Yrityspalveluiden ja alueellisen houkuttelevuuden rooli yritysten sijoittumispäätöksissä

Kaupungeista on muovautunut viimeisten vuosikymmenten aikana yhä merkittävämpiä taloudellisia, sosiaalisia ja kulttuurisia keskuksia, joiden elinvoima määrittelee hyvin pitkälti myös koko ympäröivän alueen elinvoimaa. Kaupunkien ja kaupunkiseutujen välinen kilpailu kiristyy jatkuvasti niin Suomessa,...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vitikainen, Teemu
Other Authors: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62867
_version_ 1828193079100702720
author Vitikainen, Teemu
author2 Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Vitikainen, Teemu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Vitikainen, Teemu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Vitikainen, Teemu
datasource_str_mv jyx
description Kaupungeista on muovautunut viimeisten vuosikymmenten aikana yhä merkittävämpiä taloudellisia, sosiaalisia ja kulttuurisia keskuksia, joiden elinvoima määrittelee hyvin pitkälti myös koko ympäröivän alueen elinvoimaa. Kaupunkien ja kaupunkiseutujen välinen kilpailu kiristyy jatkuvasti niin Suomessa, kuin muuallakin maailmassa. Pärjätäkseen tässä kilpailussa kaupungit pyrkivät houkuttelemaan alueelleen mahdollisimman elinvoimaisia yrityksiä, jotka luovat sinne hyvinvointia ja vaurautta. Tätä tarkoitusta varten on olemassa julkisia organisaatioita, joiden tarkoitus on houkutella yrityksiä sijoittumaan kaupunkiin ja tarjota niille palveluita sijoittumisensa tueksi. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on lisätä ymmärrystä siitä, mitkä tekijät lisäävät tai vähentävät alueen houkuttelevuutta yritysten silmissä. Lisäksi pyritään tuottamaan tietoa siitä, millainen rooli julkisella sijoittumispalveluita tarjoavalla toimijalla on uusien yritysten sijoittumiseen alueelle ja toiminnassa siellä. Tätä varten tutkimuksessa haastatellaan Jyväskylään sijoittuneiden yritysten päätöksentekijöitä heidän näkemyksistään ja kokemuksistaan sijoittumisprosessiinsa ja alueelliseen houkuttelevuuteen liittyen. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautuu yrityshautomoista tehtyihin aiempiin tutkimuksiin ja Servillon, Russon ja Atkinsonin (2012) sekä Snieskan ja Zykienen (2015) tutkimuksiin alueellisesta houkuttelevuudesta. Eräänä tutkimuksen keskeisimmistä löydöksistä voidaan todeta, että sijoittumispalveluilla oli kahdenlainen rooli yritysten sijoittumisessa; ne toimivat sekä alueen investointihoukuttelevuutta kasvattavana tekijänä, että apuna yritysten käytännön sijoittumisprosessissa. Tärkeimpinä sijoittumispalveluiden tarjoamina palveluina yritykset kokivat toimitilojen ja tonttien etsimiseen sekä verkostoitumiseen liittyvät palvelut. Alueelliseen houkuttelevuuteen liittyvistä tekijöistä keskeisimpinä yritykset näkivät kaupungin sijainnin, saavutettavuuden, kasvun ja koulutustarjonnan.
first_indexed 2019-08-19T08:21:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Karjaluoto, Heikki", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vitikainen, Teemu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-02-20T06:36:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-02-20T06:36:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62867", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kaupungeista on muovautunut viimeisten vuosikymmenten aikana yh\u00e4 merkitt\u00e4v\u00e4mpi\u00e4 taloudellisia, sosiaalisia ja kulttuurisia keskuksia, joiden elinvoima m\u00e4\u00e4rittelee hyvin pitk\u00e4lti my\u00f6s koko ymp\u00e4r\u00f6iv\u00e4n alueen elinvoimaa. Kaupunkien ja kaupunkiseutujen v\u00e4linen kilpailu kiristyy jatkuvasti niin Suomessa, kuin muuallakin maailmassa. P\u00e4rj\u00e4t\u00e4kseen t\u00e4ss\u00e4 kilpailussa kaupungit pyrkiv\u00e4t houkuttelemaan alueelleen mahdollisimman elinvoimaisia yrityksi\u00e4, jotka luovat sinne hyvinvointia ja vaurautta. T\u00e4t\u00e4 tarkoitusta varten on olemassa julkisia organisaatioita, joiden tarkoitus on houkutella yrityksi\u00e4 sijoittumaan kaupunkiin ja tarjota niille palveluita sijoittumisensa tueksi.\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on lis\u00e4t\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 siit\u00e4, mitk\u00e4 tekij\u00e4t lis\u00e4\u00e4v\u00e4t tai v\u00e4hent\u00e4v\u00e4t alueen houkuttelevuutta yritysten silmiss\u00e4. Lis\u00e4ksi pyrit\u00e4\u00e4n tuottamaan tietoa siit\u00e4, millainen rooli julkisella sijoittumispalveluita tarjoavalla toimijalla on uusien yritysten sijoittumiseen alueelle ja toiminnassa siell\u00e4. T\u00e4t\u00e4 varten tutkimuksessa haastatellaan Jyv\u00e4skyl\u00e4\u00e4n sijoittuneiden yritysten p\u00e4\u00e4t\u00f6ksentekij\u00f6it\u00e4 heid\u00e4n n\u00e4kemyksist\u00e4\u00e4n ja kokemuksistaan sijoittumisprosessiinsa ja alueelliseen houkuttelevuuteen liittyen. