”Tästä tunnekasvatustyöstä on tullu niin olennainen osa mun opettajuutta” tunnekasvattajana kehittyminen opettajien kokemana

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajien ja erityisopettajien kehittymistä tunnekasvattajina. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisten merkityksellisten kokemusten kautta opettajat olivat kehittyneet tunnekasvattajina. Lisäksi tavoitteena oli pyrkiä ymmärtämään tunnekasvattajana t...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mäkinen, Susanna, Paappanen, Noora
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62944
_version_ 1826225698560278528
author Mäkinen, Susanna Paappanen, Noora
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Mäkinen, Susanna Paappanen, Noora Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Mäkinen, Susanna Paappanen, Noora Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Mäkinen, Susanna
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajien ja erityisopettajien kehittymistä tunnekasvattajina. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisten merkityksellisten kokemusten kautta opettajat olivat kehittyneet tunnekasvattajina. Lisäksi tavoitteena oli pyrkiä ymmärtämään tunnekasvattajana toimimisen monia merkityksiä opettajille. Tutkimuksen lähestymistapa oli eksistentiaalis-fenomenologinen, jossa painotetaan kokemusten yksilöllisyyttä sekä kokemuksiin liitettyjen merkitysten yhteyttä yksilön elämäntilanteeseen. Tutkimukseen osallistui kolme luokanopettajaa ja neljä erityisopettajaa. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin avointa haastattelua, jonka avulla pyrittiin pääsemään lähelle tutkittavien yksilöllistä kokemusmaailmaa. Aineiston analyysi pohjautuu Giorgin ja Perttulan fenomenologisiin analyysimenetelmiin. Analyysin pohjalta muodostettiin seitsemän yksilökohtaista merkitysverkostoa ja yksi yleinen merkitysverkosto. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että tunnekasvattajana kehittyminen näyttäytyi yksilöllisenä prosessina ja oli kietoutunut yksilön elämäntilanteeseen. Merkitykselliset tunnekasvattajana kehittymistä tukevat tai heikentävät kokemukset liittyivät opettajien persoonalliseen identiteettiin, ammatilliseen oppimiseen, moniammatilliseen yhteistyöhön sekä työyhteisöön. Tunnekasvattajana toimiminen oli saanut monia erilaisia merkityksiä, mutta jokainen opettaja oli omaksunut tunnekasvattajan roolin osaksi opettajan ammatti-identiteettiään.
first_indexed 2019-08-19T08:21:47Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Innanen, Hely", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4kinen, Susanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Paappanen, Noora", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-02-25T10:25:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-02-25T10:25:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62944", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajien ja erityisopettajien kehittymist\u00e4 tunnekasvattajina. Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisten merkityksellisten kokemusten kautta opettajat olivat kehittyneet tunnekasvattajina. Lis\u00e4ksi tavoitteena oli pyrki\u00e4 ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n tunnekasvattajana toimimisen monia merkityksi\u00e4 opettajille. Tutkimuksen l\u00e4hestymistapa oli eksistentiaalis-fenomenologinen, jossa painotetaan kokemusten yksil\u00f6llisyytt\u00e4 sek\u00e4 kokemuksiin liitettyjen merkitysten yhteytt\u00e4 yksil\u00f6n el\u00e4m\u00e4ntilanteeseen. Tutkimukseen osallistui kolme luokanopettajaa ja nelj\u00e4 erityisopettajaa. Aineistonkeruumenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin avointa haastattelua, jonka avulla pyrittiin p\u00e4\u00e4sem\u00e4\u00e4n l\u00e4helle tutkittavien yksil\u00f6llist\u00e4 kokemusmaailmaa. Aineiston analyysi pohjautuu Giorgin ja Perttulan fenomenologisiin analyysimenetelmiin. Analyysin pohjalta muodostettiin seitsem\u00e4n yksil\u00f6kohtaista merkitysverkostoa ja yksi yleinen merkitysverkosto. Tutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 tunnekasvattajana kehittyminen n\u00e4ytt\u00e4ytyi yksil\u00f6llisen\u00e4 prosessina ja oli kietoutunut yksil\u00f6n el\u00e4m\u00e4ntilanteeseen. Merkitykselliset tunnekasvattajana kehittymist\u00e4 tukevat tai heikent\u00e4v\u00e4t kokemukset liittyiv\u00e4t opettajien persoonalliseen identiteettiin, ammatilliseen oppimiseen, moniammatilliseen yhteisty\u00f6h\u00f6n sek\u00e4 ty\u00f6yhteis\u00f6\u00f6n. Tunnekasvattajana toimiminen oli saanut monia erilaisia merkityksi\u00e4, mutta jokainen opettaja oli omaksunut tunnekasvattajan roolin osaksi opettajan ammatti-identiteetti\u00e4\u00e4n.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-02-25T10:25:34Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-02-25T10:25:34Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "96", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tunnekasvattaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ammatillinen oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dT\u00e4st\u00e4 tunnekasvatusty\u00f6st\u00e4 on tullu niin olennainen osa mun opettajuutta\u201d : tunnekasvattajana kehittyminen opettajien kokemana", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201902251629", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fenomenologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatti-identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunnetaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunnekasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_62944
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:07Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2c36701b-3191-4e62-a2a1-747fc3da43af\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201902251629.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mäkinen, Susanna Paappanen, Noora ”Tästä tunnekasvatustyöstä on tullu niin olennainen osa mun opettajuutta” : tunnekasvattajana kehittyminen opettajien kokemana tunnekasvattaja ammatillinen oppiminen Erityispedagogiikka Special Education 101 fenomenologia ammatti-identiteetti tunnetaidot opettajat tunnekasvatus
title ”Tästä tunnekasvatustyöstä on tullu niin olennainen osa mun opettajuutta” : tunnekasvattajana kehittyminen opettajien kokemana
title_full ”Tästä tunnekasvatustyöstä on tullu niin olennainen osa mun opettajuutta” : tunnekasvattajana kehittyminen opettajien kokemana
title_fullStr ”Tästä tunnekasvatustyöstä on tullu niin olennainen osa mun opettajuutta” : tunnekasvattajana kehittyminen opettajien kokemana ”Tästä tunnekasvatustyöstä on tullu niin olennainen osa mun opettajuutta” : tunnekasvattajana kehittyminen opettajien kokemana
title_full_unstemmed ”Tästä tunnekasvatustyöstä on tullu niin olennainen osa mun opettajuutta” : tunnekasvattajana kehittyminen opettajien kokemana ”Tästä tunnekasvatustyöstä on tullu niin olennainen osa mun opettajuutta” : tunnekasvattajana kehittyminen opettajien kokemana
title_short ”Tästä tunnekasvatustyöstä on tullu niin olennainen osa mun opettajuutta”
title_sort tästä tunnekasvatustyöstä on tullu niin olennainen osa mun opettajuutta tunnekasvattajana kehittyminen opettajien kokemana
title_sub tunnekasvattajana kehittyminen opettajien kokemana
title_txtP ”Tästä tunnekasvatustyöstä on tullu niin olennainen osa mun opettajuutta” : tunnekasvattajana kehittyminen opettajien kokemana
topic tunnekasvattaja ammatillinen oppiminen Erityispedagogiikka Special Education 101 fenomenologia ammatti-identiteetti tunnetaidot opettajat tunnekasvatus
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education ammatillinen oppiminen ammatti-identiteetti fenomenologia opettajat tunnekasvattaja tunnekasvatus tunnetaidot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62944 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201902251629
work_keys_str_mv AT mäkinensusanna tästätunnekasvatustyöstäontulluniinolennainenosamunopettajuuttatunnekasvattajanak