Draamakasvatuksen ja draamaopettajan mahdollisuudet ja haasteet teatterikasvatuksellisessa projektissa

Tutkielmassa tarkastelen draamakasvatuksen ja draamaopettajan mahdollisuuksia ja haasteita teatterikasvatuksellisessa yhteistyöprojektissa. Tutkin, miten projektiin osallistuneet nuoret oppivat draamasta ja millaisena teatterikokemus heille näyttäytyy. Etsin ratkaisuja aloittelevan draamakasvattajan...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Laitinen, Noora
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62841
_version_ 1826225727540822016
author Laitinen, Noora
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Laitinen, Noora Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Laitinen, Noora Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Laitinen, Noora
datasource_str_mv jyx
description Tutkielmassa tarkastelen draamakasvatuksen ja draamaopettajan mahdollisuuksia ja haasteita teatterikasvatuksellisessa yhteistyöprojektissa. Tutkin, miten projektiin osallistuneet nuoret oppivat draamasta ja millaisena teatterikokemus heille näyttäytyy. Etsin ratkaisuja aloittelevan draamakasvattajan haasteisiin ja pohdin, mitkä ovat otollisimmat puitteet ja draamaopettajan merkitys draamasta oppimiseen. Tutkimukseni ote on etnografinen ja fenomenologinen. Olen tarkastellut nuorten kokemuksia teatterista ja draamakasvatuksesta kahden sähköisen kyselyn, kahden ryhmähaastattelun sekä omien havaintojeni kautta. Heidän vastaustensa pohjalta olen teemoitellut teatterikokemukseen liittyvät huomiot ympäristöön ja näyttämölle sijoittuvaksi. Draamallisista työpajoista olen nostanut esiin nuorten huomioita ja oivalluksia oppimiseen liittyen. Esittelen viisi esimerkinomaista tapausta, jotka olen nimennyt aloittelevan draamakasvattajan haasteiksi. Olen esitellyt ratkaisuja haastaviin tilanteisiin ja visualisoinut draamaopettajan tehtävän heiluriksi, jonka tasapaino on toimivan draamaopetuksen edellytys. Oppilaiden kuvaukset kertovat, että teatterikokemus on yhteisöllistä ja moniaistista. Esitystä seurataan samanaikaisesti sisältä ja ulkoa siihen eläytyen, mutta myös teknisiä asioita tarkastellen. Oppilaiden kuvaukset draamallisista työpajoista nostavat esille draaman oppimispotentiaalin: rohkeuden ja itsetuntemuksen vahvistusta voi parhaimmillaan tapahtua jo lyhyen draamatyöskentelyn myötä. Teatterin ja draaman käytäntöihin perehtyminen kouluissa syventäisi draamakasvatuksen ja teatterikokemuksen oppimispotentiaalia. Teatterin ja draaman konventioiden tunteminen, pitkäkestoinen draamatyöskentely sekä ammattimainen draamaopettaja edesauttavat draamassa oppimista. Draamaopettajan työn virtaamista eli draamakasvattajan heilurin heilumista tapahtuu silloin, kun heilurin osa-alueista teoria ja käytäntö sekä draamaopettajan rooleista pedagogi ja taiteilija ovat tasapainossa. Tutkielmani tulokset kannustavat pitkäkestoiseen ja ammattimaiseen draama- ja teatterikasvatukseen kouluissa. Draamakasvatusta on mahdollista tuoda mukaan opetukseen täydentämään teatterikokemusta. Tulokset vahvistavat, että teatterikokemusta täydentävä draamakasvatus avaa portin esitykseen, mutta ennen kaikkea osallistujien syvempään itsetutkiskeluun.
