Opettajien ja oppilaiden välisten konfliktitilanteiden rakentuminen ja ratkaiseminen oppitunneilla

Tässä tutkimuksessa selvitettiin opettajien ja oppilaiden välisten konfliktitilanteiden rakentumista oppitunneilla sekä opettajien tapoja ratkaista niitä. Tutkimuksen aineisto kerättiin oppituntien videotallenteina ala -ja yläkoulun yleisopetus- ja erityisopetusryhmistä (N = 83 oppituntia). Aineist...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Simberg, Roosa, Peltola, Emmi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62866
_version_ 1826225693917184000
author Simberg, Roosa Peltola, Emmi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Simberg, Roosa Peltola, Emmi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Simberg, Roosa Peltola, Emmi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Simberg, Roosa
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa selvitettiin opettajien ja oppilaiden välisten konfliktitilanteiden rakentumista oppitunneilla sekä opettajien tapoja ratkaista niitä. Tutkimuksen aineisto kerättiin oppituntien videotallenteina ala -ja yläkoulun yleisopetus- ja erityisopetusryhmistä (N = 83 oppituntia). Aineisto analysoitiin keskustelunanalyyttisesti. Tulokset osoittivat ristiriitatilanteiden syntyvän arkisista yhteentörmäyksistä, kuten annettujen tehtävien välttelystä tai työrauhapulmien kasaantumisesta. Lisäksi oppilaiden turhautumisen ilmaisut ja eriävän mielipiteen tai näkökulman esittäminen edelsivät usein konfliktitilanteita. Opettajien tavat selvittää konflikteja vaihtelivat sivuuttavista ja välttelevistä keinoista neuvotteleviin ja perusteleviin toimintatapoihin. Sivuuttavia toimintatapoja olivat oppilaan eriävän mielipiteen huomiotta jättäminen, oppilaan huomion palauttaminen takaisin oppitunnin aiheeseen, sovittuihin toimintatapoihin vetoaminen sekä oppilaan hiljentäminen tai käskeminen. Perustelevia menetelmiä olivat puolestaan perusteleminen, neuvotteleminen ja suostutteleminen sekä konfliktitilanteen siirtäminen keskustelemalla oppilaan kanssa jälkikäteen. Tulosten perusteella opettajat pysähtyivät vain harvoin selvittämään ristiriitojen syitä tai tarjoamaan oppilaille mahdollisuuksia avoimeen keskusteluun erilaisista näkökulmista.
first_indexed 2024-09-11T08:52:01Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Vehkakoski, Tanja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Simberg, Roosa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Peltola, Emmi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-02-20T06:31:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-02-20T06:31:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62866", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitettiin opettajien ja oppilaiden v\u00e4listen konfliktitilanteiden rakentumista oppitunneilla sek\u00e4 opettajien tapoja ratkaista niit\u00e4. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin oppituntien videotallenteina ala -ja yl\u00e4koulun yleisopetus- ja erityisopetusryhmist\u00e4 (N = 83 oppituntia). Aineisto analysoitiin keskustelunanalyyttisesti. Tulokset osoittivat ristiriitatilanteiden syntyv\u00e4n arkisista yhteent\u00f6rm\u00e4yksist\u00e4, kuten annettujen teht\u00e4vien v\u00e4lttelyst\u00e4 tai ty\u00f6rauhapulmien kasaantumisesta. Lis\u00e4ksi oppilaiden turhautumisen ilmaisut ja eri\u00e4v\u00e4n mielipiteen tai n\u00e4k\u00f6kulman esitt\u00e4minen edelsiv\u00e4t usein konfliktitilanteita. Opettajien tavat selvitt\u00e4\u00e4 konflikteja vaihtelivat sivuuttavista ja v\u00e4lttelevist\u00e4 keinoista neuvotteleviin ja perusteleviin toimintatapoihin. Sivuuttavia toimintatapoja olivat oppilaan eri\u00e4v\u00e4n mielipiteen huomiotta j\u00e4tt\u00e4minen, oppilaan huomion palauttaminen takaisin oppitunnin aiheeseen, sovittuihin toimintatapoihin vetoaminen sek\u00e4 oppilaan hiljent\u00e4minen tai k\u00e4skeminen. Perustelevia menetelmi\u00e4 olivat puolestaan perusteleminen, neuvotteleminen ja suostutteleminen sek\u00e4 konfliktitilanteen siirt\u00e4minen keskustelemalla oppilaan kanssa j\u00e4lkik\u00e4teen. Tulosten perusteella opettajat pys\u00e4htyiv\u00e4t vain harvoin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n ristiriitojen syit\u00e4 tai tarjoamaan oppilaille mahdollisuuksia avoimeen keskusteluun erilaisista n\u00e4k\u00f6kulmista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-02-20T06:31:10Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-02-20T06:31:10Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "74", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luokkahuonevuorovaikutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajien ja oppilaiden v\u00e4listen konfliktitilanteiden rakentuminen ja ratkaiseminen oppitunneilla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201902201587", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "keskustelunanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppitunnit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "konfliktit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettaja-oppilassuhde", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokkaty\u00f6skentely", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_62866
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:44Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5adf3d2f-991b-4b83-a668-d1d4ba71153a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201902201587.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Simberg, Roosa Peltola, Emmi Opettajien ja oppilaiden välisten konfliktitilanteiden rakentuminen ja ratkaiseminen oppitunneilla luokkahuonevuorovaikutus Erityispedagogiikka Special Education 101 keskustelunanalyysi opettajat oppilaat oppitunnit konfliktit opettaja-oppilassuhde luokkatyöskentely
title Opettajien ja oppilaiden välisten konfliktitilanteiden rakentuminen ja ratkaiseminen oppitunneilla
title_full Opettajien ja oppilaiden välisten konfliktitilanteiden rakentuminen ja ratkaiseminen oppitunneilla
title_fullStr Opettajien ja oppilaiden välisten konfliktitilanteiden rakentuminen ja ratkaiseminen oppitunneilla Opettajien ja oppilaiden välisten konfliktitilanteiden rakentuminen ja ratkaiseminen oppitunneilla
title_full_unstemmed Opettajien ja oppilaiden välisten konfliktitilanteiden rakentuminen ja ratkaiseminen oppitunneilla Opettajien ja oppilaiden välisten konfliktitilanteiden rakentuminen ja ratkaiseminen oppitunneilla
title_short Opettajien ja oppilaiden välisten konfliktitilanteiden rakentuminen ja ratkaiseminen oppitunneilla
title_sort opettajien ja oppilaiden välisten konfliktitilanteiden rakentuminen ja ratkaiseminen oppitunneilla
title_txtP Opettajien ja oppilaiden välisten konfliktitilanteiden rakentuminen ja ratkaiseminen oppitunneilla
topic luokkahuonevuorovaikutus Erityispedagogiikka Special Education 101 keskustelunanalyysi opettajat oppilaat oppitunnit konfliktit opettaja-oppilassuhde luokkatyöskentely
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education keskustelunanalyysi konfliktit luokkahuonevuorovaikutus luokkatyöskentely opettaja-oppilassuhde opettajat oppilaat oppitunnit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62866 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201902201587
work_keys_str_mv AT simbergroosa opettajienjaoppilaidenvälistenkonfliktitilanteidenrakentuminenjaratkaiseminenoppitu