Opettajaksi opiskelevien tunneäly ja sen arviointi

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajaksi ja erityisopettajaksi opiskelevien ensimmäisen vuoden opiskelijoiden tunneälyä ja sen arviointia. Tavoitteena oli selvittää kansainvälisesti käytetyn tunneälymittarin (TEIQue) toimivuutta Suomessa sekä tutkia onko opettajaopiskelijoiden iällä, suku...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Jääskeläinen, Matleena, Sillanpää, Emma
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62908
_version_ 1826225713035870208
author Jääskeläinen, Matleena Sillanpää, Emma
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Jääskeläinen, Matleena Sillanpää, Emma Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Jääskeläinen, Matleena Sillanpää, Emma Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Jääskeläinen, Matleena
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajaksi ja erityisopettajaksi opiskelevien ensimmäisen vuoden opiskelijoiden tunneälyä ja sen arviointia. Tavoitteena oli selvittää kansainvälisesti käytetyn tunneälymittarin (TEIQue) toimivuutta Suomessa sekä tutkia onko opettajaopiskelijoiden iällä, sukupuolella tai kognitiivisella älykkyydellä yhteyttä tunneälyyn. Tutkimuksen aineisto (n=297) on kerätty osana OVET-hanketta Jyväskylän, Turun ja Itä-Suomen yliopistojen opettajaopiskelijoita. Tunneälyä mitattiin piirreteoreettisen tunneälyyn perustuvalla TEIQue Short Form –itsearviointilomakkeella. Kognitiivista älykkyyttä mitattiin matriisipäättelytestillä. Aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmalla käyttämällä faktorianalyysiä, yksisuuntaista varianssianalyysiä, t-testiä ja klusterianalyysiä. Tutkimuksessa tunneälymittari muodosti neljä faktoria (elämänmyönteisyys, läheisyys ihmissuhteessa, sosioemotionaaliset taidot ja jämäkkyys), jotka poikkesivat sisällöltään melko selvästi aiempien tutkimusten faktorirakenteesta. Nuorimmat vastaajat (18-19-vuotiaat) ilmaisivat alhaisempaa elämänmyönteisyyttä kuin hieman vanhemmat vastaajat (20-22-vuotiaat). Lisäksi nuorimmat vastaajat ilmaisivat alhaisempaa jämäkkyyttä kuin vanhemmat vastaajat (20-22 -vuotiaat sekä 23-vuotiaat ja sitä vanhemmat). Sukupuolierot tunneälyssä olivat vähäisiä. Tutkimuksen tulosten mukaan miehet ilmaisivat korkeampaa jämäkkyyttä kuin naiset. Kognitiivisen älykkyyden osalta korkeimmat pisteet saaneet vastaajat ilmaisivat alhaisempaa mukautumiskykyä kuin alhaisemmat pisteet saaneet. Aineistossa havaittiin kolme tunneälyprofiililtaan erilaista ryhmää (keskiarvoa korkeamman tunneälyn ryhmä, keskiarvoryhmä ja keskiarvoa matalamman tunneälyn ryhmä). Kokonaisuudessaan tutkimustulokset viittaavat siihen, että opettajaksi opiskelevilla on korkea tunneäly.