first_indexed 2019-08-19T08:21:45Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "von Bonsdorff, Pauline", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Laitinen, Noora", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-02-18T11:22:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-02-18T11:22:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62841", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmassa tarkastelen draamakasvatuksen ja draamaopettajan mahdollisuuksia ja haasteita teatterikasvatuksellisessa yhteisty\u00f6projektissa. Tutkin, miten projektiin osallistuneet nuoret oppivat draamasta ja millaisena teatterikokemus heille n\u00e4ytt\u00e4ytyy. Etsin ratkaisuja aloittelevan draamakasvattajan haasteisiin ja pohdin, mitk\u00e4 ovat otollisimmat puitteet ja draamaopettajan merkitys draamasta oppimiseen.\nTutkimukseni ote on etnografinen ja fenomenologinen. Olen tarkastellut nuorten kokemuksia teatterista ja draamakasvatuksesta kahden s\u00e4hk\u00f6isen kyselyn, kahden ryhm\u00e4haastattelun sek\u00e4 omien havaintojeni kautta. Heid\u00e4n vastaustensa pohjalta olen teemoitellut teatterikokemukseen liittyv\u00e4t huomiot ymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n ja n\u00e4ytt\u00e4m\u00f6lle sijoittuvaksi.\nDraamallisista ty\u00f6pajoista olen nostanut esiin nuorten huomioita ja oivalluksia oppimiseen liittyen. Esittelen viisi \nesimerkinomaista tapausta, jotka olen nimennyt aloittelevan draamakasvattajan haasteiksi. Olen esitellyt ratkaisuja \nhaastaviin tilanteisiin ja visualisoinut draamaopettajan teht\u00e4v\u00e4n heiluriksi, jonka tasapaino on toimivan draamaopetuksen edellytys.\nOppilaiden kuvaukset kertovat, ett\u00e4 teatterikokemus on yhteis\u00f6llist\u00e4 ja moniaistista. Esityst\u00e4 seurataan samanaikaisesti sis\u00e4lt\u00e4 ja ulkoa siihen el\u00e4ytyen, mutta my\u00f6s teknisi\u00e4 asioita tarkastellen. Oppilaiden kuvaukset draamallisista \nty\u00f6pajoista nostavat esille draaman oppimispotentiaalin: rohkeuden ja itsetuntemuksen vahvistusta voi parhaimmillaan tapahtua jo lyhyen draamaty\u00f6skentelyn my\u00f6t\u00e4. Teatterin ja draaman k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6ihin perehtyminen kouluissa syvent\u00e4isi draamakasvatuksen ja teatterikokemuksen oppimispotentiaalia. Teatterin ja draaman konventioiden tunteminen, pitk\u00e4kestoinen draamaty\u00f6skentely sek\u00e4 ammattimainen draamaopettaja edesauttavat draamassa oppimista. \nDraamaopettajan ty\u00f6n virtaamista eli draamakasvattajan heilurin heilumista tapahtuu silloin, kun heilurin osa-alueista teoria ja k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6 sek\u00e4 draamaopettajan rooleista pedagogi ja taiteilija ovat tasapainossa. \nTutkielmani tulokset kannustavat pitk\u00e4kestoiseen ja ammattimaiseen draama- ja teatterikasvatukseen kouluissa.\nDraamakasvatusta on mahdollista tuoda mukaan opetukseen t\u00e4ydent\u00e4m\u00e4\u00e4n teatterikokemusta. Tulokset vahvistavat, \nett\u00e4 teatterikokemusta t\u00e4ydent\u00e4v\u00e4 draamakasvatus avaa portin esitykseen, mutta ennen kaikkea osallistujien syvemp\u00e4\u00e4n itsetutkiskeluun.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-02-18T11:22:50Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-02-18T11:22:50Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "80", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teatteritaide", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "taidekokemukset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Draamakasvatuksen ja draamaopettajan mahdollisuudet ja haasteet teatterikasvatuksellisessa projektissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201902181546", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Taidekasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Art Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "311", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "draamakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teatteri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "draamapedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teatterikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_62841
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:02Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/00135252-7dee-41d9-8b66-acbd525f971c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201902181546.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Laitinen, Noora Draamakasvatuksen ja draamaopettajan mahdollisuudet ja haasteet teatterikasvatuksellisessa projektissa teatteritaide taidekokemukset Taidekasvatus Art Education 311 draamakasvatus teatteri draamapedagogiikka teatterikasvatus
title Draamakasvatuksen ja draamaopettajan mahdollisuudet ja haasteet teatterikasvatuksellisessa projektissa
title_full Draamakasvatuksen ja draamaopettajan mahdollisuudet ja haasteet teatterikasvatuksellisessa projektissa
title_fullStr Draamakasvatuksen ja draamaopettajan mahdollisuudet ja haasteet teatterikasvatuksellisessa projektissa Draamakasvatuksen ja draamaopettajan mahdollisuudet ja haasteet teatterikasvatuksellisessa projektissa
title_full_unstemmed Draamakasvatuksen ja draamaopettajan mahdollisuudet ja haasteet teatterikasvatuksellisessa projektissa Draamakasvatuksen ja draamaopettajan mahdollisuudet ja haasteet teatterikasvatuksellisessa projektissa
title_short Draamakasvatuksen ja draamaopettajan mahdollisuudet ja haasteet teatterikasvatuksellisessa projektissa
title_sort draamakasvatuksen ja draamaopettajan mahdollisuudet ja haasteet teatterikasvatuksellisessa projektissa
title_txtP Draamakasvatuksen ja draamaopettajan mahdollisuudet ja haasteet teatterikasvatuksellisessa projektissa
topic teatteritaide taidekokemukset Taidekasvatus Art Education 311 draamakasvatus teatteri draamapedagogiikka teatterikasvatus
topic_facet 311 Art Education Taidekasvatus draamakasvatus draamapedagogiikka taidekokemukset teatteri teatterikasvatus teatteritaide
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62841 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201902181546
work_keys_str_mv AT laitinennoora draamakasvatuksenjadraamaopettajanmahdollisuudetjahaasteetteatterikasvatuksellises