Oppilaan lukivaikeuden huomioiminen musiikintunneilla

Tutkielmani käsittelee oppilaan lukivaikeuden huomioimista musiikintunneilla. Dysleksia tai tutummin lukivaikeus on oppimisen vaikeus, jonka kohdistuu lukemiseen ja kirjoittamiseen. Opettajilla saattaa olla vääristynyt käsitys siitä, että oppilaan dysleksia ei vaikuta musiikin opiskeluun millään lai...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Honkanen, Sarri
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62839
_version_ 1826225803818434560
author Honkanen, Sarri
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Honkanen, Sarri Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Honkanen, Sarri Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Honkanen, Sarri
datasource_str_mv jyx
description Tutkielmani käsittelee oppilaan lukivaikeuden huomioimista musiikintunneilla. Dysleksia tai tutummin lukivaikeus on oppimisen vaikeus, jonka kohdistuu lukemiseen ja kirjoittamiseen. Opettajilla saattaa olla vääristynyt käsitys siitä, että oppilaan dysleksia ei vaikuta musiikin opiskeluun millään lailla. Lukivaikeus voi kuitenkin näkyä koulussa musiikintunneilla ja musiikin harrastamisessa. Dyslektikon ongelmat musiikin opiskelussa kohdistuvat yleensä nuotin hahmottamiseen, motoriikkaan ja motivaatioon. Tutkielmani on kirjallisuuskatsaus, jossa pyrin selvittämään miten opettaja voi ottaa oppilaan lukivaikeuden koulun musiikintunneilla huomioon. Tarkastelen dysleksiaa sekä lukemisen että nuotinluvun näkökulmasta, dysleksian vaikutusta oppimiseen sekä tarkastelen oppimistyylien ja monikanavaisuuden merkitystä oppimisen edistäjinä. Pohdin tutkielmassani myös opettajan roolia oppijan tukijana. Merkittäviksi tulokulmiksi oppilaan tukemiseen nousivat oppilaan motivoiminen, opettajan riittävä tieto dysleksiasta sekä opettajan luova ja pedagoginen ajattelu. Tutkielmassani esittelen myös erilaisia menetelmiä, joilla musiikinopettaja voi tukea dyslektikon oppimista. Oppilaan omien vahvuuksien hyödyntäminen on menetelmä, jota käytetään lukivaikeuden kuntoutuksessa. Esimerkiksi harjaantuneen kuulonvaraisuuden hyödyntäminen on auttanut dyslektikkoja musiikin opiskelussa. Menetelmiä oppilaan tukemiseen nuotinluvun näkökulmasta ovat kuvionuottien ja värien käyttäminen sekä nuotin muokkaaminen mm. suurentamalla ja pelkistämällä. Myös musiikkiliikunnan työtapojen hyödyntäminen sekä soittimiston mahdollisuudet nousivat merkittäviksi menetelmiksi dyslektikon oppimisen tukemiseen.