first_indexed 2019-08-19T08:21:22Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Mets\u00e4pelto, Riitta-Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "J\u00e4\u00e4skel\u00e4inen, Matleena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sillanp\u00e4\u00e4, Emma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-02-20T14:04:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-02-20T14:04:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62908", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajaksi ja erityisopettajaksi opiskelevien ensimm\u00e4isen vuoden opiskelijoiden tunne\u00e4ly\u00e4 ja sen arviointia. Tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 kansainv\u00e4lisesti k\u00e4ytetyn tunne\u00e4lymittarin (TEIQue) toimivuutta Suomessa sek\u00e4 tutkia onko opettajaopiskelijoiden i\u00e4ll\u00e4, sukupuolella tai kognitiivisella \u00e4lykkyydell\u00e4 yhteytt\u00e4 tunne\u00e4lyyn. Tutkimuksen aineisto (n=297) on ker\u00e4tty osana OVET-hanketta Jyv\u00e4skyl\u00e4n, Turun ja It\u00e4-Suomen yliopistojen opettajaopiskelijoita. Tunne\u00e4ly\u00e4 mitattiin piirreteoreettisen tunne\u00e4lyyn perustuvalla TEIQue Short Form \u2013itsearviointilomakkeella. Kognitiivista \u00e4lykkyytt\u00e4 mitattiin matriisip\u00e4\u00e4ttelytestill\u00e4. Aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmalla k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 faktorianalyysi\u00e4, yksisuuntaista varianssianalyysi\u00e4, t-testi\u00e4 ja klusterianalyysi\u00e4.\n\nTutkimuksessa tunne\u00e4lymittari muodosti nelj\u00e4 faktoria (el\u00e4m\u00e4nmy\u00f6nteisyys, l\u00e4heisyys ihmissuhteessa, sosioemotionaaliset taidot ja j\u00e4m\u00e4kkyys), jotka poikkesivat sis\u00e4ll\u00f6lt\u00e4\u00e4n melko selv\u00e4sti aiempien tutkimusten faktorirakenteesta. Nuorimmat vastaajat (18-19-vuotiaat) ilmaisivat alhaisempaa el\u00e4m\u00e4nmy\u00f6nteisyytt\u00e4 kuin hieman vanhemmat vastaajat (20-22-vuotiaat). Lis\u00e4ksi nuorimmat vastaajat ilmaisivat alhaisempaa j\u00e4m\u00e4kkyytt\u00e4 kuin vanhemmat vastaajat (20-22 -vuotiaat sek\u00e4 23-vuotiaat ja sit\u00e4 vanhemmat). Sukupuolierot tunne\u00e4lyss\u00e4 olivat v\u00e4h\u00e4isi\u00e4. Tutkimuksen tulosten mukaan miehet ilmaisivat korkeampaa j\u00e4m\u00e4kkyytt\u00e4 kuin naiset. Kognitiivisen \u00e4lykkyyden osalta korkeimmat pisteet saaneet vastaajat ilmaisivat alhaisempaa mukautumiskyky\u00e4 kuin alhaisemmat pisteet saaneet. Aineistossa havaittiin kolme tunne\u00e4lyprofiililtaan erilaista ryhm\u00e4\u00e4 (keskiarvoa korkeamman tunne\u00e4lyn ryhm\u00e4, keskiarvoryhm\u00e4 ja keskiarvoa matalamman tunne\u00e4lyn ryhm\u00e4). Kokonaisuudessaan tutkimustulokset viittaavat siihen, ett\u00e4 opettajaksi opiskelevilla on korkea tunne\u00e4ly.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-02-20T14:04:58Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-02-20T14:04:58Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "60", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kognitiivinen \u00e4lykkyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajaksi opiskelevien tunne\u00e4ly ja sen arviointi", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201902201603", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunne\u00e4ly", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_62908
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:57Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/eaad5ed1-dcb8-49f1-a0ad-887a69c6d740\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201902201603.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jääskeläinen, Matleena Sillanpää, Emma Opettajaksi opiskelevien tunneäly ja sen arviointi kognitiivinen älykkyys Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opiskelijat opettajankoulutus tunneäly
title Opettajaksi opiskelevien tunneäly ja sen arviointi
title_full Opettajaksi opiskelevien tunneäly ja sen arviointi
title_fullStr Opettajaksi opiskelevien tunneäly ja sen arviointi Opettajaksi opiskelevien tunneäly ja sen arviointi
title_full_unstemmed Opettajaksi opiskelevien tunneäly ja sen arviointi Opettajaksi opiskelevien tunneäly ja sen arviointi
title_short Opettajaksi opiskelevien tunneäly ja sen arviointi
title_sort opettajaksi opiskelevien tunneäly ja sen arviointi
title_txtP Opettajaksi opiskelevien tunneäly ja sen arviointi
topic kognitiivinen älykkyys Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opiskelijat opettajankoulutus tunneäly
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education kognitiivinen älykkyys opettajankoulutus opiskelijat tunneäly
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62908 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201902201603
work_keys_str_mv AT jääskeläinenmatleena opettajaksiopiskelevientunneälyjasenarviointi