Finnish students' views on the English language taught degree program in nursing

Suomessa on tarjolla 12 tutkinto-ohjelmaa sairaanhoitajaopiskelijoille, joissa opintojen kieli on englanti. Tutkinto-ohjelmissa opiskelee sekä suomalaisia että kansainvälisiä opiskelijoita, ja heitä ohjaavat erilaiset motivaatiot englanninkielisessä koulutusohjelmassa opiskeluun. Englanninkielisiä t...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Mejías, Elisa
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62840
_version_ 1826225769927409664
author Mejías, Elisa
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Mejías, Elisa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Mejías, Elisa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Mejías, Elisa
datasource_str_mv jyx
description Suomessa on tarjolla 12 tutkinto-ohjelmaa sairaanhoitajaopiskelijoille, joissa opintojen kieli on englanti. Tutkinto-ohjelmissa opiskelee sekä suomalaisia että kansainvälisiä opiskelijoita, ja heitä ohjaavat erilaiset motivaatiot englanninkielisessä koulutusohjelmassa opiskeluun. Englanninkielisiä tutkinto-ohjelmia on tutkittu laajasti kansainvälisten opiskelijoiden perspektiivistä ja etenkin tutkinto-ohjelmien vaikutusta kansainvälisten opiskelijoiden integroitumiseen suomalaiseen yhteiskuntaan ja työelämään. Kuitenkaan suomalaisia opiskelijoita englanninkielisissä tutkinto-ohjelmissa ei ole tutkittu pääasiallisina kohteina, vaan lähinnä vertailevissa tutkimuksissa kansainvälisten opiskelijoiden rinnalla. Englannin kielen näkökulma puuttuu myös lähes tyystin tutkimuksen kentältä. Tutkimuksen tavoitteena oli saada selville suomalaisten sairaanhoitajaopiskelijoiden näkemyksiä englanninkielisestä sairaanhoitajakoulutusohjelmasta. Tutkimuskysymykset liittyivät opiskelijoiden syihin opiskella kyseisessä koulutusohjelmassa, heidän kielitaitonsa kehitystä tukeviin ja estäviin tekijöihin sekä siihen miten nämä ovat yhteydessä toisiinsa ja ei-englanninkielisille sairaanhoitajille asetettuihin kriteereihin. Lisäksi yksi tutkimuskysymys keskittyi tutkinto-ohjelman kehittämisehdotuksiin. Tuloksia voidaankin näin ollen käyttää hyödyksi englanninkielisten sairaanhoitajakoulutusohjelmien kehittämisessä. Tutkimukseen osallistui 15 suomalaista sairaanhoitajaopiskelijaa yhdestä englanninkielisestä tutkinto-ohjelmasta. He vastasivat ensin Internet-pohjaiseen kyselyyn ja lisäksi neljää osallistujaa haastateltiin ilmiön syvemmän ymmärtämisen saavuttamiseksi. Vastaukset analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Suomalaisilla sairaanhoitajaopiskelijoilla oli useita syitä, jotka vaikuttivat heidän valintaansa opiskella englanninkielisessä koulutusohjelmassa. Tärkeimmiksi syiksi nousivat kuitenkin englannin kieleen liittyvät seikat sekä toiveet kansainvälisestä työllistymisestä. Kielitaitoa ja kommunikatiivista kompetenssia tukivat koulutusohjelmassa laaja englannin kielen käyttö, akateeminen lukeminen ja kirjoittaminen sekä materiaalit, silloin kun ne oli laadukkaasti tehty. Suurimpia estäviä tekijöitä olivat opettajien heikko kielitaito sekä harjoittelujen suorittaminen suomeksi. Osallistujilla oli useita ehdotuksia siitä, miten tutkinto-ohjelmaa voisi kielen näkökulmasta kehittää ja näitä käsiteltiin suhteessa taustateoriaan ja tutkijan omiin näkemyksiin. Jatkossa kiinnostavaa olisi tietää, miten samat osallistujat kokevat saamansa hyödyn koulutusohjelmasta myöhemmässä vaiheessa jo toimittuaan ammatissa jonkin aikaa. Lisäksi laajempi tutkimus samasta aiheesta on tarpeen, jotta saadaan paremmin yleistettävissä olevia tuloksia. Mikäli kehitystyötä tutkinto-ohjelmissa tehdään tuloksia vastaavaan suuntaan, myös seurantatutkimus on aiheellinen, jotta saadaan selville miten muutokset ovat vaikuttaneet tutkittaviin aihealueisiin.