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautuu yrityshautomoista tehtyihin aiempiin tutkimuksiin ja Servillon, Russon ja Atkinsonin (2012) sek\u00e4 Snieskan ja Zykienen (2015) tutkimuksiin alueellisesta houkuttelevuudesta.\nEr\u00e4\u00e4n\u00e4 tutkimuksen keskeisimmist\u00e4 l\u00f6yd\u00f6ksist\u00e4 voidaan todeta, ett\u00e4 sijoittumispalveluilla oli kahdenlainen rooli yritysten sijoittumisessa; ne toimivat sek\u00e4 alueen investointihoukuttelevuutta kasvattavana tekij\u00e4n\u00e4, ett\u00e4 apuna yritysten k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n sijoittumisprosessissa. T\u00e4rkeimpin\u00e4 sijoittumispalveluiden tarjoamina palveluina yritykset kokivat toimitilojen ja tonttien etsimiseen sek\u00e4 verkostoitumiseen liittyv\u00e4t palvelut. Alueelliseen houkuttelevuuteen liittyvist\u00e4 tekij\u00f6ist\u00e4 keskeisimpin\u00e4 yritykset n\u00e4kiv\u00e4t kaupungin sijainnin, saavutettavuuden, kasvun ja koulutustarjonnan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-02-20T06:36:42Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-02-20T06:36:42Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "94", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sijoittumisp\u00e4\u00e4t\u00f6s", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "alueellinen houkuttelevuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yrityspalveluiden ja alueellisen houkuttelevuuden rooli yritysten sijoittumisp\u00e4\u00e4t\u00f6ksiss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201902201588", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "public", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "3500", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "business", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alueet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkostot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sijoittuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yritykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yrityshautomot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yrityspalvelut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kaupungit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_62867
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:05Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d0abfdd1-ff83-4cb4-8c55-e65e634e1d96\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201902201588.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vitikainen, Teemu Yrityspalveluiden ja alueellisen houkuttelevuuden rooli yritysten sijoittumispäätöksissä sijoittumispäätös alueellinen houkuttelevuus Markkinointi Marketing 20423 alueet verkostot sijoittuminen yritykset yrityshautomot yrityspalvelut kaupungit
title Yrityspalveluiden ja alueellisen houkuttelevuuden rooli yritysten sijoittumispäätöksissä
title_full Yrityspalveluiden ja alueellisen houkuttelevuuden rooli yritysten sijoittumispäätöksissä
title_fullStr Yrityspalveluiden ja alueellisen houkuttelevuuden rooli yritysten sijoittumispäätöksissä Yrityspalveluiden ja alueellisen houkuttelevuuden rooli yritysten sijoittumispäätöksissä
title_full_unstemmed Yrityspalveluiden ja alueellisen houkuttelevuuden rooli yritysten sijoittumispäätöksissä Yrityspalveluiden ja alueellisen houkuttelevuuden rooli yritysten sijoittumispäätöksissä
title_short Yrityspalveluiden ja alueellisen houkuttelevuuden rooli yritysten sijoittumispäätöksissä
title_sort yrityspalveluiden ja alueellisen houkuttelevuuden rooli yritysten sijoittumispäätöksissä
title_txtP Yrityspalveluiden ja alueellisen houkuttelevuuden rooli yritysten sijoittumispäätöksissä
topic sijoittumispäätös alueellinen houkuttelevuus Markkinointi Marketing 20423 alueet verkostot sijoittuminen yritykset yrityshautomot yrityspalvelut kaupungit
topic_facet 20423 Marketing Markkinointi alueellinen houkuttelevuus alueet kaupungit sijoittuminen sijoittumispäätös verkostot yritykset yrityshautomot yrityspalvelut
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62867 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201902201588
work_keys_str_mv AT vitikainenteemu yrityspalveluidenjaalueellisenhoukuttelevuudenrooliyritystensijoittumispäätöksis