first_indexed 2019-08-19T08:21:19Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kosonen, Erja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Honkanen, Sarri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-02-18T11:12:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-02-18T11:12:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62839", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmani k\u00e4sittelee oppilaan lukivaikeuden huomioimista musiikintunneilla. Dysleksia tai tutummin lukivaikeus on oppimisen vaikeus, jonka kohdistuu lukemiseen ja kirjoittamiseen. Opettajilla saattaa olla v\u00e4\u00e4ristynyt k\u00e4sitys siit\u00e4, ett\u00e4 oppilaan dysleksia ei vaikuta musiikin opiskeluun mill\u00e4\u00e4n lailla. Lukivaikeus voi kuitenkin n\u00e4ky\u00e4 koulussa musiikintunneilla ja musiikin harrastamisessa. Dyslektikon ongelmat musiikin opiskelussa kohdistuvat yleens\u00e4 nuotin hahmottamiseen, motoriikkaan ja motivaatioon. \n\nTutkielmani on kirjallisuuskatsaus, jossa pyrin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n miten opettaja voi ottaa oppilaan lukivaikeuden koulun musiikintunneilla huomioon. Tarkastelen dysleksiaa sek\u00e4 lukemisen ett\u00e4 nuotinluvun n\u00e4k\u00f6kulmasta, dysleksian vaikutusta oppimiseen sek\u00e4 tarkastelen oppimistyylien ja monikanavaisuuden merkityst\u00e4 oppimisen edist\u00e4jin\u00e4. Pohdin tutkielmassani my\u00f6s opettajan roolia oppijan tukijana. Merkitt\u00e4viksi tulokulmiksi oppilaan tukemiseen nousivat oppilaan motivoiminen, opettajan riitt\u00e4v\u00e4 tieto dysleksiasta sek\u00e4 opettajan luova ja pedagoginen ajattelu. \n\nTutkielmassani esittelen my\u00f6s erilaisia menetelmi\u00e4, joilla musiikinopettaja voi tukea dyslektikon oppimista. Oppilaan omien vahvuuksien hy\u00f6dynt\u00e4minen on menetelm\u00e4, jota k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n lukivaikeuden kuntoutuksessa. Esimerkiksi harjaantuneen kuulonvaraisuuden hy\u00f6dynt\u00e4minen on auttanut dyslektikkoja musiikin opiskelussa. Menetelmi\u00e4 oppilaan tukemiseen nuotinluvun n\u00e4k\u00f6kulmasta ovat kuvionuottien ja v\u00e4rien k\u00e4ytt\u00e4minen sek\u00e4 nuotin muokkaaminen mm. suurentamalla ja pelkist\u00e4m\u00e4ll\u00e4. My\u00f6s musiikkiliikunnan ty\u00f6tapojen hy\u00f6dynt\u00e4minen sek\u00e4 soittimiston mahdollisuudet nousivat merkitt\u00e4viksi menetelmiksi dyslektikon oppimisen tukemiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-02-18T11:12:07Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-02-18T11:12:07Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "33", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukivaikeus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikinopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppilaan tukeminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppilaan lukivaikeuden huomioiminen musiikintunneilla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201902181544", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukih\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "dysleksia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuotinluku", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_62839
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:46Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7500067c-180a-48c4-a8b1-e862114c8e7b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201902181544.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Honkanen, Sarri Oppilaan lukivaikeuden huomioiminen musiikintunneilla lukivaikeus musiikinopetus oppilaan tukeminen Musiikkikasvatus Music Education 3052 lukihäiriöt musiikkikasvatus musiikki dysleksia motivaatio nuotinluku oppiminen
title Oppilaan lukivaikeuden huomioiminen musiikintunneilla
title_full Oppilaan lukivaikeuden huomioiminen musiikintunneilla
title_fullStr Oppilaan lukivaikeuden huomioiminen musiikintunneilla Oppilaan lukivaikeuden huomioiminen musiikintunneilla
title_full_unstemmed Oppilaan lukivaikeuden huomioiminen musiikintunneilla Oppilaan lukivaikeuden huomioiminen musiikintunneilla
title_short Oppilaan lukivaikeuden huomioiminen musiikintunneilla
title_sort oppilaan lukivaikeuden huomioiminen musiikintunneilla
title_txtP Oppilaan lukivaikeuden huomioiminen musiikintunneilla
topic lukivaikeus musiikinopetus oppilaan tukeminen Musiikkikasvatus Music Education 3052 lukihäiriöt musiikkikasvatus musiikki dysleksia motivaatio nuotinluku oppiminen
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus dysleksia lukihäiriöt lukivaikeus motivaatio musiikinopetus musiikki musiikkikasvatus nuotinluku oppilaan tukeminen oppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62839 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201902181544
work_keys_str_mv AT honkanensarri oppilaanlukivaikeudenhuomioiminenmusiikintunneilla