first_indexed 2019-08-19T08:21:42Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e4ntyl\u00e4, Katja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Mej\u00edas, Elisa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-02-18T11:21:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-02-18T11:21:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62840", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Suomessa on tarjolla 12 tutkinto-ohjelmaa sairaanhoitajaopiskelijoille, joissa opintojen kieli on englanti. Tutkinto-ohjelmissa opiskelee sek\u00e4 suomalaisia ett\u00e4 kansainv\u00e4lisi\u00e4 opiskelijoita, ja heit\u00e4 ohjaavat erilaiset motivaatiot englanninkielisess\u00e4 koulutusohjelmassa opiskeluun. Englanninkielisi\u00e4 tutkinto-ohjelmia on tutkittu laajasti kansainv\u00e4listen opiskelijoiden perspektiivist\u00e4 ja etenkin tutkinto-ohjelmien vaikutusta kansainv\u00e4listen opiskelijoiden integroitumiseen suomalaiseen yhteiskuntaan ja ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n. Kuitenkaan suomalaisia opiskelijoita englanninkielisiss\u00e4 tutkinto-ohjelmissa ei ole tutkittu p\u00e4\u00e4asiallisina kohteina, vaan l\u00e4hinn\u00e4 vertailevissa tutkimuksissa kansainv\u00e4listen opiskelijoiden rinnalla. Englannin kielen n\u00e4k\u00f6kulma puuttuu my\u00f6s l\u00e4hes tyystin tutkimuksen kent\u00e4lt\u00e4.\nTutkimuksen tavoitteena oli saada selville suomalaisten sairaanhoitajaopiskelijoiden n\u00e4kemyksi\u00e4 englanninkielisest\u00e4 sairaanhoitajakoulutusohjelmasta. Tutkimuskysymykset liittyiv\u00e4t opiskelijoiden syihin opiskella kyseisess\u00e4 koulutusohjelmassa, heid\u00e4n kielitaitonsa kehityst\u00e4 tukeviin ja est\u00e4viin tekij\u00f6ihin sek\u00e4 siihen miten n\u00e4m\u00e4 ovat yhteydess\u00e4 toisiinsa ja ei-englanninkielisille sairaanhoitajille asetettuihin kriteereihin. Lis\u00e4ksi yksi tutkimuskysymys keskittyi tutkinto-ohjelman kehitt\u00e4misehdotuksiin. Tuloksia voidaankin n\u00e4in ollen k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 hy\u00f6dyksi englanninkielisten sairaanhoitajakoulutusohjelmien kehitt\u00e4misess\u00e4.\nTutkimukseen osallistui 15 suomalaista sairaanhoitajaopiskelijaa yhdest\u00e4 englanninkielisest\u00e4 tutkinto-ohjelmasta. He vastasivat ensin Internet-pohjaiseen kyselyyn ja lis\u00e4ksi nelj\u00e4\u00e4 osallistujaa haastateltiin ilmi\u00f6n syvemm\u00e4n ymm\u00e4rt\u00e4misen saavuttamiseksi. Vastaukset analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla. Suomalaisilla sairaanhoitajaopiskelijoilla oli useita syit\u00e4, jotka vaikuttivat heid\u00e4n valintaansa opiskella englanninkielisess\u00e4 koulutusohjelmassa. T\u00e4rkeimmiksi syiksi nousivat kuitenkin englannin kieleen liittyv\u00e4t seikat sek\u00e4 toiveet kansainv\u00e4lisest\u00e4 ty\u00f6llistymisest\u00e4. Kielitaitoa ja kommunikatiivista kompetenssia tukivat koulutusohjelmassa laaja englannin kielen k\u00e4ytt\u00f6, akateeminen lukeminen ja kirjoittaminen sek\u00e4 materiaalit, silloin kun ne oli laadukkaasti tehty. Suurimpia est\u00e4vi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 olivat opettajien heikko kielitaito sek\u00e4 harjoittelujen suorittaminen suomeksi. Osallistujilla oli useita ehdotuksia siit\u00e4, miten tutkinto-ohjelmaa voisi kielen n\u00e4k\u00f6kulmasta kehitt\u00e4\u00e4 ja n\u00e4it\u00e4 k\u00e4siteltiin suhteessa taustateoriaan ja tutkijan omiin n\u00e4kemyksiin.\nJatkossa kiinnostavaa olisi tiet\u00e4\u00e4, miten samat osallistujat kokevat saamansa hy\u00f6dyn koulutusohjelmasta my\u00f6hemm\u00e4ss\u00e4 vaiheessa jo toimittuaan ammatissa jonkin aikaa. Lis\u00e4ksi laajempi tutkimus samasta aiheesta on tarpeen, jotta saadaan paremmin yleistett\u00e4viss\u00e4 olevia tuloksia. Mik\u00e4li kehitysty\u00f6t\u00e4 tutkinto-ohjelmissa tehd\u00e4\u00e4n tuloksia vastaavaan suuntaan, my\u00f6s seurantatutkimus on aiheellinen, jotta saadaan selville miten muutokset ovat vaikuttaneet tutkittaviin aihealueisiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-02-18T11:21:20Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-02-18T11:21:20Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "86", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "communicative competence", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "English language taught degree program", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Finnish students' views on the English language taught degree program in nursing", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201902181545", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "student", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hoitoty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielikokeet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vieraskielinen opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "content analysis", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nursing (work)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language tests", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "content and language integrated learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_62840
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:53Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1ce5b796-cd9d-422a-8a6f-e6c59c414988\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201902181545.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mejías, Elisa Finnish students' views on the English language taught degree program in nursing communicative competence English language taught degree program Englannin kieli English 301 englannin kieli sisällönanalyysi hoitotyö kielikokeet vieraskielinen opetus kieli English language content analysis nursing (work) language tests content and language integrated learning language
title Finnish students' views on the English language taught degree program in nursing
title_full Finnish students' views on the English language taught degree program in nursing
title_fullStr Finnish students' views on the English language taught degree program in nursing Finnish students' views on the English language taught degree program in nursing
title_full_unstemmed Finnish students' views on the English language taught degree program in nursing Finnish students' views on the English language taught degree program in nursing
title_short Finnish students' views on the English language taught degree program in nursing
title_sort finnish students views on the english language taught degree program in nursing
title_txtP Finnish students' views on the English language taught degree program in nursing
topic communicative competence English language taught degree program Englannin kieli English 301 englannin kieli sisällönanalyysi hoitotyö kielikokeet vieraskielinen opetus kieli English language content analysis nursing (work) language tests content and language integrated learning language
topic_facet 301 Englannin kieli English English language English language taught degree program communicative competence content analysis content and language integrated learning englannin kieli hoitotyö kieli kielikokeet language language tests nursing (work) sisällönanalyysi vieraskielinen opetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62840 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201902181545
work_keys_str_mv AT mejiaselisa finnishstudentsviewsontheenglishlanguagetaughtdegreeprograminnursing