Lähihoitajaopiskelijoiden kokemuksia koulutussopimusjaksolla tapahtuvasta työssäoppimisesta

Tutkimus käsittelee lähihoitajaopiskelijoiden kokemuksia koulutussopimusjaksolla tapahtuvasta työssäoppimisesta. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita tekijöistä, jotka lähihoitajaopiskelijoiden mielestä edistivät ja haittasivat oppimista koulutussopimusjakson aikana. Tutkimuksen kontekstina oli vuode...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Tervo, Jussi
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62837
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimus käsittelee lähihoitajaopiskelijoiden kokemuksia koulutussopimusjaksolla tapahtuvasta työssäoppimisesta. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita tekijöistä, jotka lähihoitajaopiskelijoiden mielestä edistivät ja haittasivat oppimista koulutussopimusjakson aikana. Tutkimuksen kontekstina oli vuoden 2018 alussa voimaanpantu ammatillisen koulutuksen koulutussopimus. Tutkimusaineisto kerättiin syksyllä 2018. Aineistonkeruumenetelmänä oli sähköpostihaastattelu, johon osallistui yhteensä 19 Jyväskylän ammattiopisto Gradiassa opiskelevaa, yli 18-vuotiasta lähihoitajaopiskelijaa. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimustulosten perusteella oppimista edistävät ja oppimista haittaavat tekijät muodostuivat työpaikkaohjauksesta, sosiaalisista tekijöistä ja opiskelijan yksilöllisistä tekijöistä. Lähihoitajaopiskelijoiden mielestä oppimista edistivät työpaikkaohjaajan ammatillinen valmius ja kyky antaa monipuolista palautetta, koulutussopimuspaikkojen positiivinen ja kannustava ilmapiiri sekä opiskelijan oma motivaatio ja aktiivisuus. Lähihoitajaopiskelijoiden mielestä oppimista haittasivat puuttuva työpaikkaohjaus ja jännitteinen ohjaussuhde, koulutussopimuspaikkojen negatiivinen ja kiireinen ilmapiiri sekä opiskelijan stressi ja henkilökohtaiset syyt. Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että ammatillisen koulutuksen koulutussopimusjakson aikana tulee kiinnittää huomiota etenkin työpaikkaohjauksen pedagogisiin tekijöihin, koulutussopimuspaikkojen sosiaalisiin tekijöihin sekä yksittäisen opiskelijan tukemiseen.