Musiikkiliikunta tukemassa alakoulun musiikin opiskelua

Perehdyn tutkielmassani musiikkiliikuntaan. Otan selvää musiikkiliikunnan käsitteistä, keskeisistä ajatuksista ja pedagogisista periaatteista. Syvennyn Orff-pedagogiikkaan ja Dalcroze-pedagogiikkaan, jotka ovat olennaisessa osassa suomalaista musiikkiliikuntakulttuuria. Teen katsauksen perusopetuks...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Saari, Sanna-Maria
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62874
Description
Summary:Perehdyn tutkielmassani musiikkiliikuntaan. Otan selvää musiikkiliikunnan käsitteistä, keskeisistä ajatuksista ja pedagogisista periaatteista. Syvennyn Orff-pedagogiikkaan ja Dalcroze-pedagogiikkaan, jotka ovat olennaisessa osassa suomalaista musiikkiliikuntakulttuuria. Teen katsauksen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin 2014. Otan selvää, miten musiikin opetuksen kohdalla käsitellään musiikkiliikuntaa. Lisäksi tutustun musiikkiliikunnan opetusmateriaaleihin. Käsittelen Marja-Leena Juntusen, Soili Perkiön ja Inkeri Simola-Isakssonin kirjoittamia teoksia Musiikkia liikkuen ja Musiikkia tanssien. Sen lisäksi, että tuon esille tekijöiden mietteitä, valikoin myös joitakin esimerkkiharjoituksia, jotka tuon esiin kuvien avulla. Jatkon kannalta minua kiinnostaa musiikkiliikunnan yhteisöllistävä vaikutus. Musiikkiliikuntaa toteutetaan koulujen musiikintunneilla yhteisesti koko luokan kanssa, joten harjoituksilla voisi mielestäni olla potentiaalia luokan yhteishengen vahvistamisessa.