Musiikin intentionaalinen käyttö työskentelykontekstissa

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin ihmisten musiikin kuuntelua työskentelyn aikana. Tarkoituksena oli selvittää, miksi ihmiset käyttävät musiikkia työskennellessään sekä millaista työskentelyn taustalla käytetty musiikki yleisesti on. Tutkimus nojaa ajatukseen musiikin käytöstä tarpeiden tyydyttämis...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Huisko, Miikka
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62843
_version_ 1828193079086022656
author Huisko, Miikka
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Huisko, Miikka Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Huisko, Miikka Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Huisko, Miikka
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin ihmisten musiikin kuuntelua työskentelyn aikana. Tarkoituksena oli selvittää, miksi ihmiset käyttävät musiikkia työskennellessään sekä millaista työskentelyn taustalla käytetty musiikki yleisesti on. Tutkimus nojaa ajatukseen musiikin käytöstä tarpeiden tyydyttämiseen Uses and Gratification –teorian pohjalta (Lonsdale & North 2011). Musiikin tarkoituksenmukaista käyttöä tarkastellaan musiikin kuuntelun psykologisten funktioiden kautta (Schäfer, Sedlmeier, Städtler & Huron 2013). Arkipäivän musiikin kuuntelu on jakautunut persoonallisten ja tilannekohtaisten tekijöiden vaikutuksesta musiikin kuunteluun (Greb, Scholtz & Steffens 2017). Nykypäivänä musiikin kuuntelu tapahtuu lähes poikkeuksetta jonkin aktiviteetin taustalla. Musiikin kuuntelun aikana tapahtuva aktiviteetti onkin yksi merkittävimmistä musiikin kuuntelukäyttäytymiseen vaikuttavista tilannekohtaisista tekijöistä. Ihmiset suhtautuvat hyvin ristiriitaisesti musiikin kuunteluun työskentelyn aikana, joka näkyy mielenkiintoisissa keskittymistä sekä vireystilaa koskevien tarpeiden tyydyttämistä koskevien kysymysten moninaisuudessa sekä jäsentymättömän arkitiedon muotoutumisessa. Tutkimusaineisto kerättiin verkkokyselylomakkeella Jyväskylän yliopiston sähköpostilistojen kautta. Tutkimukseen vastasi 299 ihmistä. Aineisto analysoitiin määrällisesti käyttäen eksploratiivista faktorianalyysiä sekä varianssianalyysiä. Tutkimuksen tulosten mukaan ihmiset käyttävät musiikkia työskennellessään Tunteiden säätelyyn, keskittymiseen, itse tietoisuuteen, ajanvietteeksi sekä oman tilan luomiseen. Musiikki, jota työskennellessä kuunnellaan, vaihtelee kahden työskentelytilanteen välillä. Lukiessa kuunneltu musiikki on pääsääntöisesti rauhallisempaa kuin kirjoittaessa kuunneltu musiikki. Kirjoittaessa kuunnellun musiikin toivotaan energisoivan sekä luovan positiivista mielialaa. Lukiessa musiikki koetaan pääsääntöisesti ”työskentely –musiikiksi” kun kirjoittaessa ihmiset kuuntelevat myös muutenkin suosimaansa musiikkia. Tutkimuksen toivotaan antavan tarkempia näkökulmia arkipäivän musiikin kuunteluun työskentelykontekstissa sekä osoittavan, kuinka ristiriitainen sekä mielenkiintoinen kyseinen kuuntelutilanne ylipäätään on.
