Hakukoneoptimoinnin käyttöönotto ja omaksuminen pienissä ja keskisuurissa yrityksissä

Nykypäivänä yrityksien on välttämätöntä toteuttaa markkinointiaan internetissä sen suuren kasvun vuoksi. Yksi tapa tavoitella näkyvyyttä internetissä yritykselle on hakukoneoptimointi, jolla pyritään kasvattamaan yrityksen verkkosivuston kävijämäärää hakukoneiden kautta. Hakukoneet ovat kasvaneet ma...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Karvinen, Tommi
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62947
_version_ 1826225723916943360
author Karvinen, Tommi
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Karvinen, Tommi Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Karvinen, Tommi Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Karvinen, Tommi
datasource_str_mv jyx
description Nykypäivänä yrityksien on välttämätöntä toteuttaa markkinointiaan internetissä sen suuren kasvun vuoksi. Yksi tapa tavoitella näkyvyyttä internetissä yritykselle on hakukoneoptimointi, jolla pyritään kasvattamaan yrityksen verkkosivuston kävijämäärää hakukoneiden kautta. Hakukoneet ovat kasvaneet markkinointikanavina viime vuosina räjähdysmäisesti ja niitä hyödynnetään päivittäin yhä enemmän ja enemmän. Hakukoneoptimoinnilla pystytään vaikuttamaan yksittäisen verkkosivuston sijoituksiin hakutuloksissa eri toimenpiteillä, jotka toteutetaan verkkosivustolle sisäisillä ja ulkoisilla toimenpiteillä. Tämä tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka tavoitteena oli tutkia pienten ja keskisuurten yrityksien kykyä ottaa vastaan hakukoneoptimointia. Tavoitteena oli löytää keskeisimmät tekijät, jotka vaikuttavat hakukoneoptimoinnin käyttöönottoon ja omaksumiseen organisaatioissa. Tutkimuksen teoreettinen osuus koostuu kirjallisuuskatsauksesta sekä hakukoneoptimoinnin teoreettisesta viitekehyksestä. Kirjallisuuskatsauksessa selvitettiin yleisimmät teknologioiden omaksumis- ja käyttöönottoteoriat ja poimittiin niistä oleellisimmat tekijät, jotka vaikuttavat omaksumiseen ja käyttöönottoon. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin rakenteellisilla teemahaastatteluilla. Kohdeyritykset pyrittiin valitsemaan niin, että joukosta löytyi yrityksiä, jotka olivat jo ottaneet hakukoneoptimoinnin käyttöön ja yrityksiä, jotka eivät olleet. Haastateltavaksi valittiin pienten ja keskisuurten yritysten markkinointihenkilöt, jotka päättävät sen investoinnista yrityksessä. Tämän tutkielman tulokset osoittavat, että kirjallisuuskatsauksessa löydetyillä keskeisimmillä tekijöillä oli korrelaatioita empiirisen tutkimuksen tuloksien välillä. Isoimpina tekijöinä, jotka vaikuttivat hakukoneoptimoinnin käyttöönottoon olivat muun muassa seuraavat tekijät: johdon tuki, resurssit sekä markkinoiden luoma paine. Tutkielma luo osan kokonaiskuvasta, mitkä eri tekijät vaikuttavat hakukoneoptimoinnin käyttöönottopäätöksessä pk-yrityksissä.
first_indexed 2019-08-19T08:21:12Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tyrv\u00e4inen, Pasi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Karvinen, Tommi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-02-25T10:36:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-02-25T10:36:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62947", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Nykyp\u00e4iv\u00e4n\u00e4 yrityksien on v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4t\u00f6nt\u00e4 toteuttaa markkinointiaan internetiss\u00e4 sen suuren kasvun vuoksi. Yksi tapa tavoitella n\u00e4kyvyytt\u00e4 internetiss\u00e4 yritykselle on hakukoneoptimointi, jolla pyrit\u00e4\u00e4n kasvattamaan yrityksen verkkosivuston k\u00e4vij\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 hakukoneiden kautta. Hakukoneet ovat kasvaneet markkinointikanavina viime vuosina r\u00e4j\u00e4hdysm\u00e4isesti ja niit\u00e4 hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n p\u00e4ivitt\u00e4in yh\u00e4 enemm\u00e4n ja enemm\u00e4n. Hakukoneoptimoinnilla pystyt\u00e4\u00e4n vaikuttamaan yksitt\u00e4isen verkkosivuston sijoituksiin hakutuloksissa eri toimenpiteill\u00e4, jotka toteutetaan verkkosivustolle sis\u00e4isill\u00e4 ja ulkoisilla toimenpiteill\u00e4. T\u00e4m\u00e4 tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka tavoitteena oli tutkia pienten ja keskisuurten yrityksien kyky\u00e4 ottaa vastaan hakukoneoptimointia. Tavoitteena oli l\u00f6yt\u00e4\u00e4 keskeisimm\u00e4t tekij\u00e4t, jotka vaikuttavat hakukoneoptimoinnin k\u00e4ytt\u00f6\u00f6nottoon