00e4\u00e4 systemaattisesti yhteisty\u00f6ss\u00e4 opetushenkil\u00f6st\u00f6n kanssa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "This research focuses on childhood cancer patients\u2019 experiences of participation in distance education. In this study, distance education is understood as a form of online education, by which a student situated apart from the normal, physical school environment is reached. The study was based on the thematic interviews of four basic education students who have participated in distance education. \n\nThree different levels of participation were identified from the research data; active participation by the student, passive participation by the student, and forced or denied participation of the student. On the levels of active and passive participation, the main factor affecting participation appeared to be the student himself or herself. On the levels of forced and denied participation, the main factor affecting participation appeared to be the teacher or the daily practices at the school. Interaction appeared either as a two-way process between the student and the teacher or between the student and his/her peers, as a one-way process from the teacher to the student, or as a lack of interaction altogether. Overall, the results illustrate that the amount of participation was scarce and took primarily place during lesson-situations. \n\nThe results of this study can be utilized in developing distance education practices for childhood cancer patients and children with other long-term illnesses. One of the conclusions of the study is that distance education does not seem to be a well-known way of organizing basic education in such special situations in Finland. Therefore, distance education should be studied and developed systematically in the future in cooperation with educational personnel.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-02-25T10:50:48Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-02-25T10:50:48Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "87", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lapsisy\u00f6p\u00e4potilas", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dKun ope soittaa mulle\u201d : lapsisy\u00f6p\u00e4potilaiden kokemuksia osallisuudesta et\u00e4opetuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201902251636", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "et\u00e4opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_62951
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:21Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/fbace9e3-3d31-4d40-b8e9-50065ff5d29d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201902251636.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mäntymaa, Janina ”Kun ope soittaa mulle” : lapsisyöpäpotilaiden kokemuksia osallisuudesta etäopetuksessa lapsisyöpäpotilas Erityispedagogiikka Special Education 101 lapset (ikäryhmät) etäopetus osallisuus oppilaat opetus vuorovaikutus
title ”Kun ope soittaa mulle” : lapsisyöpäpotilaiden kokemuksia osallisuudesta etäopetuksessa
title_full ”Kun ope soittaa mulle” : lapsisyöpäpotilaiden kokemuksia osallisuudesta etäopetuksessa
title_fullStr ”Kun ope soittaa mulle” : lapsisyöpäpotilaiden kokemuksia osallisuudesta etäopetuksessa ”Kun ope soittaa mulle” : lapsisyöpäpotilaiden kokemuksia osallisuudesta etäopetuksessa
title_full_unstemmed ”Kun ope soittaa mulle” : lapsisyöpäpotilaiden kokemuksia osallisuudesta etäopetuksessa ”Kun ope soittaa mulle” : lapsisyöpäpotilaiden kokemuksia osallisuudesta etäopetuksessa
title_short ”Kun ope soittaa mulle”
title_sort kun ope soittaa mulle lapsisyöpäpotilaiden kokemuksia osallisuudesta etäopetuksessa
title_sub lapsisyöpäpotilaiden kokemuksia osallisuudesta etäopetuksessa
title_txtP ”Kun ope soittaa mulle” : lapsisyöpäpotilaiden kokemuksia osallisuudesta etäopetuksessa
topic lapsisyöpäpotilas Erityispedagogiikka Special Education 101 lapset (ikäryhmät) etäopetus osallisuus oppilaat opetus vuorovaikutus
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education etäopetus lapset (ikäryhmät) lapsisyöpäpotilas opetus oppilaat osallisuus vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62951 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201902251636
work_keys_str_mv AT mäntymaajanina kunopesoittaamullelapsisyöpäpotilaidenkokemuksiaosallisuudestaetäopetuksessa