Musiikkiliikunta tukemassa alakoulun musiikin opiskelua

Perehdyn tutkielmassani musiikkiliikuntaan. Otan selvää musiikkiliikunnan käsitteistä, keskeisistä ajatuksista ja pedagogisista periaatteista. Syvennyn Orff-pedagogiikkaan ja Dalcroze-pedagogiikkaan, jotka ovat olennaisessa osassa suomalaista musiikkiliikuntakulttuuria. Teen katsauksen perusopetuks...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Saari, Sanna-Maria
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62874
Kuvaus
Yhteenveto:Perehdyn tutkielmassani musiikkiliikuntaan. Otan selvää musiikkiliikunnan käsitteistä, keskeisistä ajatuksista ja pedagogisista periaatteista. Syvennyn Orff-pedagogiikkaan ja Dalcroze-pedagogiikkaan, jotka ovat olennaisessa osassa suomalaista musiikkiliikuntakulttuuria. Teen katsauksen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin 2014. Otan selvää, miten musiikin opetuksen kohdalla käsitellään musiikkiliikuntaa. Lisäksi tutustun musiikkiliikunnan opetusmateriaaleihin. Käsittelen Marja-Leena Juntusen, Soili Perkiön ja Inkeri Simola-Isakssonin kirjoittamia teoksia Musiikkia liikkuen ja Musiikkia tanssien. Sen lisäksi, että tuon esille tekijöiden mietteitä, valikoin myös joitakin esimerkkiharjoituksia, jotka tuon esiin kuvien avulla. Jatkon kannalta minua kiinnostaa musiikkiliikunnan yhteisöllistävä vaikutus. Musiikkiliikuntaa toteutetaan koulujen musiikintunneilla yhteisesti koko luokan kanssa, joten harjoituksilla voisi mielestäni olla potentiaalia luokan yhteishengen vahvistamisessa.