ja omaksumiseen organisaatioissa. Tutkimuksen teoreettinen osuus koostuu kirjallisuuskatsauksesta sek\u00e4 hakukoneoptimoinnin teoreettisesta viitekehyksest\u00e4. Kirjallisuuskatsauksessa selvitettiin yleisimm\u00e4t teknologioiden omaksumis- ja k\u00e4ytt\u00f6\u00f6nottoteoriat ja poimittiin niist\u00e4 oleellisimmat tekij\u00e4t, jotka vaikuttavat omaksumiseen ja k\u00e4ytt\u00f6\u00f6nottoon. Tutkimuksen empiirinen aineisto ker\u00e4ttiin rakenteellisilla teemahaastatteluilla. Kohdeyritykset pyrittiin valitsemaan niin, ett\u00e4 joukosta l\u00f6ytyi yrityksi\u00e4, jotka olivat jo ottaneet hakukoneoptimoinnin k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n ja yrityksi\u00e4, jotka eiv\u00e4t olleet. Haastateltavaksi valittiin pienten ja keskisuurten yritysten markkinointihenkil\u00f6t, jotka p\u00e4\u00e4tt\u00e4v\u00e4t sen investoinnista yrityksess\u00e4. T\u00e4m\u00e4n tutkielman tulokset osoittavat, ett\u00e4 kirjallisuuskatsauksessa l\u00f6ydetyill\u00e4 keskeisimmill\u00e4 tekij\u00f6ill\u00e4 oli korrelaatioita empiirisen tutkimuksen tuloksien v\u00e4lill\u00e4. Isoimpina tekij\u00f6in\u00e4, jotka vaikuttivat hakukoneoptimoinnin k\u00e4ytt\u00f6\u00f6nottoon olivat muun muassa seuraavat tekij\u00e4t: johdon tuki, resurssit sek\u00e4 markkinoiden luoma paine. Tutkielma luo osan kokonaiskuvasta, mitk\u00e4 eri tekij\u00e4t vaikuttavat hakukoneoptimoinnin k\u00e4ytt\u00f6\u00f6nottop\u00e4\u00e4t\u00f6ksess\u00e4 pk-yrityksiss\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-02-25T10:36:50Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-02-25T10:36:50Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "70", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teknologian omaksuminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teknologian k\u00e4ytt\u00f6\u00f6notto", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Hakukoneoptimoinnin k\u00e4ytt\u00f6\u00f6notto ja omaksuminen pieniss\u00e4 ja keskisuurissa yrityksiss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201902251632", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hakukoneoptimointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pienet ja keskisuuret yritykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hakukonemarkkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkkon\u00e4kyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_62947
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:24Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/85216ab7-93d5-4ae7-af3d-18fdf5947539\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201902251632.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Karvinen, Tommi Hakukoneoptimoinnin käyttöönotto ja omaksuminen pienissä ja keskisuurissa yrityksissä teknologian omaksuminen teknologian käyttöönotto Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 hakukoneoptimointi pienet ja keskisuuret yritykset markkinointi hakukonemarkkinointi verkkonäkyvyys
title Hakukoneoptimoinnin käyttöönotto ja omaksuminen pienissä ja keskisuurissa yrityksissä
title_full Hakukoneoptimoinnin käyttöönotto ja omaksuminen pienissä ja keskisuurissa yrityksissä
title_fullStr Hakukoneoptimoinnin käyttöönotto ja omaksuminen pienissä ja keskisuurissa yrityksissä Hakukoneoptimoinnin käyttöönotto ja omaksuminen pienissä ja keskisuurissa yrityksissä
title_full_unstemmed Hakukoneoptimoinnin käyttöönotto ja omaksuminen pienissä ja keskisuurissa yrityksissä Hakukoneoptimoinnin käyttöönotto ja omaksuminen pienissä ja keskisuurissa yrityksissä
title_short Hakukoneoptimoinnin käyttöönotto ja omaksuminen pienissä ja keskisuurissa yrityksissä
title_sort hakukoneoptimoinnin käyttöönotto ja omaksuminen pienissä ja keskisuurissa yrityksissä
title_txtP Hakukoneoptimoinnin käyttöönotto ja omaksuminen pienissä ja keskisuurissa yrityksissä
topic teknologian omaksuminen teknologian käyttöönotto Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 hakukoneoptimointi pienet ja keskisuuret yritykset markkinointi hakukonemarkkinointi verkkonäkyvyys
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede hakukonemarkkinointi hakukoneoptimointi markkinointi pienet ja keskisuuret yritykset teknologian käyttöönotto teknologian omaksuminen verkkonäkyvyys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62947 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201902251632
work_keys_str_mv AT karvinentommi hakukoneoptimoinninkäyttöönottojaomaksuminenpienissäjakeskisuurissayrityksissä