first_indexed 2019-08-19T08:21:35Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Peltola, Henna-Riikka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Huisko, Miikka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-02-18T11:29:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-02-18T11:29:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62843", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin ihmisten musiikin kuuntelua ty\u00f6skentelyn aikana. Tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miksi ihmiset k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t musiikkia ty\u00f6skennelless\u00e4\u00e4n sek\u00e4 millaista ty\u00f6skentelyn taustalla k\u00e4ytetty musiikki yleisesti on. Tutkimus nojaa ajatukseen musiikin k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 tarpeiden tyydytt\u00e4miseen Uses and Gratification \u2013teorian pohjalta (Lonsdale & North 2011). Musiikin tarkoituksenmukaista k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 tarkastellaan musiikin kuuntelun psykologisten funktioiden kautta (Sch\u00e4fer, Sedlmeier, St\u00e4dtler & Huron 2013). Arkip\u00e4iv\u00e4n musiikin kuuntelu on jakautunut persoonallisten ja tilannekohtaisten tekij\u00f6iden vaikutuksesta musiikin kuunteluun (Greb, Scholtz & Steffens 2017). Nykyp\u00e4iv\u00e4n\u00e4 musiikin kuuntelu tapahtuu l\u00e4hes poikkeuksetta jonkin aktiviteetin taustalla. Musiikin kuuntelun aikana tapahtuva aktiviteetti onkin yksi merkitt\u00e4vimmist\u00e4 musiikin kuunteluk\u00e4ytt\u00e4ytymiseen vaikuttavista tilannekohtaisista tekij\u00f6ist\u00e4. Ihmiset suhtautuvat hyvin ristiriitaisesti musiikin kuunteluun ty\u00f6skentelyn aikana, joka n\u00e4kyy mielenkiintoisissa keskittymist\u00e4 sek\u00e4 vireystilaa koskevien tarpeiden tyydytt\u00e4mist\u00e4 koskevien kysymysten moninaisuudessa sek\u00e4 j\u00e4sentym\u00e4tt\u00f6m\u00e4n arkitiedon muotoutumisessa. \n\nTutkimusaineisto ker\u00e4ttiin verkkokyselylomakkeella Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston s\u00e4hk\u00f6postilistojen kautta. Tutkimukseen vastasi 299 ihmist\u00e4. Aineisto analysoitiin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisesti k\u00e4ytt\u00e4en eksploratiivista faktorianalyysi\u00e4 sek\u00e4 varianssianalyysi\u00e4. Tutkimuksen tulosten mukaan ihmiset k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t musiikkia ty\u00f6skennelless\u00e4\u00e4n Tunteiden s\u00e4\u00e4telyyn, keskittymiseen, itse tietoisuuteen, ajanvietteeksi sek\u00e4 oman tilan luomiseen. Musiikki, jota ty\u00f6skennelless\u00e4 kuunnellaan, vaihtelee kahden ty\u00f6skentelytilanteen v\u00e4lill\u00e4. Lukiessa kuunneltu musiikki on p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti rauhallisempaa kuin kirjoittaessa kuunneltu musiikki. Kirjoittaessa kuunnellun musiikin toivotaan energisoivan sek\u00e4 luovan positiivista mielialaa. Lukiessa musiikki koetaan p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti \u201dty\u00f6skentely \u2013musiikiksi\u201d kun kirjoittaessa ihmiset kuuntelevat my\u00f6s muutenkin suosimaansa musiikkia. \n\nTutkimuksen toivotaan antavan tarkempia n\u00e4k\u00f6kulmia arkip\u00e4iv\u00e4n musiikin kuunteluun ty\u00f6skentelykontekstissa sek\u00e4 osoittavan, kuinka ristiriitainen sek\u00e4 mielenkiintoinen kyseinen kuuntelutilanne ylip\u00e4\u00e4t\u00e4\u00e4n on.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-02-18T11:29:52Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-02-18T11:29:52Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "70", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Musiikin intentionaalinen k\u00e4ytt\u00f6 ty\u00f6skentelykontekstissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201902181548", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkitiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musicology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3051", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkipsykologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "taustamusiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuunteleminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikintutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_62843
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:15Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/54f8665d-dec9-4e41-976f-39449c2f918b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201902181548.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Huisko, Miikka Musiikin intentionaalinen käyttö työskentelykontekstissa Musiikkitiede Musicology 3051 työ musiikki musiikkipsykologia taustamusiikki kuunteleminen musiikintutkimus
title Musiikin intentionaalinen käyttö työskentelykontekstissa
title_full Musiikin intentionaalinen käyttö työskentelykontekstissa
title_fullStr Musiikin intentionaalinen käyttö työskentelykontekstissa Musiikin intentionaalinen käyttö työskentelykontekstissa
title_full_unstemmed Musiikin intentionaalinen käyttö työskentelykontekstissa Musiikin intentionaalinen käyttö työskentelykontekstissa
title_short Musiikin intentionaalinen käyttö työskentelykontekstissa
title_sort musiikin intentionaalinen käyttö työskentelykontekstissa
title_txtP Musiikin intentionaalinen käyttö työskentelykontekstissa
topic Musiikkitiede Musicology 3051 työ musiikki musiikkipsykologia taustamusiikki kuunteleminen musiikintutkimus
topic_facet 3051 Musicology Musiikkitiede kuunteleminen musiikintutkimus musiikki musiikkipsykologia taustamusiikki työ
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62843 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201902181548
work_keys_str_mv AT huiskomiikka musiikinintentionaalinenkäyttötyöskentelykontekstissa