Representation of gender in Dove’s advertising images

Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella naisten ja miesten representaatioita Doven mainoskuvissa. Median luomat representaatiot sukupuolesta ovat keskustelua herättäviä ja niitä on myös tutkittu paljon. Myös mainoksia on tutkittu tähän liittyen. Kuluttajina olemme jatkuvasti erilaisten mainost...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Iiliäinen, Tiia
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62949
_version_ 1826225806337114112
author Iiliäinen, Tiia
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Iiliäinen, Tiia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Iiliäinen, Tiia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Iiliäinen, Tiia
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella naisten ja miesten representaatioita Doven mainoskuvissa. Median luomat representaatiot sukupuolesta ovat keskustelua herättäviä ja niitä on myös tutkittu paljon. Myös mainoksia on tutkittu tähän liittyen. Kuluttajina olemme jatkuvasti erilaisten mainosten ja samalla myös niiden luomien representaatioiden ympäröimänä, joten niiden tutkiminen on tärkeää. Yleensä tutkimus sukupuolirepresentaatioista mainoksissa on keskittynyt vain yhteen sukupuoleen tai vain joko visualisiin tai kielellisiin elementteihin. Tämä tutkielma puolestaan tarkastelee representaatioita sekä naisten että miesten osalta ottaen huomioon sekä visuaaliset että kielelliset elementit. Tarkemmin tutkielma pyrkii selvittämään, kuinka nämä representaatiot rakentuvat multimodaalisesti ja sitä, onko niissä eroja naisten ja miesten välillä. Aineistona toimi kuusi mainoskuvaa, joita tarkasteltiin kriittisen diskurssianalyysin sekä sosiosemiotiikan näkökulmista. Visuaalinen analyysi tehtiin Kressin ja van Leeuwenin (2006) visuaalisen kieliopin puitteissa; kielellisessä analyysissa puolestaan kiinnitettiin huomiota kieliopillisiin ja sanavalintoihin. Analyysin myötä nousi esiin eroja representaatioissa naisten ja miesten välillä. Miehet esitettiin aktiivisempina kuin naiset, mikä oli nähtävissä sekä visuaalisesti ja kielellisesti. Naiset puolestaan esitettiin suoremmassa kontaktissa katsojan kanssa kuin miehet. Tutkielman aineisto on kuitenkin melko suppea, joten lisätutkimuksella voitaisiin selvittää ovatko tulokset yleistettävissä. Vastaava tutkimus muiden brändien osalta antaisi myös mahdollisuuden tulosten vertailulle.
first_indexed 2019-08-19T08:21:21Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "McVeigh, Joe", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hahn, Judit", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Iili\u00e4inen, Tiia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-02-25T10:44:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-02-25T10:44:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62949", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena on tarkastella naisten ja miesten representaatioita Doven mainoskuvissa. Median luomat representaatiot sukupuolesta ovat keskustelua her\u00e4tt\u00e4vi\u00e4 ja niit\u00e4 on my\u00f6s tutkittu paljon. My\u00f6s mainoksia on tutkittu t\u00e4h\u00e4n liittyen. Kuluttajina olemme jatkuvasti erilaisten mainosten ja samalla my\u00f6s niiden luomien representaatioiden ymp\u00e4r\u00f6im\u00e4n\u00e4, joten niiden tutkiminen on t\u00e4rke\u00e4\u00e4. Yleens\u00e4 tutkimus sukupuolirepresentaatioista mainoksissa on keskittynyt vain yhteen sukupuoleen tai vain joko visualisiin tai kielellisiin elementteihin. T\u00e4m\u00e4 tutkielma puolestaan tarkastelee representaatioita sek\u00e4 naisten ett\u00e4 miesten osalta ottaen huomioon sek\u00e4 visuaaliset ett\u00e4 kielelliset elementit.\n\nTarkemmin tutkielma pyrkii selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, kuinka n\u00e4m\u00e4 representaatiot rakentuvat multimodaalisesti ja sit\u00e4, onko niiss\u00e4 eroja naisten ja miesten v\u00e4lill\u00e4. Aineistona toimi kuusi mainoskuvaa, joita tarkasteltiin kriittisen diskurssianalyysin sek\u00e4 sosiosemiotiikan n\u00e4k\u00f6kulmista. Visuaalinen analyysi tehtiin Kressin ja van Leeuwenin (2006) visuaalisen kieliopin puitteissa; kielellisess\u00e4 analyysissa puolestaan kiinnitettiin huomiota kieliopillisiin ja sanavalintoihin.\n\nAnalyysin my\u00f6t\u00e4 nousi esiin eroja representaatioissa naisten ja miesten v\u00e4lill\u00e4. Miehet esitettiin aktiivisempina kuin naiset, mik\u00e4 oli n\u00e4ht\u00e4viss\u00e4 sek\u00e4 visuaalisesti ja kielellisesti. Naiset puolestaan esitettiin suoremmassa kontaktissa katsojan kanssa kuin miehet. Tutkielman aineisto on kuitenkin melko suppea, joten lis\u00e4tutkimuksella voitaisiin selvitt\u00e4\u00e4 ovatko tulokset yleistett\u00e4viss\u00e4. Vastaava tutkimus muiden br\u00e4ndien osalta antaisi my\u00f6s mahdollisuuden tulosten vertailulle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-02-25T10:44:49Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-02-25T10:44:49Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "25", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "critical discourse analysis", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Representation of gender in Dove\u2019s advertising images", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201902251634", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiosemiotiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mainonta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "representaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "social semiotics", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "advertising", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "gender", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "representation (creation related to information)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_62949
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:53Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f99c82b3-27ff-4c11-b83b-ed9c8edce96f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201902251634.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Iiliäinen, Tiia Representation of gender in Dove’s advertising images critical discourse analysis Englannin kieli English 301 sosiosemiotiikka mainonta sukupuoli representaatio social semiotics advertising gender representation (creation related to information)
title Representation of gender in Dove’s advertising images
title_full Representation of gender in Dove’s advertising images
title_fullStr Representation of gender in Dove’s advertising images Representation of gender in Dove’s advertising images
title_full_unstemmed Representation of gender in Dove’s advertising images Representation of gender in Dove’s advertising images
title_short Representation of gender in Dove’s advertising images
title_sort representation of gender in dove s advertising images
title_txtP Representation of gender in Dove’s advertising images
topic critical discourse analysis Englannin kieli English 301 sosiosemiotiikka mainonta sukupuoli representaatio social semiotics advertising gender representation (creation related to information)
topic_facet 301 Englannin kieli English advertising critical discourse analysis gender mainonta representaatio representation (creation related to information) social semiotics sosiosemiotiikka sukupuoli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62949 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201902251634
work_keys_str_mv AT iiliäinentiia representationofgenderindovesadvertisingimages